Als de zaken lekker gaan, dan mag je jezelf best trakteren. Bijvoorbeeld een grotere auto, die je niet écht nodig hebt. En het gaat best lekker met Renault, dus daarom trakteert het merk zichzelf op nog een grote SUV. Deze Renault Rafale moet het nieuwe vlaggenschip zijn van het merk en zelfs ‘een positie aannemen in de top van de automarkt’. Moet je een Audi laten staan voor deze Renault?

De Renault Rafale moet een langgekoesterde droom in vervulling laten gaan: eindelijk een succesvolle auto in een luxere segment. Ze probeerden het al een paar keer eerder, bijvoorbeeld met de Vel Satis – en we weten allemaal hoe dat ging. Dit keer proberen ze het met een iets toegankelijker ontwerp en in een groeiend segment van grote SUV’s.

Wat is de Renault Rafale precies?

Technisch gezien is ie bijna gelijk aan een Espace, maar dan met een coupé-daklijn, geen derde zitrij en een neus in de nieuwe huisstijl van Renault. De wielbasis is gelijk, maar de Rafale is iets breder. Het dashboard is bijna gelijk aan dat van de Espace en de Australe, maar dan met iets andere materialen, lichtgevende logo’s in de stoelen en stiksels in de kleuren van de Nederlandse vlag. Al beweert Renault dat het de kleuren van de Franse vlag zijn.

De hybride aandrijflijn met een driecilinder en in totaal 200 pk kennen we ook uit de Espace. Op een later moment komt er een Ravale PHEV met in totaal 300 pk en vierwielaandrijving dankzij een extra elektromotor op de achteras. Deze plug-in hybride Ravale rijdt 100 kilometer volledig elektrisch. De PHEV krijgt ook nog adaptieve dempers die door zustermerk Alpine zijn ingesteld. De 200-versie staat op conventionele dempers.

Hoe rijdt ie?

Niet verkeerd. Renault kiest voor een wat sportievere afstelling van het onderstel. We snappen de overweging; mensen kiezen deze Rafale omdat ze iets flitsenders willen dan de Espace, en daar hoort leuker weggedrag bij. Maar we vragen ons nog steeds af wie er echt zit te wachten op een sportieve SUV. Het onderstel is best stug en drempels zijn vrij onaangenaam in deze Rafale. Een setje adaptieve dempers met een zachtere comfortstand zijn welkom.

Renault Rafale (2024) rijdend zijkant

De aandrijflijn is weinig mis mee als je rustig rijdt. De benzinemotor en de elektromotor verdelen de taken netjes en er is geen overmatige herrie. Maar voor de ambities die Renault heeft, schiet de motor wel iets tekort. Vraag je wat meer van de auto, dan moet de 1,2-liter driecilinder hard werken. Voor een auto die tegen het premiumsegment moet schurken, zou je het liefst een motor willen die wat minder moeite hoeft te doen en wat meer zijn gemak houdt.

Zijn er nog bijzonderheden?

Om het interieur net even te onderscheiden van de Espace, zit er op het dashboard van de Esprit Alpine-uitvoering een echt stukje flinterdun leisteen. Bij de Techno-uitvoering is dit kurk. Optioneel kun je een Solarbay-dak kiezen. Dit is een groot glazen dak dat met een druk op de knop meer of minder transparant wordt om de zon tegen te houden. Porsche en Volkswagen hadden dit al eerder, maar nu vind je het dus ook bij Renault

  • Renault Rafale (2024) interieur panoramadak open
    Foto: © Renault
  • Renault Rafale (2024) interieur panoramadak gesloten
    Foto: © Renault
  • Renault Rafale (2024) interieur overzicht
    Foto: © Renault
  • Renault Rafale (2024) interieur stuur
    Foto: © Renault
  • Renault Rafale (2024) interieur achterbank
    Foto: © Renault
  • Renault Rafale (2024) interieur kofferbak
    Foto: © Renault
  • Renault Rafale (2024) interieur panoramadak open
  • Renault Rafale (2024) interieur panoramadak gesloten
  • Renault Rafale (2024) interieur overzicht
  • Renault Rafale (2024) interieur stuur
  • Renault Rafale (2024) interieur achterbank
  • Renault Rafale (2024) interieur kofferbak

Nog wat te zeuren?

We reden de Renault Rafale met buitentemperaturen van 38 graden Celsius. En dan valt ineens op dat er geen geventileerde stoelen in de SUV zitten én dat het geen optie is. We beseffen hoe decadent het is om te zeuren dat een auto geen stoelkoeling heeft, maar als je als merk hoog in de markt wil gaan zitten, zijn dit de details die een auto aangenaam moeten maken. Verder zit er bijna alles op en aan de Rafale in de Esprit Alpine-uitvoering wat je zou kunnen wensen.

Moet je een Renault Rafale kopen?

Een sportieve SUV is sowieso een beetje nutteloos, maar die strijd hebben we (gekeken naar de verkoopcijfers) al even geleden verloren. Het is vooral de vraag hoeveel je wilt inleveren voor het uiterlijk van de Rafale. Voor zo’n 1.000 euro minder heb je de ruimere Renault Espace. Als nuchtere Nederlanders hebben we een beetje moeite met de propositie: waarom zou je niet gewoon een Espace kiezen?

De Espace is optioneel gehomologeerd voor zeven personen (een zevenzitter durven we het overigens niet te noemen). Bij deze auto loopt het dak in een rechte lijn door naar achteren, waardoor ie een stuk praktischer is. De achterbank is wel wat minder breed. De aandrijflijn is identiek en het interieur en de uitrusting zijn nagenoeg gelijk. En de Rafale is ook weer niet zo’n held in de bochten dat je hem daarvoor moet hebben.

Renault Rafale (2024) rijdend voorkant

Renault zegt overigens niet dat dit een directe concurrent is van de Audi’s en Mercedessen van deze wereld. Ze willen nèt onder premium zitten. Maar qua prijs kan het een leuke vergelijking zijn, want een prijs van 51.490 euro (België 47.900 euro) voor de luxere Esprit Alpine met 200 pk is hij wel ruim 17.000 euro goedkoper dan een Audi Q5 of een Mercedes GLC in Nederland. En hij is dan weer niet bijna 20.000 euro minder goed.

Specificaties, verbruik en prijs van de Renault Rafale (2024)

Uitvoeringtechnoesprit Alpine
Motortypedriecilinder hybride
Motorinhoud1.199 cc
Versnellingsbak8v automaat
Accu2 kWh
Aandrijvingvoorwielen
  
Vermogen200 pk
Koppel205 Nm
0-100 km/u8,9 s
Topsnelheid180 km/u
Verbruik4,7 kWh/100 km
Afmetingen l x b x h4.710 x 1.866 x 1.613 mm
Gewicht rijklaar1.721 kg
Bagageruimte532/1.604 l
Prijs NL (vanaf)€ 47.490€ 51.490
Prijs B (vanaf)€ 44.000€ 47.900

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)