Wees gewaarschuwd: deze auto is de gekte voorbij. Waanzin op vier wielen. Precies de reden waarom Richard Hammond in de Renault Clio V6 zich thuis voelt. Er is nog geen segment uitgevonden voor de Renault Clio V6 Ik kan er niet omheen. De kleine, gele Clio V6 die voor me…
Wees gewaarschuwd: deze auto is de gekte voorbij. Waanzin op vier wielen. Precies de reden waarom Richard Hammond in de Renault Clio V6 zich thuis voelt.
Er is nog geen segment uitgevonden voor de Renault Clio V6
Ik kan er niet omheen. De kleine, gele Clio V6 die voor me staat, heeft een ontwapenende uitwerking op me. Ik wil ‘m bestraffend toespreken, maar moet mijn best doen niet in lachen uit te barsten. Misschien ben ik het zelf wel, die als een kind is betrapt met zijn hand in de snoeppot. Dit is een volslagen belachelijke auto. Precies waarom Richard Hammond in de Renault Clio V6 zit. Tegelijkertijd is hij ook opzichtig, overdreven, schattig en charmant. Bijna een decennium nadat ie op de weg verscheen, trekt dit kleine monster met z’n 252 pk sterke middenmotor nog altijd de aandacht. Toch zagen we bij zijn introductie niet direct het nut in van deze rappe Fransoos.
Laat er geen misverstand over bestaan. Dit is niet bepaald een messcherp instrument met de op een circuit ontwikkelde precisie van bijvoorbeeld een Lotus. Een ongeleid projectiel is een veel treffender omschrijving. De 3,0-liter V6 is door Renault gebruikt voor aandrijving van verschillende modellen met een verstandiger signatuur, zoals de praktische Espace en de majestueus comfortabele Vel Satis. Gelegen achter de voorstoelen van de Clio is het echter een heel ander verhaal. Hadden de eerste exemplaren uit 2001 nog een vermogen van 230 pk, twee jaar later was dat al opgeschroefd tot 252 pk.
Ze zijn fragiel, duur, maar oh zo leuk
De hete hatchback heeft wat mij betreft z’n bestaansrecht altijd ontleend aan het feit dat je het gemak van een vier- of vijfzitter combineert met de pret van een kleine, gekietelde motor, een sportonderstel, wat spoilers en misschien een beetje striping. Met deze Clio V6 is Renault echter iets rigoureuzer te werk gegaan. Zo verdween de achterbank om de motor in het midden te kunnen plaatsen. Het praktische aspect kun je dus vergeten. En vind je duurzaamheid en betrouwbaarheid belangrijk, dan kom je ook van een koude kermis thuis.
Zelf heb ik in de loop der jaren bij twee van deze auto’s de aandrijfas gebroken. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik daarbij probeerde donuts te draaien, terwijl de betreffende eigenaren me beide keren op het hart hadden gedrukt dat niet te doen. De V6 levert dus een vermogen van 252 pk, voldoende om uit stilstand in 5,8 seconden naar 100 km/u te snellen. De topsnelheid is 245 km/u. Die getallen alleen zijn echter niet voldoende om het stevige prijskaartje te rechtvaardigen. Nieuw kostte de Clio V6 ooit ruim 52.000 euro en voor een net tweedehands exemplaar lopen de prijzen nog altijd uiteen van 20.000 tot 30.000 euro. Waarom verdient ie dan toch een plekje in deze rubriek? Om dat te begrijpen, zul je er zelf mee moeten rijden.
Ik zal het proberen uit te leggen
Om te beginnen voelt ie vanaf het begin veel exclusiever aan dan de meeste van z’n soortgenoten. Hij is een op maat gemaakt, klein sportautootje waarvan er niet meer dan een paar honderd zijn gemaakt. De Clio V6 is ook met de hand gebouwd in een speciaal daarvoor ingerichte RenaultSport-fabriek in Dieppe. Op één of andere manier is dat te merken, aan zaken als Alcantara-bekleding en andere bijzondere details die je eraan herinneren dat je in een zeldzame auto rijdt.
De V6 is bovendien een zeer aangename passagier, die achter de voorstoelen gemoedelijk ligt te murmelen op de plek dus waar ooit een achterbank heeft gezeten. Dat gezellige gekwebbel verandert echter in een stevig gekrijs zodra je wilt weten of de fabrikant de beloofde rapportcijfers weet waar te maken. Ik heb al gezegd dat dit geen messcherpe bolide voor het circuit is, maar het is wel degelijk een feest om in te rijden. Iedereen kijkt je na, tieners staan erbij te kwijlen en zolang je met een goed humeur achter het stuur stapt, is het onderweg ook dolle pret. Verrassend is dat Engeland de grootste markt is geweest voor deze Clio V6. Dat zegt toch iets over het Britse gevoel voor humor.
Reacties