Eerst het goede nieuws. Kwamen de Fransen in het geval van de 206 pas na vier jaar met de 206 stationwagon, na dat gebleken succes komen ze een krappe anderhalf jaar na de introductie van de Peugeot 207 reeds met de 207 SW.
Wij reden boven Parijs, in Picardië, met de 1,6-liter VTi, handgeschakeld. Daar was werkelijk helemaal niks erg aan. De motor heeft Peugeot ontwikkeld in samenwerking met BMW; dat verklaart veel. Binnenkort zal de SW daarenboven te koop zijn met Tiptronic-automaat (van Porsche). Dat is een grappig idee, om in een vijfdeurs, Frans autootje een BMW-motor en een Porsche-bak te hebben, en gezien de prestaties van de VTi-motoren zal dat genieten worden. Vooral als je ‘m wat meer toeren laat maken wordt-ie erg enthousiast en zal menig ‘medeweggebruiker’ verbluft in de buurt van een Amersfoorts stoplicht achterblijven als jij al lang bij Hengelo de grens passeert.
En het interieur?
Meer goed nieuws betreft het interieur. Met name het panoramische dak is lekker helder en vrolijk (al was de zomer in het landelijke Picardië niet veel zonniger dan de zomer in pakweg Amersfoort). Zo’n dak had de 206 SW niet. Dat doorkijkdak lijkt ons een uitkomst met kinderen. Geen gedoe met dvd’s, spelletjes, video’s, elkaar de hersens inslaan en wat niet al: Niks ervan. ‘Kinders, kijk eens naar de lucht. Welke vorm heeft die wolk? Precies, het is net het kapsel van oma.’ Vader, inmiddels, kwijt zich van de zware taak de VTi en de Tiptronic zo optimaal mogelijk te benutten, terwijl moeder gezellig een huiselijk breiwerkje hanteert of een boodschappenlijstje maakt.
De rest van het interieur van de Peugeot 207 SW is overigens weinig spectaculair, al is het zeker netjes, opgeruimd en rustig. En laat de optionele parfumeur maar achterwege. We draaien het raam wel open als we onszelf beginnen te ruiken.
Doch dan het mindere nieuws. Evenals de 206 is de Peugeot 207 SW geen wonder van genot waar het de buitenkant betreft. Vooral de achterlichten vormen samen met de achterruit een vreemde, driehoekige combinatie die nogal uitsteekt en oversized lijkt voor het autootje dat de 207 SW uiteindelijk is. Het levert je wel een berg bagageruimte op: 430 liter, hoewel dat in dit midi-MPV-segment niet exceptioneel is. Dit is een ideaal (vakantie)autootje voor jonge gezinnen. Daarbij zal de jonge vader niet al te teleurgesteld hoeven zijn dat hij niet de reguliere 207 mocht kopen: de SW rijdt goed en soepel, helt niet over, stuurt licht, en het glazen dak geeft een half cabriogevoel.
Hooguit zou hij nog even willen wachten met zijn aanschaf. Peugeot komt namelijk ‘in de nabije toekomst’ met de 207 SW RC. Die heeft 175 pk.
Reacties