We zeiden het altijd al: de Rolls-Royce Ghost was gewoon te klein. Haha. Wat we echt, écht nodig hadden: een supersized versie. En kijk eens…
Arme, arme intens succesvolle zakenmeneer. Vroeger was de keuze zo simpel als je een beetje fatsoenlijke dienstfiets wilde: gewoon de gewenste opties aankruisen op de prijslijst van de Rolls-Royce Phantom – klaar. Maar! Onlangs heeft Rolls de lange-wielbasisversie van de Ghost gelanceerd. Dus wat moet hij nu? Wordt het deze, de ‘gewone’ Phantom of zelfs diens extra lange variant? Er is nauwelijks uit te komen.
Als je niet heel veel verder denkt dan de halfblote mevrouw op de punt van de neus lang is, zou je zeggen dat ze alle drie precies hetzelfde doen, maar Rolls heeft wel degelijk een punt. Ghost-kopers mogen dan een stuk (een jaar of tien) jonger zijn dan Phantommers, dat wil niet zeggen dat ze geen prijs stellen op ruimte achterin. Kennelijk is er een markt voor een Ghost met de dubbele hoeveelheid beenruimte achterin, in een verpakking die net wat minder opzichtig is dan de Phantom.
De EWB (Extended Wheel Base) heeft een wielbasis die 17 centimeter langer is, maar omdat de achterdeuren maar 35 millimeter langer zijn dan de voordeuren, blijven de proporties goed. De extra lengte levert een salonachtige hoeveelheid ruimte op die de Ghost meer praktisch gemak geeft dan, zeg, een superdeluxe kantoor op wielen. Want dat is precies wat hij is, zeker indien uitgerust met een wifi-hotspot, elektrisch verstelbare stoelen, dvd-vermaak en twee picknicktafels. En uiteraard het tapijt dat dik genoeg is om een paar baby’s in kwijt te raken.
Goed, hij is niet zo groot als de Phantom (die gooit er nog eens 51 centimeter op), maar ruimtegebrek zul je nooit, nooit hebben. Plus: in Nederlandse en Belgische binnensteden is de Ghost net iets beter handelbaar. Nét. Deze Ghost is met zijn 2.360 kilo 60 kilo zwaarder dan de basisversie. De twinturbo V12 is ongewijzigd en sleurt de auto in vijf seconden naar 100 km/u – 0,1 seconde langzamer dan de korte versie dus. Goh. Het is een akelig snel ding; je kunt je gewoon niet voorstellen dat zo’n enorm apparaat zo snel is. Maar de motor is zo soepel en de krachtsoverdracht zo naadloos dat er bij acceleratie geen enkel drama komt kijken.
Het zelfde gaat op voor het weggedrag. Je rijdt niet zozeer in een Ghost; je zoeft gemoedelijk voort, van deze wereld verlost door de luchtvering. Het systeem is zo gevoelig dat het ’t merkt als iemand achterin zich van de ene naar de andere kant van de auto verplaatst, en past zich daaraan aan.
De Ghost EWB is diep indrukwekkend. Mogelijk is hij zelfs de beste Rolls die je kunt kopen. Oké, hij kost zo’n 35 mille meer dan de standaard-Ghost, maar het veel grotere interieur geeft je een veel chiquer gevoel zonder je je een patser te laten voelen. Een subtiele Rolls? Bíjna…
Rolls-Royce Ghost EWB
18/20
Cijfers
0-100 km/u: 5,0 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 13,7 l/100 km
Motor: 6.592 cc V12, biturbo benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 563 pk
Koppel: 780 Nm
Gewicht: 2.360 kg
CO2: 319 g/km
Prijs
NL: n.n.b.
BE: n.n.b.
Vonnis
De beste Rolls van het moment. Eleganter dan de Phantom, meer ruimte dan je ooit nodig zult hebben. Enige nadeel: waar ga je hem in hemelsnaam parkeren?
Reacties