Sinds de Meriva ergens in een ver verleden het segment aanwakkerde, zijn de compacte mpv’s niet aan te slepen. Want klein en toch ruim, praktisch en toch goedkoop, enzovoort. Met deze opgefriste versie wil Opel blijven meetellen.
Ooit waren het nogal treurige autootjes, die mini-mpv’s, maar inmiddels hebben ze een injectie met een of ander hipheidsserum gekregen en vechten ze om je aandacht. Kijk naar de Fiat 500L, die een ingebouwd espressoapparaat heeft en in meer kleurencombinaties te krijgen is dan er überhaupt bestaan. Of naar de Ford B-Max, waar je vanaf een duikplank doorheen schijnt te kunnen springen. Zo op het oog lijken het de ideale auto’s voor prille ouders en hun olijke kroost, en je weet het: hoe jonger de doelgroep, hoe meer mensen ‘m kopen die graag nog jong zouden zijn.
De troef van de Meriva is al een paar jaar in één oogopslag duidelijk: hij heeft dezelfde deuren als een Rolls-Royce Phantom, maar dan voor minder geld. Als je daar niet enthousiast van wordt, weten wij het ook niet meer. Echter, omdat de concurrentie niet stil zit en er een nieuwe Euro 6-uitstootnorm aan zit te komen, zag Opel zich genoodzaakt om een paar veranderingen door te voeren. Met als gevolg deze milde facelift.
Het neusje van de Meriva is iets gewijzigd, waarbij vooral de chromen randjes en de led-dagrijverlichting in het oog springen. Ook aan de achterkant vinden we meer glimmertjes en led-spul, voor een extra chique uitstraling in de file. De Meriva komt in twaalf carrosseriekleuren en staat op 17 of zelfs 18 inch velgen van een nieuw ontwerp. Binnenin vinden we Opels nieuwe IntelliLink-systeem voor navigatie en media, al werkt het (in tegenstelling tot in de nieuwe Insignia) nog wel met de oude wirwar van knoppen. Er zijn luxe zaken als een achteruitrijdcamera en stuurverwarming te krijgen. Overal zijn vakjes en de ruimte is enorm.
Onder de kap is er mooi nieuws: de oude 1.7 rateldiesel wordt vervangen door de nieuwe 1.6 EcoFlex CDTI uit de Zafira, naar keuze met 110 of 135 pk. Alleen de minst krachtige versie komt naar Nederland, puur vanwege de uitstoot: die bedraagt 99 g/km. Het gros van de Meriva-rijders is echter nog altijd particulier, dus proberen we een benzineversie. Die zijn er vanaf 17.995 euro in Nederland (15.750 euro in België), maar wij krijgen de topper voorgeschoteld: een 1.4 turbo met 140 pk en een nieuwe zestraps automaat.
Tja, veel meer kunnen we ons in een dergelijke auto niet wensen. De motor is aardig vlot, en de automaat doet z’n ding onmerkbaar, al reageert ie wat traag als je zelf wilt schakelen. De Meriva stuurt verrassend scherp en is ook nog eens behoorlijk stug geveerd, waardoor je al snel door bochten zeilt alsof je in een kleine speelhatchback zit. Wij zouden zeggen: kies voor een handbak, dan vermaak je jezelf wel op momenten dat je je even niet in een voorbeeldfunctie hoeft te wringen voor je (klein)kinderen.
Opel Meriva 1.4 Turbo 140 pk Cosmo automaat
14/20
Motor
1.364 cc
viercilinder turbo
140 pk / 200 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 in 11,1 s
top 193 km/u
Verbruik/milieu
7,2 l/100 km
169 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.300 x 1.812 x 1.613 mm (l x b x h)
2.644 mm (wielbasis)
1.371 kg
54 l (benzine)
397 / 1.496 l (bagage)
Prijzen
NL € 27.795 (25%)
BE € 20.750 (handbak)
Het vonnis
Behalve wat betreft z’n frisse uiterlijk en gebruiksgemak gooit de Meriva ook qua rij- en weggedrag hoge ogen. Vraag is of de betaalbaardere uitvoeringen net zo prettig zijn - en of jij al de leeftijd hebt voor een Meriva
Reacties