Over de machtige 510 pk sterke V8 in de nieuwe Range Rover Sport heb je al meerdere keren kunnen lezen op deze site, nu trekken we echt de blubber in met de sterkst leverbare dieselversie.

Om maar gelijk met de dieselversies te beginnen: de door ons gereden 3,0-liter is niet de sterkste diesel die Land Rover kan leveren. Er is namelijk ook een 4,4-liter V8 met 339 pk en 700 Nm, maar die is helaas zowel in Nederland als België nog niet leverbaar. In onze Lage Landen zijn twee dieselversies verkrijgbaar, beide met een 3,0-liter V6: een met 258 pk en 600 Nm (de basisversie daarvan kost in Nederland 83.500 euro en in België 73.200 euro) en een met 292 pk en 600 Nm waarvan de basisuitvoering in Nederland 95.200 euro kost en in België 77.000 euro. Met die laatste gingen we aan de slag.

Trap het gaspedaal tot op de bodem in en de automaat schakelt razendsnel naar de laagst mogelijk trap, de motor brult als een hongerige walrus en de versnelling van de Range Rover Sport is zo enorm dat je je met beide handen aan het stuur vastklampt om nog enigszins rechtop te blijven zitten. Waarbij ie ook nog eens – door wat uitlaatklepjes in een andere stand te zetten – het geluid van een volbloed sportwagen maakt. Op een smal b-weggetje schieten we wat witte busjes en een tractor voorbij alsof ze stilstaan. Wat is dit heerlijk. Alleen: we zitten in de V8 Supercharged met 510 pk. Nogal logisch dat het allemaal supersnel aanvoelt. Dat zal wel even wennen worden in de diesel, denken we.

Je voelt ‘m al. Dat valt mee. Die 3,0-liter diesel is tamelijk verfijnd en de Sport is dermate goed geïsoleerd dat je zelfs goed moet luisteren of de motor wel loopt nadat je ‘m gestart hebt. Een goed begin is het halve werk. We drukken de versnellingspook in standje Sport, in de hoop dat het gat tussen de V8 Supercharged en de SDV6 niet al te gapend wordt, en dat werkt. De V8 SC levert 625 Nm koppel, deze diesel doet het met slechts 25 Nm minder. Hij vliegt weliswaar iets minder alert uit de startblokken als je om het maximale vraagt, de versnelling is er niet minder om. We hebben het nu al naar ons zin.

Alle verhalen over de enorme gewichtsbesparing ten opzichte van het vorige model ten spijt, deze nieuwe diesel-Sport weegt evengoed nog altijd meer dan 2.100 kilo. Je bent dus wel degelijk met een bakbeest op weg, en niet met een lichtvoetige SUV. Dat is voelbaar. Als je in mum van tijd volslagen debiele snelheden kunt halen, is het handig dat je ook vlotjes weer tot stilstand kunt komen: dat kan, maar je voelt het gewicht tot in je poriën als je vol op de rem gaat staan. Op een of andere manier zorgt dat ervoor dat je minder voluit zult gaan rijden, wetende dat je ook weer op tijd tot stilstand wilt komen. Bij voorkeur niet tegen een boom.


Over bomen gesproken. We staan aan de rand van een donker bos. Het testterrein van Land Rover in het westen van Engeland, nabij Wales. Hier wil men ons laten zien waartoe de nieuwe Range Rover Sport in ruig terrein in staat is. Daar, een sloot, rij er maar doorheen. Hier, een afgrond, rij er maar vanaf. Verderop, een ultiem steile helling, rij er maar tegenop. Ginds, een zandpad gevolgd door een nat weiland en daarachter een dik, smal kleispoor, scheur er maar overheen. Oh, en dan hebben we straks nog een gestripte Boeing 747, of we daar ook even doorheen willen rijden.

We rijden de sloot in en zien op het display hoe ver we onder water staan. Z’n maximale doorwaadhoogte is 85 centimeter en een sensor meet hoe veel marge we nog hebben voordat, eh, ja wat eigenlijk? We verzuipen? De motor het begeeft? Eigenlijk heb je geen klap aan die gimmick, want hoe diep de sloot of plas is waar je doorheen wilt, dat kan het systeem niet bepalen. Nou ja, het is een leuk weetje, denken we, en we geven gas. Zonder problemen komen we weer aan wal. We hadden niet anders verwacht.

De afgrond in? Geen probleem. Hill Decent Control zorgt voor een stapvoetse afdaling zonder dat we gas of rem hoeven te bedienen. Alles gaat vanzelf. Het is dat we het gevoel hebben dat de auto over z’n neus zal gaan rollen en wij letterlijk in de gordels hangen, anders was het saai geweest. De helling op dan? Mogen we tenminste gas geven. Het ziet er extreem stijl uit. Sterker: als Land Rover dit niet eerst zelf geprobeerd zou hebben, hadden we er lekker omheen gestuurd. Maar gas en floep: we staan bovenaan. Tijd om een beetje te rallyën.

Bij elke proef die we doen, zetten we de instellingen van de auto braaf op de juiste stand. Maar de uitgezette kleibaan, dat moet toch ook gewoon in standje normaal kunnen? Moeiteloos, haast achteloos, rijdt de Range Rover door blubber waarin je zelfs met lieslaarzen aan haast ten dode bent opgeschreven. Zonder de ‘geadviseerde’ hulpsystemen. Knap. Het toont aan dat al die poespas misschien handig is, maar meestal volstrekt overbodig. De Range Rover Sport kan het toch wel. En daarin schuilt uiteraard z’n grote kracht. Hij kan alles. Moeiteloos. En dat in een verpakking die er smakelijk uitziet, met een interieur dat zich echt op hoog niveau begeeft en tegen een vanafprijs die te billijken is. Wat wil je nog meer? Die V8?

Dat kan wel, maar als je die vollaadt met leuke spulletjes ga je al snel over de anderhalve ton heen – de prijs waarvoor je ook een heel geinige grote Range Rover hebt. En dat blijft toch wel the real thing als het gaat om status, ruimte, prestige en prestaties. Aan de andere kant: zelfs met een basis-Sport zal geen mens klagen. Dus schud leeg die beurs.


Range Rover Sport SDV6 Autobiography Dynamic



14/20



Motor

2.993 cc

V6 turbo

292 pk / 600 Nm



Aandrijving

vierwiel (permanent)

8v automaat



Prestaties

0-100 in 7,2 s

top 222 km/u



Verbruik/milieu

7,5 l/100 km

199 g/km CO2



Afmetingen

4.850 x 2.073 x 1.780 mm (L x B x H)

2.923 mm (wielbasis)

2.115 kg



77 l (diesel)

784/1.761 l (bagage)



Prijzen

NL € 114.900 (25%)

BE € 90.800



Het vonnis

Als je al een auto zoekt die daadwerkelijk alles kan, dan is dit waarschijnlijk de beste keuze. Snel, ruim, en zowel op als naast de weg tot alles in staat. Is de prijs je te gortig, ga dan voor de kleinere diesel

Reacties