Over twee jaar is het zover: dan verschijnt de geheel nieuwe Porsche Macan, die, ga maar even zitten, volledig elektrisch zal zijn. Wat meteen weer betekent dat als je de Macan wilt beleven in de glorie die Porsche ooit bedoeld heeft, je nu zult moeten toeslaan…

Wat is er anders aan deze, inmiddels derde gestalte van de Macan? Nou, op zich niet zo heel veel. Eerlijk gezegd is het eerder een uitgebreide facelift dan een geheel nieuw model. En nog veel eerlijker: we zijn niet met alle nieuwigheden even blij. Natuurlijk, deze Porsche Macan S ruilde zijn 3,0-liter V6 in voor de nieuwere, 2,9-liter biturbo V6 die bijvoorbeeld al in de Macan GTS zat. Hij is 26 pk sterker dan zijn voorganger en daar kun je nooit iets op tegen hebben.

Het vermogen van de Porsche Macan S

Hij levert nu 380 pk, wat uiteraard meer dan voldoende is om het Porsche-DNA tot zijn recht te laten komen. Ook de trekkracht ging met de komst van de 2.9 een klappie omhoog, van 480 naar 520 Nm. De 0-naar-100-tijd is daarmee nu 4,6 seconden, een halve tel vlotter dan voorheen, en de top is met 5 km/u verhoogd naar 259 km/u. En dat terwijl de Porsche Macan S (het microscopische beetje van 0,1 l/100 km) zuiniger is geworden ook. Allemaal dikke prima.

Ook vanbinnen is er het een en ander gewijzigd. Het meest in het oog springend is de nieuwe middenconsole, waar alle knopjes hebben plaatsgemaakt voor één groot, glad, aanraakgevoelig paneel – meer zoals de Panamera, dus. Over het algemeen zijn we er geen voorstander van als knoppen naar de knoppen gaan, maar in dit geval werkt het allemaal soepel en naar behoren, dus hoeven we er ook niet al te moeilijk over te doen.

Ook een nieuw stuur

Het stuur van de 911 heeft ook zijn weg gevonden naar de Macan, de meters zijn licht aangepast (drie ronde, waarvan twee analoog en een digitaal) en het infotainment heeft een upgrade en een nieuwe interface gekregen, die uitstekend werkt – alles is makkelijk te vinden en te bedienen. Verder gaan de wijzigingen om kleinigheidjes als sfeerverlichting en wat nieuwe stofjes en dergelijke.

Aan onderstel en rijgedrag veranderde nauwelijks iets, en dat was ook nergens voor nodig. De Macan blijft dus de (met enige afstand) best rijdende mid-size SUV op de markt, die als geen andere concurrent comfort aan uitmuntende prestaties en superieure sportiviteit koppelt. De mate van sportiviteit kun je zelf kiezen met dat nog altijd wat goedkoop ogende draaiknopje aan het stuur, waar Sport en Sport+ echt wezenlijk andere rijeigenschappen opleveren dan Comfort of (getver) Eco.

De Porsche Macan S facelift ziet er ook anders uit

Alles hallelujah derhalve, dus waar hadden we het in het begin nou over? Nou ja, dat uiterlijk. Er zijn heus dingen op vooruitgegaan – de nieuwe led-koplampen zijn heel fraai, en met de meeste nieuwe kleuren en wielen kunnen we ook best leven. We snappen alleen niet waarom Porsche zo tekeer is gegaan met die grote zwarte lappen kunststof op de neus.

Het is volgens het merk zelf bedoeld om hem breder te laten lijken, en ja, dat lukt wel. Maar zeker in een wat lichtere carrosseriekleur ziet het er ook uit als een goth-meisje dat voor een vleermuizenfeestje heeft besloten haar lippen nog eens extra zwart aan te zetten. Het oogt nogal karikaturaal, Kuifje in Afrika-achtig.

Goed, smaak is persoonlijk en doet niets af aan de onmiskenbare kwaliteiten van de Macan. Al zouden wij dan toch altijd gaan voor de GTS. Die is weliswaar nog eens 20 mille duurder dan de toch al niet goedkope Porsche Macan S, maar dan heb je ook de Macan-perfectie.

Specificaties Porsche Macan S (2021)


Motor
2.894 cc
V6 biturbo
380 pk @ 5.200 tpm
520 Nm @ 1.850 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 259 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,7 l/100 km
51 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.762 x 1.927 x 1.621 mm (l x b x h)
2.807 mm (wielbasis)
1.930 kg
65 l (benzine)
458 / 1.503 l (bagage)
Prijzen
€ 120.800 (NL)
€ 74.470 (B)

Reacties

  • Isaías heeft op 25 december 2021 geschreven:

    Increíble auto y de gran calidad , también son muy cómodos y de gran potencia

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)