De Range Rover Sport is flink op dieet gegaan, waardoor de toevoeging aan z’n illustere naam weer helemaal op zijn plaats is.

Met de Range Rover en (in mindere mate) de Discovery in het programma, kon Land Rover de komst van de eerste generatie van de Range Rover Sport alleen rechtvaardigen met dat laatste woordje van de typenaam. Er mocht best een sportief broertje bijkomen. Maar met een gewicht van meer dan tweeënhalve ton kon je de gekrompen RaRo onmogelijk sportief noemen.

Wat doe je eraan? Nou, afvallen. Daarom verdween er bij de TDV6 420 kilo. De monocoque en de wielophanging zijn voor­taan van aluminium, de tussenbak voor hoge en lage gearing is voortaan optioneel. Deze V8, die nog wel een hoog/laag-bak standaard heeft, liet 300 kilo vallen. Dan kom je nog steeds op 2.300 kilo, maar daar krijg je wel wat voor terug. Voor terreingebruik haalt ie de beste cijfers van z’n klas. De veerweg van de wielen is meer dan vijftig centimeter, de doorwaaddiepte is maar liefst 85 centimeter. Wil je dieper, dan heb je een duikboot nodig.

Z’n rijgedrag is écht sportief. We hebben een piepklein rondje mogen rijden maar de indruk die de auto achterliet, smaakt naar meer. We kregen een prototype mee, maar dan wel een die gelijk is aan de latere productiemodellen. De locatie was Land Rovers eigen testcircuit bij het Britse Gaydon, dus deze Sport was ongetwijfeld perfect afgesteld op deze specifieke omgeving.

De testauto had de bekende V8 met superchargers voorin. Bij het accelereren trakteert hij op de kenmerkende diepe en vooral verslavende V8-roffel. Hij lijkt het uit te schreeuwen dat hij nu eindelijk in sportieve topvorm is. Nou, wie geeft ‘m ongelijk? Er wordt een acceleratie van 0 naar 100 in 5,0 seconden beloofd, en dat geeft aan dat de afslankpoging geslaagd lijkt te zijn. Op een heel kort stukje rechte baan tussen twee bochten tikten we even 215 km/u aan. Of je de achttraps automaat zijn werk laat doen of zelf de flippers ter hand neemt, schakelen doet hij zijdezacht en op het juiste moment.

In de bochten staat je een verrassing te wachten. De V8 heeft automatisch instelbare reactiestangen en dito schokdempers, en elektronische sperdifferentiëlen vóór en achter. Via ingrepen van de remmen wordt het koppel over de wielen verdeeld. De inspanningen van de ontwerpers leidden tot een haast lichtvoetige wegligging in scherpe bochten. Bocht-uit voel je dat de achterwielen richting de buitenrand willen schuiven. Toch blijft ie op snelheid en bij het wisselen van baan heel stabiel. Ondanks alle hulpmiddelen die volop aan het werk zijn, heb je het idee in een licht autootje te rijden. Het weggedrag is heel natuurlijk, petje af voor de mensen die de elektronica hebben ontwikkeld. Zelfs als je als een complete imbeciel rijdt, geeft de auto nog geen krimp, de techniek zorgt ervoor dat je steeds in juiste richting blijft gaan.

In de Dynamic-stand gaat het onderstel een tandje strakker en dan wordt de vering wat bonkerig. In de normale situatie is de demping stevig, maar comfortabel genoeg om over het asfalt te zoeven. Dit past goed bij de luxueuze sfeer in het interieur. Wat dat aangaat, doet ie z’n naam eer aan. Want behalve een flinke dosis sport blijft het nog altijd een Range Rover.


Range Rover Sport V8 Supercharged



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 5,0 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 12,8 l/100 km

Motor: 5.000 cc, V8 supercharged benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 510 pk

Koppel: 625 Nm

Gewicht: 2.310 kg

CO2: 298 g/km



Prijs

NL: € 161.600

BE: € 101.780



Vonnis

Met z’n uiterlijk en prijs valt ie binnen de grenzen van de Range Rover en de Evoque, maar het is duidelijk de atleet van de familie

Reacties