De oude X-Trail
Vroeger, toen ie nog een soort van echte off-roader was, hadden we de X-Trail hoog zitten. Hij had een hoop te bieden voor niet al te veel geld en zag er een stuk robuuster uit dan de Sorento’s en Captiva’s die toen in de mode waren. Aan de ommezwaai die de Nissan bij deze generatie maakte, moesten we even wennen: hij kroop qua uiterlijk meer richting de hippe Murano en gaf een portie rauwe terreincapaciteiten op om z’n CO2-uitstoot in te perken. Ook werd ie gepromoveerd tot (optionele) zevenzitter, waarmee ie meteen de kleinere Qashqai+2 verving.
Het probleem was: met de dCi-dieselmotor was de X-Trail in Nederland veel duurder dan de Qashqai, waardoor je niet echt gemakkelijk de opstap vanuit dat model kon maken. Er ging ruim een jaar overheen voor Nissan de DIG-T 163 benzinemotor in hun grote crossover wist te hangen, maar het is ze gelukt. Dit is goed nieuws.
En nu?
Met deze motor begint de Nissan X-Trail in Nederland plots bij 28.250 euro, slechts 2.000 à 3.000 euro hoger dan een vergelijkbare Qashqai (in België was dit ook bij de diesel al het geval). Voor dat bedrag krijg je vele bakken meer ruimte en praktisch gemak. Ondanks dat beide modellen op hetzelfde platform staan, is de rijervaring beduidend anders. De X-Trail voelt aan als een hele klomp meer auto en rijdt ook zo: een beetje deinend en hellend, met vrij lichte (snelheidsafhankelijke) besturing. Ook de 1,6-liter motor gedraagt zich anders. Is ie in de Qashqai goed voor vlotte acceleratie en desgewenst zelfs geïnspireerd rijgedrag, in de X-Trail is ie wat gemoedelijker en gaat er minder urgentie van ‘m uit.
Dat is passend, want we hebben zelf ook minder haast. We zitten prinsheerlijk op de zachte stoelen, roeren een beetje in de boterzachte zesbak en rollen rustig met het verkeer mee. De zitpositie is niet overdreven hoog (tenzij je de stoel tegen het hemeltje krikt), maar het dashboard is laag, waardoor je toch het idee hebt over alles uit te kijken. Er is een elektrische handrem met heuvelhulp en je kunt kiezen voor zaken als rijstrookherkenning en botsdetectie.
Is de X-Trail al perfect?
Geluiden van buiten zijn goed gedempt. De motor gaat van een brom naar een schor gilletje als je hem op toeren jaagt, maar verdwijnt al snel weer naar de achtergrond als je je kruissnelheid hebt bereikt. Er is simpele, prima werkende navigatie en allerlei mogelijkheden om je apparaatjes aan te sluiten. Achterin is plek voor hele feesten en partijen met een verschuifbare achterbank, en mocht je het nodig vinden, dan kun je tot 1.800 kilo troep aan je trekhaak hangen. Allemaal erg prettig. Het enige wat voor ons niet had gehoeven, is het lullige nep-koolstofvezel op het dashboard, maar daar kun je zo iets aan doen met een pot Histor en een kwast.
De benzineversie van de Nissan X-Trail, kortom, is een prima ding met ontstellend veel ruimte voor een vriendelijke prijs. De Qashqai mag wel uitkijken.
Nissan X-Trail DIG-T 163 Connect Edition
13/20
Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
163 pk @ 5.600 tpm
240 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,7 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
145 g/km CO2
C-label
Afmetingen
4.640 x 1.820 x 1.710 mm (l x b x h)
2.705 mm (wielbasis)
1.405 kg
60 l (benzine)
550 / 1.982 l (bagage)
Prijzen
NL € 33.750 (25%)
BE € 29.440
Het vonnis
Hij is er alleen met voorwielaandrijving – dat doet pijn aan onze principes – maar de X-Trail DIG-T is een prima aanbieding. Zoek je een crossover? Go big
Reacties