Een Porsche rijden is altijd lekker. Ze zijn gemaakt met Duitse kwaliteit en kennen een lange autogeschiedenis. Porsche kijkt ook naar de toekomst en dus ook naar het elektrisch rijden. Hoe zou de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid het doen in Bahrein?

Waar zijn we met de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid?

‘Niet kamperen voorbij dit punt’, staat er op het meest overbodige verbodsbord in de geschiedenis van de mensheid. We kijken nog eens – je mag er ook niet met een quad of crossmotor komen. We staan geparkeerd in het midden van een olie- en gasveld. En we worden omringd door affakkelvlammen ter grootte van raketten, een zwerm hoge pijpen en een landschap dat nog het meest doet denken aan de generale repetitie voor Elon Musks plan om Mars te koloniseren. Iedere paar minuten passeert er een vrachtwagen van waaruit licht verbaasd maar schouderophalend naar ons wordt gekeken. We krijgen op zich sterk de indruk dat we hier niet zouden mogen zijn. Kennelijk zijn wezenloze vreemdelingen die grootscheepse industriële faciliteiten bewonderen vanuit een 680 pk sterke Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid hier in Bahrein, de gewoonste zaak van de wereld. We zijn hier omdat, nu de elektrische revolutie op stoom komt en de grip om de nek van het olietijdperk steeds verder verstrakt, het ons het juiste moment leek om eens te bekijken of men bij de bron van de fossiele brandstoffen al in paniek is. En ook hoe men hier naar de komende energieschaarste kijkt. Hoe veel is er eigenlijk nog over, wanneer is het op? Zijn we er als mensheid klaar voor om af te kicken van koolwaterstoffen? Zullen de kinderen van onze kinderen echt nooit de geneugten leren kennen van een dikke V8?

Waarom Bahrein?

En waarom zijn we eigenlijk in Bahrein? Ten dele omdat alle delen van het eiland binnen twintig minuten te bereiken zijn, wat handig is. Maar vooral omdat, zoals een Porsche op benzine en elektra een symbool is van een industrie in transitie, dit kleine eiland in de Perzische Golf een microkosmos is van de energietransitie waar de hele wereld op dit moment voor staat. Hoewel dit het eerste land in het Midden-Oosten was waar olie werd gevonden, in 1932 (we hebben zelfs een bezoekje afgelegd aan het gat in de grond waar dat gebeurde), is het ook het land in de regio dat het eerst zonder olie zal komen te zitten. Vergeleken met de westelijke buurman is Bahrein een dwerg. Met een productie van circa 200.000 vaten per dag, ongeveer 60 keer minder dan Saoedi-Arabië. Met de huidige productiesnelheid betekent dat dat de reserves over zeven jaar al zullen zijn opgedroogd. Niet echt ideaal, aangezien 75 procent van de overheidsinkomsten in 2017 direct afkomstig was uit fossiele brandstoffen. Tijd, dus, om na te denken, en snel een beetje, over de wijze waarop het verder moet – en ze hebben hier hun hoofd niet helemaal in het alom aanwezige zand gestoken. Na de dag te hebben doorgebracht op de wegen rond de oude olievelden (met af en toe een uitstapje in het zand om de 4,0-liter V8 tevreden te houden en bevestigd te zien dat de nadruk van de vierwielaandrijving inderdaad op de achterwielen ligt) en de affakkelvlammen van dichtbij te hebben bestudeerd (als je ruikt dat je wenkbrauwen beginnen te schroeien, hoef je niet dichterbij te komen), begeven we ons naar een veld zonnepanelen bij de Universiteit van Bahrein.

