Luxe alom, een onwrikbaar karakter en snel genoeg. De nieuwe Range Rover zet weer de toon, ook als er een diesel in ligt.

Bovenaan onze lijst met opvallende zaken staat de nieuwe Range Rover. De TDV6 is 450 kilo lichter dan de oude V8 diesel. Het is een voorbeeld van een opeenstapeling van gewichtbesparing. Allereerst is er de aluminium carrosserie die 300 kilo minder weegt. Daardoor hoeft de motor minder krachtig te zijn om dezelfde prestaties te leveren.

Hoppa, nog eens 100 kilo van de weegschaal af. Omdat de nieuwe motor ook nog eens een slok minder drinkt (25 procent), kon de brandstoftank ook kleiner worden. Bij een volle tank spaar je daarmee nog eens 25 kilo uit.

De jongste generatie van de luxe terreinbeul hoeft minder moeite te doen om de gang erin te houden. Om naar het introductie-evenement te gaan, kregen we een Range Rover Sport met dezelfde motor mee. Hoewel ie kleiner is, is deze RR Sport 450 kilo zwaarder dan de auto waarmee we zouden kennismaken. Dwing je de Sport tot accelereren of stoppen, dan doet ie dat met verve, maar moet daar wel al z’n spieren voor aanspannen. Voor knappe prestaties moet ie hard werken. De nieuwe full-size Range Rover doet het met gemak.

Denk niet dat de Range Rover TDV6 een uitgesproken sportieve auto is. Hij heeft niet de adaptieve reactiestangen die de V8 heeft, dus je voelt ’m wat zweven. De nieuwe elektrische stuurbekrachtiging maakt de besturing volledig gevoelloos. De Porsche Cayenne is uitdagender om te rijden, en bovendien lichter. Maar de Range Rover TDV6 is ideaal om in alle rust flink door te stomen. Op flinke hobbels in het wegdek raakt ie weliswaar de weg kwijt, maar in de bochten zorgen de dynamische schokdempers dat de auto in het spoor blijft.

De Range Rover doet z’n karakter eer aan. Het is een grote, luxe auto. In alle stilte en weelde kan ie de strijd aanbinden met grote limousines. Het bandengeruis werd minder, het comfort ging omhoog doordat de volledig overbodige sportieve trekjes werden weg gefilterd. Bovendien is het zicht vanuit een Range Rover natuurlijk goed.

Het hoogtepunt van de auto mochten we ervaren tijdens de introductie in bar Brits weer. In het terrein baant ie zich een weg door situaties waarvan je denkt dat het onmogelijk is om dat met een auto te volbrengen. Weer terug op de weg trekt ie zich niets aan van wilde waterstromen over het asfalt, modderplekken en sneeuwhopen. Op de winterse snelweg heb je niets aan die capaciteiten (je wordt altijd opgehouden door idioten op halfgare zomerbanden), maar ’s avonds op donkere, glibberige wegen is die kwaliteit een zegen.

Stiekem verwachten we dat dit het meest verkochte model van de Range Rover zal worden, helemaal hier in Nederland en België. We zijn immers gek op diesels, dat tankt zo goedkoop. Relatief dan. Maar bovenal: het is nu eenmaal uitermate chic om met een echte Range Rover te komen voorrijden, diesel of niet.


Range Rover TDV6 Vogue



18/20



Cijfers

0-100 km/u: 7,4 s

Top: 210 km/u

Verbruik: 7,5 l/100 km

Motor: 2.993 cc, V6 turbodiesel

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 258 pk

Koppel: 600 Nm

Gewicht: 2.166 kg

CO2: 196 g/km



Prijs

NL: € 124.500

BE: € 101.200



Vonnis

Onoverwinnelijk en serene rust. Een Range Rover van het zuiverste water. Toch, voor inhalen op de snelweg kun je beter een andere auto kiezen

Reacties