Er waren even wat testwerk en enkele diepzinnige overpeinzingen voor nodig, maar het wordt ons steeds duidelijker dat De Auto Die Alles Kan zomaar eens deze Porsche Panamera Turbo E-Hybrid zou kunnen zijn.
Ga maar na: het rijgevoel van een sportauto, het comfort en de ruimte van een zakensedan en de prestaties van een door wespen gestoken Olympische sprinter met hoge nood. Dit alles verpakt in een vorm die als een warm mes door de lucht snijdt in plaats van er als een stormram tegenaan te beuken.
Inhoud Porsche Panamera Turbo E-Hybrid (2024) review
- Wat is er nieuw aan deze Porsche Panamera Turbo E-Hybrid?
- Hoe rijdt ie?
- Hoe is het interieur van de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid?
- Verder nog bijzonderheden?
- Wat is de prijs van de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid?
- Dus, moet je de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid kopen?
- Porsche Panamera Turbo E-Hybrid specificaties (2024)
Wat is er nieuw aan deze Porsche Panamera Turbo E-Hybrid?
Z’n uiterlijk, om te beginnen. De vernieuwde Panamera ziet er minder goed uit dan de vorige, als je het ons vraagt. De voorkant oogt scherp en knokig waar ie eerder rond en elegant was. Daar staat tegenover dat deze Turbo E-Hybrid dankzij een herziene V8 nu evenveel pk’s heeft als de vorige Turbo S E-Hybrid: 680 stuks.
Dan mag ie van ons een clownsneus opprikken… De Turbo S krijgt nu overigens 780 pk. Bij elk ander merk zouden we opperen dat ze de rationaliteit geheel voorbij zijn, maar bij Porsche is dit gepast. Oh, en er is onderhuids ook een hoop nieuws te melden – maar daarover zo meteen meer.
Foto: © Porsche
Hoe rijdt ie?
Och, hij is snel. Zó snel. De technische synergie is voorbeeldig: elektra en V8 vullen elkaar prachtig aan en de transmissie doet precies wat je wilt en verwacht. Het zorgt voor hoeveelheden kracht en snelheid die je moet meemaken om ze te kunnen bevatten: van 0 naar 100 in 3,2 seconden in een zinderende vierdeurs, vierzits limousine… En dit is dus nog ‘maar’ de Turbo.
Uit de rijmodi E-Power, Hybrid, Sport en Sport Plus kun je kiezen met de bekende draaiknop aan het stuur, waarna je de eerste twee verder kunt finetunen op het hoofdscherm. In de Hybrid-stand zijn er de opties Auto, E-Charge en E-Hold om je acculading bij te werken of te bewaren voor later. Als je het aan de auto zelf overlaat, rijdt de Panamera Turbo E-Hybrid veel elektrisch – hij maakt daarbij een zacht, aardig realistisch motorgeluidje. Selecteer Sport en de V8 komt met een lichte stuiptrekking en een forse grom tot leven. Geef gas en hij roffelt, dondert en hamert tot je je oren wilt uitwringen en opeten.
Hoe is het interieur van de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid?
Je krijgt nu een conventionele startknop (snif) en een groot, vlak paneel voor de airco. De ‘toetsen’ daarop lijken aanraakgevoelig, maar zijn dat niet: je moet het hele paneel indrukken. De hinderlijkste rijhulpjes zitten weggestopt in een menu, maar dat menu verschijnt wel elke keer in beeld als we de auto starten – prima dus. De voorpassagier heeft in ons testexemplaar zijn eigen scherm dat de bestuurder niet kan zien, zodat er tijdens het rijden veilig kan worden genetflixt.
De twee achterstoelen zien er krap uit, maar een gemiddelde volwassene blijkt er precies genoeg ruimte te hebben. Ze zijn uitgebreid verstelbaar, tot de kniesteun aan toe. Voor in de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid hetzelfde verhaal, maar beter: je zet de bestuurdersstoel nog net niet op de grond en haalt het stuur een meter naar je toe, waardoor het donkere interieur zich om je sluit als badwater en je je diep in een raceauto genesteld waant. Inclusief het beperkte zicht, want bij het verlaten van rotondes zit het forse scherm achter de rechterhoofdsteun nogal in de weg.
Foto: © Porsche
Verder nog bijzonderheden?
Zeg dat wel. Dé attractie, hét breinbuigende element van de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid die wij voor deze test rijden, is het 8.500 euro kostende Active Ride-onderstel. We kennen Mercedes’ Magic Body Control, dat zorgde dat de carrosserie in de bochten lichtjes meeleunde als een motorfiets, nog van vroeger – maar die optie zat op grote, wolkige cruisers. Dit is een high-performance asfaltverpletteraar.
Dempers met elk een eigen hydraulische pomp werken elke beweging van de wielen actief en pijlsnel tegen om op drempels en kapot asfalt voor een Citroën CX-achtig vliegendtapijteffect te zorgen. Bij het accelereren pompt de achterkant zich op en trekt de voorkant zich omlaag; bij het remmen andersom. Het zorgt gevoelsmatig voor wat afstand tussen jou en de actie, maar het resultaat – een auto van 2.400 kilo en 5,05 meter die smalend lacht om drempels en bochten – is verbluffend. Alle ambulances zouden onmiddellijk met deze techniek moeten worden uitgerust.
Wat is de prijs van de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid?
Als je het moet vragen… Nou ja, met dank aan de plug-in hybridetechniek en daarbij behorende (op papier) lage CO2-uitstoot valt de Nederlandse prijs nog relatief mee. De Porsche Panamera Turbo E-Hybrid is er in Nederland vanaf 206.500 euro; in België ben je minimaal 205.350 euro kwijt. Inderdaad, dat ontloopt elkaar voor de verandering eens niet zoveel.
Het Panamera-gamma begint in Nederland overigens bij 130.100 euro – je hebt dan de Panamera 4 E-Hybrid met V6-motor. In België levert Porsche je vanaf 115.360 euro een Panamera (zonder toevoeging, dus met V6 en achterwielaandrijving).
Foto: © Porsche
Dus, moet je de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid kopen?
Hij ziet er goed uit, rijdt fantastisch en is er nu met bijzonder indrukwekkende techniek. Het zichtbaarst is Active Ride als je een deur opent: dan springt de carrosserie omhoog om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Alleen al door die party trick zullen mensen deze optie aanvinken.
Als je één auto zoekt om alles in het leven mee te doen, zou deze akelig hoog op je lijst moeten staan. Mits de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid er inderdaad voor weet te zorgen dat je de verleiding van SUV’s en crossovers kunt weerstaan. Dat zou ons niet zwaar vallen.
Porsche Panamera Turbo E-Hybrid specificaties (2024)
Uitvoering | Turbo E-Hybrid |
Motortype | V8 turbo hybride |
Motorinhoud | 3.996 cc |
Versnellingsbak | 8v automaat |
Aandrijving | vier wielen |
Vermogen | 680 pk |
Koppel | 770 Nm |
0-100 km/u | 3,2 s |
Topsnelheid | 315 km/u |
Verbruik | 1,2 l/100 km |
Afmetingen (l x b x h) | 5.054 x 1.937 x 1.421 mm |
Gewicht | 2.435 kg |
Bagageruimte | 421/1.255 l |
Prijs NL (vanaf) | € 206.500 |
Prijs B (vanaf) | € 205.350 |
Reacties