Opels grootste begint een beetje op leeftijd te raken, maar de rek is er nog niet uit: met een nieuwe dieselmotor kan hij er weer even tegen. De 170 pk sterke 2.0 CDTI houdt ‘m ver van het middelmatige.

Bij z’n introductie in 2008 waren we weg van de Opel Insignia. Het was niet alleen het mooiste stukje design dat Opel in jaren, misschien wel in decennia had laten zien; het was op meerdere vlakken een uitstekende auto. Na een facelift in 2013 werd een van onze grootste klachten – het ingewikkeld te bedienen navigatiesysteem – effectief de kop ingedrukt. Een andere bleef bestaan: het relatief hoge gewicht in combinatie met motoren die niet allemaal aanvoelden alsof ze ermee overweg konden.

De nieuwe 2.0 CDTI, een doorontwikkeling van de vorige motor met dezelfde inhoud, moet brengen wat de afgelopen jaren ontbrak, en daartoe heeft Opel verschillende mooie trucs tevoorschijn getrokken. We noemen een turbo met elektrische actuator voor scherpere reacties en een verfijnd inlaattraject voor een optimale luchtstroom en effectievere verbranding. Veel aandacht ging uit naar het zuiveren van de uitlaatgassen (zo slikt de auto AdBlue tegen de stikstofoxide-uitstoot) en naar het onderdrukken van lawaai en vibraties: er schijnt maar liefst 5 dB aan ongewild geluid verdwenen te zijn. Aluminium balansassen zorgen voor 83 procent minder trillingen.

Rijden met deze Insignia is een regelrecht genoegen. De diesel doet z’n werk ogenschijnlijk achter een dik matras; een hoestende muis zou meer geluid produceren. Dat maakt ‘m op zich al een prettige machine, maar het meest onder de indruk zijn we van de manier waarop hij aan het gaspedaal hangt. Met de respons van een pedaalemmer stuwt de grote Opel zichzelf rap vooruit – ongeacht je snelheid – waarbij de turbo ongeveer drie keer zo alert is als je voor mogelijk achtte. Het maximale koppel van 400 Nm kom je tegen tussen 1.750 en 2.500 toeren, en daaromheen is er nog steeds een beste bult aanwezig. Het schakelen met de zesbak verloopt boterig. Het geheel is een enorme verbetering ten opzichte van de vorige EcoFlex-diesel. De Insignia voelt levendig, op z’n tenen.

Dat is behoorlijk knap, want aan gewichtsbesparing deed Opel niets. Dat betekent dat je nog steeds met dik 1.600 kilo onderweg bent. Dat is op zich niet zo erg, ware het niet dat een van de speerpunten van een auto in het zakelijke segment de lage uitstoot moet zijn. Met zo’n 140 kilo aan extra gewicht ten opzichte van een vergelijkbare Passat zul je aardig wat werk moeten verzetten om deze af te troeven. Nu staan er ongetwijfeld minder krachtige, net iets schonere versies van de nieuwe motor op het programma, maar voorlopig valt deze Insignia 2.0 CDTI in Nederland net buiten de lage-bijtellingsboot. Zonde, want daardoor zullen velen ‘m laten staan. Als ze maar weten wat ze missen.

Opel Insignia 2.0 CDTI 170 pk Cosmo 4-deurs

14/20

Motor
1.956 cc
viercilinder turbo
170 pk / 400 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 225 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,3 l/100 km
114 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.842 x 1.856 x 1.498 mm (l x b x h)
2.737 mm (wielbasis)
1.613 kg
70 l (diesel)
500 / 1.015 l (bagage)

Prijzen
NL € 41.495 (25%)
BE € 33.650

Het vonnis
Dit is een van de fijnere dieselmotoren die we kennen en een waardige aanvulling op de Insignia, die hiermee van een erg fijne auto verwordt tot een ronduit heerlijke auto. Slik die bijtelling en geniet

Reacties