En dat is vooral nodig als deze situatie voorkomt. Want, stel, hypothetisch, dat de stenen brug over het met de hand (iemand anders z’n hand, uiteraard) uitgegraven meer in je achtertuin een renovatie behoeft. En het enige vervoersmiddel dat je tot je beschikking hebt, is een hybride SUV. Hoe kom je dan aan de overkant? Simpel. Je stuurt je Range Rover PHEV de vijver in en splijt als een ware Mozes het water van je privémeertje. De eenden zullen verbaasd toekijken. Jazeker, ook een semi-elektrische Range Rover is in staat tot het leukere terreinwerk.

Kijk vluchtig naar deze opgefriste Range Rover en je ziet weinig verschil met het ontwerp dat we al een jaar of vijf kennen. Maar kijk een tweede keer en de subtiele vernieuwingen in het design openbaren zich: een lichtjes gewijzigde grille, uitlaten die geïntegreerd zijn in de bumper en zo nog wat minimale details. Never change a winning team, just update it, zullen de Britten op de designafdeling gedacht hebben.

Wat kunnen we in het interieur vinden?

Spannender wordt het binnenin, waar de Range Rover P400e PHEV flink heeft geleend bij de winkel van z’n nieuwste broeder, de Velar. Kers op de taart in het smaakvolle inte­rieur is zonder meer het kraakheldere dubbele touchscreen, waarop je niet alleen je media, navigatie en telefoon bedient, maar ook de setup van je auto. Niet alleen de middenconsole heeft een aantal knoppen moeten inleveren: Land Rover heeft ook het stuur getrakteerd op wat aanrakingsgevoelige features. Het duurt even voor je ze door hebt, maar het werkt uiteindelijk bijzonder intuïtief.

In de vernieuwde Range hoef je bovendien nooit meer met een lege batterij te zitten: er zijn maar liefst zeventien (!) oplaadpunten voor elektronica van divers pluimage weggewerkt in de luxe SUV. Denk aan 12-volt stekkers en USB-poorten, maar ook ingangen voor HDMI-kabels. Als klap op de vuurpijl is de PHEV uitgerust met een 4G wifi-hotspot die tot acht toestellen toestaat om naar hartelust te streamen.

Hoe vergelijkt hij zich met de V8?

Qua prestaties doet de PHEV niet onder voor het topmodel met diesel-V8. Sterker nog, de sprint van 0 naar 100 legt hij sneller af, en ook z’n topsnelheid ligt hoger. Maar eerlijk is eerlijk, daar koop je natuurlijk geen PHEV voor. En anno 2018 kies je ’m ook niet meer vanwege de bijtelling. Maar wel vanwege de BPM. Door z’n opgegeven CO2-uitstoot van slechts 64 g/km is de PHEV namelijk in één klap de goedkoopste Range Rover die je op dit moment kunt bestellen. Sterker nog, hij is in Nederland een ruime 40 mille vriendelijker geprijsd dan z’n dieselconcurrent. Kanttekening: bij onze zuiderburen is de PHEV juist een kleine 1.000 euro duurder dan de V8 diesel en gaat het voordeel dus niet op.

De Range Rover P400e PHEV staat z’n mannetje en rijdt als een rijkelijk gedecoreerd herenhuis op vier wielen. En hoewel ie geen veder­gewicht is, laat hij zich fijntjes van a naar b dirigeren. Zowel op benzine als volledig elektrisch, of een combinatie daarvan; je merkt nauwelijks waar ie de pep vandaan haalt. Kies je bewust voor elektrisch, dan komt de hybride SUV maximaal 50 kilometer ver. En ja, ook offroad rol je lekker door op stroom. Handig als je het wild aan de overkant van je meer ongestoord wilt gaan observeren.

Specificaties Range Rover P400e PHEV


Motor
1.997 cc
viercilinder turbo hybride
404 pk @ 1.500 tpm
640 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)
2,8 l/100 km
64 g/km CO2 G-label

Afmetingen
5.000 x 1.983 x 1.869 mm
(l x b x h)
2.922 mm (wielbasis)
2.509 kg
90 l (benzine)
802 / 1.845 l (bagage)

Prijzen
€ 129.375 (NL)
€ 120.700 (B)

VONNIS
Je moet hem met een loep inspecteren om te zien wat er anders is aan de opgefriste Range Rover, maar z’n geüpdatete interieur en nieuwe aandrijflijn maken ’m zeker interessant. Comfortabel is het toverwoord, maar aan prestaties ook geen tekort

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)