BST staat nergens voor. Dit is niet Belachelijk Snel Transport of Batterijen Slaan Terug. Eigenlijk is het een samentrekking van ‘Beast’, het koosnaampje dat gegeven werd aan de snelle one-off Polestar 2 die vorig jaar speciaal voor het Goodwood Festival of Speed werd gebouwd.
Het verhaal dat de ingenieurs graag vertellen is dat de baas van Polestar, Thomas Ingenlath, hen voor een uitdaging stelde: maak van mijn auto van de zaak, een Polestar 2, een leukere auto. Het resultaat was de ‘experimentele’ eenmalige Polestar 2 die stille maar gewelddadige rondjes reed op Goodwood in 2021. En raad eens? De baas – en een voldoende groot deel van de Polestar-aanhang – vond ’m tof. Zo tof dat ie in gelimiteerde productie mocht.
Hoeveel Polestar 2 BST Edition’s komen er?
Heel gelimiteerd, om precies te zijn. Van deze jongen zullen er maar 270 worden gemaakt (vandaar het andere deel van de naam), waarvan er maar vijftien naar Nederland komen; en ze zijn allemaal al verkocht. Begint een beetje vervelend te worden, nietwaar? Beperkte oplages van Porsche, Alpine, Ferrari – zelfs de Toyota GR86. Op het moment dat je van ze hebt gehoord, ben je al te laat.
Update: Inmiddels heeft Polestar ook de Polestar 2 BST Edition 230 uitgebracht
Polestar zegt dat mensen die bereid zijn (waren) om voor die eer 80 mille neer te tellen ‘performancenerds’ zijn. Het merk ziet een kleine maar toegewijde markt voor snelle EV’s die net iets meer trucjes kunnen dan enkel je maag omdraaien tijdens een sprintje. En vandaar dat de BST de techneuterigste ophanging heeft die tot nu toe op een Polestar is gemonteerd.
Aanpassingen aan de Polestar 2
Net als de Polestar 2 Performance Pack heeft hij standaard prijzige schokdempers van expert Öhlins. Maar in tegenstelling tot de PP heeft deze twee nieuwe gasdempers die in de frunk prachtig goudgeel liggen te wezen. En dat betekent dat je voor het instellen van de dempers niet meer de wielen van de auto hoeft te halen.
Aan de voorkant hoef je slechts de klep te openen om te kunnen rotzooien met de compressie en rebound. Aan de achterkant zul je nog steeds in de wielkasten moeten pielen. Als je een paar hydraulische krikken en een handige pitcrew van een mannetje of acht inzet, moet dat toch wel binnen 10 seconden gebeurd kunnen zijn.
Als jij helemaal lijp bent van dit soort dingen en erover fantaseert hoe je je auto precies goed kunt afstellen voor die lastige verkeerd verkante rotonde op je woon/werkroute, zul je hier dolblij van worden. Het is spul waar je als EV-snelheidsfreak zelfs andere EV-snelheidsfreaks tot vervelens toe over kunt doorzagen.
Rijgedrag van de Polestar 2 BST Edition 270
Het zorgt er in ieder geval wel voor dat een Tesla Model 3 qua onderstel en weggedrag net zo geavanceerd lijkt als een rondvaartboot, en laat maar weer eens zien dat als je een comfortabele en toch loeistrak sturende auto wilt, een dure ophanging dé oplossing is. Nee, niemand gaat regelmatig het circuit aanvallen met z’n Polestar 2, maar net als bij je dikke duikhorloge: het gaat om het idee.
Zo’n onderstel is misschien niet zo sexy als gewichtsbesparing of zo voorpaginawaardig als een stevige berg extra vermogen, maar als je snel rijden serieus neemt, zoals de Zweden dat doen, dan wil je designer-schokdempers en -veren. Klein nadeeltje: het is wel bizar duur spul. Net als die streep; die kost je alleen al 1.000 euro. Voor een sticker…
Specificaties van de Polestar 2 BST Edition 270 (2023)
Motor
2 elektromotoren
476 pk
680 Nm
78 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 205 km/u
Verbruik
19,4 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
482 km
Laadtijd
4 uur 40 min. bij 11 kW
30 min. bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.606 x 1.891 x
1.477 mm (l x b x h)
2.735 mm (wielbasis)
2.113 kg
405 / 1.095 l (bagage)
Prijzen
€ 79.900 (NL)
€ 78.900 (B)
Reacties