
We vermoeden dat er wereldwijd meer posters van Lamborghini’s en Ferrari’s aan de muren van kinderkamers hangen dan van Porsches. Misschien een enkele Carrera GT of 918 Spyder. Maar wanneer jonge autoliefhebbertjes ouder worden en hun smaak verfijnt, komt er een moment dat ze snappen dat de 911 niet voor niets de sportauto is ‘die iedereen heeft’. En wanneer de smaak gerijpt is, willen ze toch stiekem ook wel een Porsche. Laat deze Macan nou de goedkoopste Porsche sinds tijden zijn.
Om maar even de open deur in te trappen: de bereikbaarste Porsche is natuurlijk een tweedehandsje. En als echte purist mag je er iets van vinden dat dit a) een SUV is en b) een elektrische auto. Maar van eerdere uitvoeringen, en van de Taycan, weten we dat Porsche ‘redelijk’ overweg kan met beide eigenschappen. De grote vraag is: wil je de goedkoopste Porsche of kun je beter doorsparen voor een duurdere uitvoering van de Macan?
Inhoud Porsche Macan (2025) review
Wat is er nieuw aan de goedkoopste Porsche?
De elektrische Porsche Macan is er al eventjes, maar dit is de nieuwe basisversie. Waar de andere Turbo of 4S heten, heeft deze Macan geen achternaam. Wel krijgt ie achterwielaandrijving en 360 pk. En omdat één elektromotor doorgaans zuiniger is dan twee, rijdt deze Macan het verst van alle uitvoeringen. Volgens de opgave moet je 641 kilometer kunnen halen op één lading. Met een 0-naar-100-tijd van 5,7 seconden kom je niets tekort, maar je bent niet sneller dan de gemiddelde Tesla.
Hoe rijdt ie?
Dit is redelijk bekend: de Macan rijdt als een Porsche. Er zit precies genoeg weerstand in het stuur, je hebt vanaf de eerste bocht het vertrouwen dat je binnen de lijntjes blijft. Hij reageert scherp genoeg op het stuur en natuurlijk genoeg op de rem (wat bij EV’s geen gegeven is). Ondanks de karige optielijst heeft onze test-Macan wel de optionele luchtvering. We weten dus niet hoe ie zonder rijdt, maar mét is het een aangename allrounder. Comfortabel voor drempels maar strak in de bochten.

360 pk klinkt als een flink vermogen voor een SUV van ruim 4,5 meter lang, maar vergeet niet dat de Macan meer dan 2.200 kilo weegt. Het is een EV, dus door het directe koppel pakt ie sowieso lekker op, maar snelwegsprintjes zijn niet heel overweldigend. Toch zouden we dat niet direct als reden aangrijpen om een duurdere versie nemen. Meer vermogen voegt bij een EV geen beter geluid of meer sensatie toe. En ook de snellere acceleratie went.
Wel is de Macan 4S nog het overwegen waard. Deze kost ‘maar’ 3.600 euro meer en dan heb je vierwielaandrijving en 44 pk extra. Dat vertaalt zich terug in een 0-naar-100-tijd van 5,2 seconden. Het zal qua sensatie nooit in de buurt komen van een 911 en zelfs niet van een Taycan, maar daarom moet je de Macan misschien ook niet kopen. Het is een fijne daily driver met genoeg Porsche-genen voor een solide wegligging en een keurig interieur.
Hoe is het interieur van de Porsche Macan?
Onze testauto (niet op de foto’s) heeft een spannend binnenste in de uitvoering ‘standaard zwart’. Je kunt het zakelijk noemen of sober. Porsche heeft sowieso geen uitbundige grote schermen, al kun je vóór de passagier op het dashboard en extra schermpje bestellen. Zouden we niet doen, al blijf je wel zien dat er een schermpje hoort te zitten. Wij zijn wel fan van het interieur. Het is tijdloos en ergonomisch klopt het helemaal: er zijn nog precies genoeg knopjes en de verstelbaarheid van het stuur is top.

Meestal rijden we in wat dikker aangeklede exemplaren, dus dit is erg interessant. Je vergeet soms hoe kaal een Porsche is zonder opties. Deze ‘armoe-spec’ Macan heeft zelfs geen adaptieve cruisecontrol, maar gewoon een ouderwetse, domme tempomaat. Het enige wat we echt missen is een verstelbare lendensteun in de stoel, maar ook dit kun je wel als optie krijgen. Onze ‘bescheiden uitgeruste’ Porsche was met stuurverwarming, een Bose-audiosysteem en het luchtgeveerde onderstel overigens al 102.000 euro.
Wat is de prijs van de goedkoopste Porsche?
Voor de goedkoopste Porsche van dit moment ben je 86.000 euro kwijt. In België is de vanafprijs 84.500 euro. Dan heb je zoals gezegd wel een bijzonder kaal model. Je wilt het liefst zaken als de betere stoelen, stoelverwarming en extra airbags achterin. En natuurlijk een lekkerder kleurtje met mooiere velgen. Zo ga je al snel richting de 100.000 euro met wat noodzakelijke opties. Op de Macan 4 of 4S zitten deze zaken trouwens ook niet standaard.
Dus, moet je de Porsche Macan kopen?
Als je altijd van een Porsche droomde, dan droomde je misschien niet van een elektrische Macan. Het is de goedkoopste Porsche en daarmee ook de minst spannende. Koop deze auto dus niet als je een volbloed Porsche zoekt. Maar als je een elektrische SUV zoekt die leuk rijdt, dan zit je met deze Macan goed. Het stuurgedrag is Porsche-waardig, net als het interieur. Prima voor de dagelijkse kilometers – maar hou de 911 voor het weekend.

Of je dan een snellere variant moet kiezen? Deze basis-Macan komt het verst op één acculading en we denken niet dat meer vermogen heel veel toevoegt. Hou dus vooral het geld op zak (de Macan Turbo is namelijk 40.000 euro duurder) voor andere dingen. Of kies voor de Macan 4: die is 89.600 euro en dan heb je vierwielaandrijving. Handig met de wintersport, of als je naar een festival gaat waar je in het weiland moet parkeren.
Porsche Macan specificaties (2025)
Aantal motoren | 1 |
Power | 360 pk/265 kW, 563 Nm |
Accu | 100 kWh |
Aandrijving | achterwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 5,7 s |
Topsnelheid | 220 km/u |
Verbruik | 19,8 kWh/100 km |
Actieradius | 641 km |
Laadtijd | 21 min. bij 270 kW (80%) |
Afmetingen | 4.784 x 1.938 x 1.623 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 2.893 mm |
Gewicht | 2.295 kg |
Bagage | 540/1.348 l |