De Vectra smaakte niet iedereen even goed, daarom schotelde Opel ons onlangs de kersverse Insignia voor. Reden we eerder de 2.0 Turbo, nu is de diesel aan de beurt.
 
Die 2.0 Turbo kon ons wel aardig bekoren, maar voor de Nederlandse markt zal de 2,0-liter diesel met 160 pk en 350 Nm interessanter zijn. Wij reden hem in combinatie met een automatische zestrapstransmissie. Voor deze motorvariant vraagt Opel 33.745 euro en dat is 1.700 euro minder dan de 34.045 euro die de 2.0 Turbo kost. Dat verbaasde ons nogal want in Nederland en ook in België zijn diesels vrijwel altijd duurder dan benzineversies.
 
Opel houdt zijn diesels bewust goedkoper omdat daar de grote verkoopaantallen zouden kunnen zitten. Wij denken dat je zo geld overhoudt om een voorraad oordopjes aan te schaffen… Misschien een beetje een overdreven manier om te zeggen dat de Opel-diesels ons inziens zelfs in de gloednieuwe Insignia nog teveel lawaai maken, maar hé; je leest nu Top Gear, niet de Libelle.
 
Gelukkig is het teveel aan dieselgeluid eigenlijk het enige minpunt, met het weggedrag van de 2.0 CDTI is namelijk weinig mis. Eerst even je geheugen opfrissen. Over het rijkarakter schreven we in Top Gear 39 het volgende: ‘De Insignia stuurt exact en heeft een degelijke wegligging. Alle bewegingen van het onderstel worden prima gedempt, alles voelt voorspelbaar aan. Oké, de eerste slag van het stuur is wat sponzig en hetzelfde geldt voor het rempedaal.’ Het zal je niet verbazen dat we over de diesel vrijwel hetzelfde kunnen schrijven. Zo gezegd, zo gedaan: hij heeft dezelfde degelijk wegligging, is net zo goed gedempt en voorspelbaar als de 2.0 Turbo, maar (ja, er is altijd een maar) naar onze mening stuurt en remt de diesel door zijn hogere gewicht in de neus nog wat sponziger dan de benzineversie. Je voelt gewoon dat er wat meer (massa)vertraging is in alle bewegingen en dat maakt de diesel minder sportief.
 
We kunnen ons best voorstellen dat je behoort tot de groep autokopers die geen sportiviteit zoekt in een diesel en al helemaal niet in een Opel (Insignia). In dat geval volstaat de 130-pk sterke diesel. Voor diegenen die juist wél sportiviteit zoeken, is er dus de 2.0 Turbo, die je dan wel moet bestellen met FlexRide, Opels nieuwste systeem waarmee je het onderstelkarakter naar je eigen hand kan zetten.
 
Voor wat het naar de hand zetten van je Insignia betreft; de hoeveelheid opties en pakketten is welhaast overvloedig, de keuze is dus reuze. Dat is voor de één een plezier, voor de ander een hel. Maakt niet uit hoe je over kiezen denkt; doe ons in ieder geval een plezier door voor zo groot mogelijke velgen te kiezen. De Insignia heeft het nodig en geld moet toch rollen. Zelfs in een economische crisis.

 
 

Reacties