Een korte les over het energiegebruik

Groot genoeg om 30 huizen op jaarbasis van energie te voorzien. Het is een van een handvol zonneprojecten in het land. Het heeft er alle schijn van dat het kwartje is gevallen. De Bahreini begrijpen dat je in een land waar de zon 3.350 uur per jaar schijnt, zonne-energie best een goed idee zou kunnen zijn. Ook met windenergie wordt geëxperimenteerd, al lijken de drie turbines die vastzitten aan het Bahrein World Trade Centre veeleer decoratief dan nuttig. Ze zouden goed moeten zijn voor 15 procent van het energiegebruik van de gebouwen waar ze bij horen, maar we zien ze in de twee dagen dat we er zijn – ons hotel staat ­ertegenover – niet één keer draaien. Diezelfde nonchalance met energie zien we op de hele aarde. Wereldwijde CO2-emissies waren in 2018 hoger dan ooit, wat vooral te danken was aan de Chinese liefde voor het verstoken van kolen. Maar de uitstoot van auto’s, trucks en vliegtuigen bleef ook stijgen. Als we olie blijven consumeren in hetzelfde tempo (de consumptie steeg 1,8 procent in 2017 ten opzichte van 2016), dan zijn alle aangetoonde reserves uitgeput in 2052. Gaan we dan over op aardgas, dan staat de wereld in 2060 alsnog droog.

En de andere brandstoffen dan?

Gebruiken we kolen om het gat op te vullen, dan zijn die op in 2088. En dan hebben we het nog niet eens over de neveneffecten van alle CO2 die daarbij in de atmosfeer terecht zal komen. Geen gunstig vooruitzicht, hè? Maar voordat je alle bbq-briketten bij het tuincentrum opkoopt, kunnen we ook een wat vrolijker scenario schetsen.
Er zullen nieuwe reserves worden gevonden. Bahrein zelf ontdekte recent nog 80 miljard vaten olie en een enorme voorraad gas aan de westkust. Een schat die, als die economisch rendabel kan worden gemaakt, de lokale economie uiteraard een enorme stimulans zou geven. Maar het ei van Columbus is toch hernieuwbare energie. Laat de mix van wind, zon, waterstof, biomassa en geothermische energie toenemen, waardoor de afhankelijkheid van het gebruik van fossiele brandstoffen proportioneel afneemt. Als we de bijdrage van hernieuwbare energie langzaamaan laten toenemen richting 100 procent, dan worden de effecten van de klimaatverandering niet alleen afgeremd. Het zou de mensheid ook de kans bieden om tot het einde der tijden gebruik te blijven maken van fossiele brandstoffen. Kinderen, jullie V8 is misschien toch veilig.

Waarom zou je voor een Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kiezen?

En dan is het nog maar de vraag of dat proces – in elk geval waar het auto’s betreft – zo pijnlijk gaat worden als we allemaal denken. Toegegeven: er zijn wat problemen met plug-in hybrides. Deze Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid weegt bijvoorbeeld 315 kilo meer. Kost 30.000 euro meer (dat wil zeggen: in België – in Nederland is hij dankzij de wonderlijke CO2-belastingen juist 14 mille goedkoper). En gaat maar 0,2 seconden sneller van 0 naar 100 km/u dan de niet-hybride Panamera Turbo. Daarbij remt hij een beetje raar. Een mix tussen regeneratief remmen en het daadwerkelijke gevoel van remblokken op remschijven.
Maar dan is er de manier waarop een elektrische motor een verbrandingsmotor complementeert. Geen gaten meer in het koppel, een enorme duw in je rug, ook vanaf lage toeren. Het is gewoonweg poëzie. Volledig elektrische voertuigen zijn nog altijd te zwaar en hebben een te beperkte actieradius als je ze als een normaal mens rijdt. Maar de angstaanjagende acceleratie op het ene moment en de daaropvolgende kalmte is een prachtig uitgangspunt om op voort te borduren. Accu’s zullen beter worden, we komen er wel. Op een dag zullen onze kleinkinderen hard lachen als ze horen dat auto’s zich ooit voortbewogen door middel van gecontroleerde explosies. Zie het maar zo. Elektrische auto’s bestaan om onze geliefde auto’s met verbrandingsmotoren te redden, niet om de wereld ervan te ontdoen. Dan kan zelfs de grootste auto-fan wel met het elektrische concept leven, nemen we aan. Aangezien zo’n 50 procent van ’s werelds olieconsumptie voor rekening komt van het wegtransport, valt ook wel te begrijpen waarom onze vierwielers onder vuur liggen. En dat is waarom de grote fabrikanten, zelfs al zijn hun wortels doordrenkt van Brent Crude, nu zo snel reageren.

