Het milieu vergassen terwijl je het platrijdt: beetje dubbelop. Daarom is er nu een enorm groene hybride: de Range Rover SDV6 HEV. Hoewel… Noem ons cynisch, maar wij vinden dat een hoop van het hybride of ander (semi-)elektrisch spul dat je kunt kopen vooral ‘voor de bühne’ is. De bijdrage aan een blijere wereld met huppelende konijntjes is vaak aanzienlijk kleiner dan de imagowinst van de eigenaar. Het is reuze fijn dat de zakenmeneer (m/v) met een glimmend aureool van onschuld op het even glimmende ‘Hybrid’-logo van z’n auto kan wijzen, maar of er veel eekhoorntjes mee van hun kriebelhoest worden verlost, valt te betwijfelen. Natuurlijk helpen alle beetjes, dat snappen we ook wel, maar in veel van dit soort gevallen zijn het druppeltjes die al verdampt zijn voor ze de gloeiende plaat goed en wel hebben bereikt.
Een van de schrijnendste voorbeelden is de nieuwe Range Rover SDV6 HEV. Op papier oogt het allemaal zo slecht nog niet: een 47 pk sterke elektromotor ondersteunt de 3,0-liter V6 dieselmotor en helpt te zorgen voor een systeemvermogen van 340 pk. Het koppel bedraagt maar liefst 700 Nm, genoeg om middelgrote provincieplaatsjes met speels gemak een paar meter verderop neer te zetten. Die waarden komen trouwens vrijwel precies overeen met die van de V8 dieselmotor, die je daarmee bijna overbodig zou verklaren. Dat is hij trouwens niet, omdat dat een van de fijnste diesels is die je überhaupt voor geld kunt kopen, maar dat is een ander verhaal. Feit is wel dat het hybridesysteem dus dezelfde prestaties levert tegen een riant lager verbruik: 6,4 in plaats van 8,7 l/100 km. Ook zou je elke kilometer 60 gram CO2 minder uitstoten (169 tegen 229) en daar is voornoemd astmatisch eekhoorntje je vast enorm dankbaar voor.
Hoe groen is de Range Rover SDV6 HEV?
Dat is op papier en daarop willen zaken nog wel eens wat rooskleuriger voorgesteld worden dan ze zijn. Zo beweert Land Rover dat de Range Rover SDV6 HEV in staat zou moeten zijn 1,6 hele kilometers puur elektrisch af te leggen met een snelheid van maximaal 48 km/u. We vermoeden dat je dat alleen voor elkaar krijgt als je de pook (nou ja, die ronde draaiknop) in D zet en verder niets doet, want je hoeft maar aan het gaspedaal te denken en de dieselmotor springt bij. Dat doet hij overigens heel beschaafd – niet onmerkbaar, maar wel zeer discreet. Maar het is niet direct wat je verwacht van een serieuze hybride.
Zo zijn er meer zaken waar je niet direct op rekent. Zo beschikt de Hybrid links in het instrumentenpaneel over een meter die je op de hoogte houdt van de staat van de batterijen, of je aan het verbruiken (gas geven) of aan het bijladen (remmen) bent, dat soort dingen. Wat blijkt: het is heel goed mogelijk om alle batterijen in één keer, gewoon met een vol gas sprintje van 0 naar laten we zeggen 140 km/u, helemaal leeg te trekken. Van 100 procent lading naar 0 in een seconde of 10. Waarna, (in vergelijking) tergend langzaam, weer aan het opladen van de batterijen kan worden begonnen. Dat roept toch vragen op.
Waar gaat dit over? Dit komt neer op een mug die een olifant aanduwt. Het klinkt natuurlijk prachtig, V8-power met een V6 aan boord, maar je kunt je tegelijkertijd afvragen hoe veel van die extra power al moet worden aangewend om het extra gewicht van batterijen en dergelijke (120 kilo!) te compenseren. Ofwel: had Land Rover niet íéts meer werk kunnen maken van zijn eerste schreden op hybridegebied?