Wat kan de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid?

Bedrijven als Porsche – waarvan de reputatie toch is gebaseerd op spectaculaire verbrandingsmotoren die op al even hoogwaardige onderstellen worden geschroefd – produceert nu auto’s als deze 680 pk sterke sedan. De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid gaat enerzijds van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. Anderzijds verbruikt hij niet meer dan 2,9 l/100 km (volgens Porsche). Hij kan volgens Porsche 50 kilometer op louter elektra rijden (wij kwamen tot 20 kilometer). Binnenkort is de snelste nieuwe 911 ook een hybride. En in de coulissen staat de Taycan zo’n beetje klaar, Stuttgarts eerste volledige elektrische model. De wereld verandert, en de wereld verandert snel. 
Jammer alleen dat de infrastructuur voor het laden van elektrische auto’s het allemaal niet bij kan houden. Bij ons is het dan niet altijd even makkelijk zijn om een beschikbare lader te vinden. In het Koninkrijk Bahrein zagen we er letterlijk nul. De enige andere elektrisch geholpen auto die we in het land zagen, was een Tesla Roadster. Die maakte deel uit van de supercar-collectie waarover je vanaf pagina 148 kunt lezen. Bahrein lijkt de elektrische auto te verwelkomen met hetzelfde enthousiasme als Europa de Brexit. Dat is zonde, want met een wereldbevolking van circa tien miljard zielen in 2050 en een alsmaar grotere dorst naar energie, is het de juiste tijd om de mammoettanker te keren. We moeten minder van dat zwarte goedje gaan gebruiken nu het nog een keus is. Niet wanneer het wordt ingegeven door een panische noodzaak.

Er is ook goed nieuws

Het goede nieuws is dat zolang Porsche – en collega’s – zich volop bezig blijven houden met de industriële metamorfose, de elektrische en elektrisch ondersteunde auto’s van de nabije toekomst speciaal genoeg zullen zijn om enthousiastelingen van de straat – of liever gezegd óp de straat – te houden, en de massa rijdend. Onthoud dit als je weer eens een aantal kabels uit de war moet halen of ziet dat je actieradius nog 8 kilometer is. Het dient allemaal een hoger doel. Om de verbrandingsmotoren waarvan we zo houden te behouden, moeten we eerst afkicken van de vloeistof die ze aandrijft. De belangrijkste les is dus: alles met mate, niet te gulzig. Bahrein heeft zelfs een nationaal monument dat ons de juiste weg wijst. We stoppen met de Panamera Turbo S E-Hybrid bij de Tree of Life om onze eer te betonen. Een 400 jaar oud mirakel, groeiend en bloeiend in het midden van de woestijn. Omringd door niets, geen groen, alleen ja-knikkers die het zwarte goud slaafs naar de oppervlakte halen. Ze zeggen dat de wortels van de boom tot 50 meter diep reiken en drinken van een ondergrondse bron. Maar ze zeggen ook dat hij in staat is om vocht te halen uit zandkorrels. Dat weer eens bewijst dat ‘ze’ niet te vertrouwen zijn. Wij weten alleen dat de aarde onder onze voeten een eindige hoeveelheid wonderen voor ons in petto heeft. Laten we proberen om er een paar te bewaren voor later.

Specificaties Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive


Motor
3.996 cc
V8 biturbo hybride
680 pk @ 5.750 tpm
850 Nm @ 1.400 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,5 s
top 310 km/u

Verbruik (gemiddeld)
2,9 l/100 km
66 g/km CO2 A Label

Afmetingen
5.199 x 1.937 x 1.432 mm
(l x b x h)
3.100 mm (wielbasis)
2.385 kg
80 l (benzine)
405 / 1.395 l (bagage)

Prijzen
€ 212.000 (NL)
€ 204.224 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)