Het antwoord is, als zo vaak, van een haast ontluisterende simpelheid. Dat de elektromotor is geïntegreerd in de versnellingsbak klinkt heel hightech, maar is gewoon zo omdat het hele systeem is ontwikkeld door ZF, de fabrikant van de bak, die het als een compleet pakket aanlevert. Het enige dat Land Rover hoefde te doen, was bij de ontwikkeling van de nieuwe Range Rover rekening houden met ‘het pakket die je wist dat zou komen’ – dat het allemaal wel zou passen en zo. Dit is dus geen hybride uit diepliggende milieuoverwegingen, Land Rover dat ‘s nachts in bed ligt te woelen hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld voor jou, mij en de eekhoorn. Dit is geen hybride omdat het moet, maar een hybride omdat het kan.
Is dat erg?
Nee, natuurlijk niet. Iedereen maakt zeer riant gebruik van toeleveranciers, en waarom zou je als relatief klein fabrikantje het wiel gaan uitvinden als een van je belangrijkste partners dat zojuist gedaan heeft? En het doet natuurlijk niets af aan de werkelijk fenomenale kwaliteiten die een Range Rover toch al heeft. Het blijft bizar wat je met zo’n luxe-paleis vol zacht leer en fraai hout kunt doen op plekken waar andere auto’s niet eens durven te komen. Ook met deze Hybrid, weliswaar voorzien van een hoop elektra die niet zo’n beste relatie met water heeft, maar ook van een hoop beschermingsmaatregelen die ervoor zorgen dat die twee elkaar nooit tegenkomen – ook niet als dat riviertje opeens een meter diep blijkt te zijn. Afwerking, kwaliteit, rijcapaciteiten op de weg en ver daarbuiten, het ‘King of the Road in je design-huiskamer’-gevoel: het staat allemaal op hetzelfde, eenzaam hoge niveau. Dat Duracell-batterijtje doet daar niets aan af – maar voegt ook niets toe.
Laten we het er maar op houden dat deze Range Rover Hybrid (die er trouwens ook als Range Rover Sport is) de ideale schaamlap is voor directieleden die er altijd al een wilden, maar vonden dat ze dat vanuit ‘milieuverantwoord ondernemen’-overwegingen niet konden maken. Ze zullen in de rij staan. Wat, paradoxaal genoeg, weer het laatste is waar Land Rover op zit te wachten, want het gaat zo ontzettend goed met het bedrijf, dat de vraag al tijden het aanbod ver overstijgt. Met de Hybrid werken de Britten zich dus waarschijnlijk alleen maar nog verder in de nesten.
Prijs Range Rover SDV6 HEV
Rest de prijs. De Hybrid moet 142 mille opbrengen, wat 14 mille meer is dan een vergelijkbaar uitgeruste V6, en 10 mille minder dan een V8. Een volkomen uit de lucht gegrepen schatting levert op dat je dat prijsverschil met de V6 in 6.345 jaar terugverdient, en met de V8 in 4.823 jaar. Gelukkig: als er één auto gebouwd is om die tijdsspanne te overleven, is het deze. Je overgrootkleinkinderen tot de 79ste generatie zullen je dankbaar zijn.
Specificaties Range Rover SDV6 HEV Vogue SE
Motor
2.993 cc
V6 hybride
340 pk / 700 Nm
Aandrijving
vierwiel
8v automaat
Prestaties
0-100 in 6,9 s
top 218 km/u
Verbruik/milieu
6,4 l/100 km
169 g/km CO2
Afmetingen
4.999 x 2.220 x 1.835 mm (L x B x H)
2.922 mm (wielbasis)
2.394 kg
80 l (diesel)
550 / 2.030 l (bagage)
Prijzen
NL € 142.020 (25%)
BE n.n.b.
Het vonnis
Met een accupakket dat je in één keer gas geven leeg trekt, doe je groener dan je bent. Als wereldverbeteraar een lachertje, maar wát een fijne auto blijft zo’n Range Rover: spaar dus door voor de V8 diesel
Reacties