Zoveel werelddelen, zoveel smaken, maar in Europa is inmiddels wel duidelijk waar we echt voor warmlopen: SUV’s en crossover-achtige creaties, semi-stoer, maar wel van een sensibel formaat zodat ze door onze krappe straatjes passen en we geen godsvermogen kwijt zijn aan brandstof en CO2-taks. In de loop der jaren hebben we al een aantal schotten in rozen zien belanden: auto’s als de Nissan Qashqai, Renault Captur, Mazda CX-5 en, eh, de Metsubsidie Outlander PHEV. Nu mag je je opmaken voor het volgende SUV-hitje, want Seat crost de markt op met deze Seat Ateca 1.4 EcoTSI.
We vonden de Seat Ateca al eerder goed..
We testten eerder de versie met 2.0 TDI en raakten behoorlijk enthousiast. De styling van de Leon, misschien wel het meest geslaagd van alle VW-hatchbacks, is naadloos vertaald naar een robuustere vorm, waarmee de Ateca meteen een van de best uitziende SUV’s is die we de laatste jaren hebben gezien. Hij deelt z’n basis met de VW Tiguan maar staat op een fractioneel kortere wielbasis, waardoor hij er iets compacter en gedrongener uitziet zonder dat je veel aan ruimte hoeft in te leveren.
In de Ateca zit je prettig hoog, maar de instap is laag zodat klauteren niet nodig is en je relatief rechtop zit, met je benen meer onder dan voor je. De geprononceerde vouwen en lijnen van de carrosserie vind je terug in het interieur. In deze Xcellence-versie stuiten we verder op een lading alcantara-achtig spul, een rood kloppende startknop à la Jaguar, een groot aanraakscherm (met parkeercamera’s) dat onze vingers ziet aankomen, een vakje waarin je je telefoon draadloos kunt opladen en een draaiknop om verschillende rij-modi te selecteren. Deze beïnvloedt onder meer het reactievermogen van de 1.4 EcoTSI-motor (met nagenoeg onmerkbare cilinderuitschakeling) en de zeventraps DSG-automaat.
Gebruik de Sport-stand
De meeste auto’s rijden we in het dagelijks verkeer het liefst in de Normal-stand, maar de Ateca doet het beter in Sport. Dat maakt ‘m wat gewilliger en geeft een minder elastieken gevoel aan z’n gaspedaal; die scherpte past beter bij z’n vlotte besturing en stevige onderstel.
We zijn nog steeds niet de grootste fans van de DSG-transmissie, waarmee we niet snel wederzijds begrip opbouwen (het aangrijpingspunt van de koppeling voelt kunstmatig aan en duurt ons vaak net te lang, of komt er juist te heftig in als we een subtiele kruipneiging willen). Dan liever een handbak, waarmee we ook de neiging tot doorspinnen van de voorwielen op nat wegdek zouden inperken en daarnaast een bom duiten zouden besparen (2.600 euro in Nederland, 1.800 euro in België).
Maar dat is persoonlijke trammelant. De Seat Ateca 1.4 EcoTSI voelt doortimmerd en doordacht aan, is stil, lichtvoetig, koersvast en laat op het vlak van ruimte en prestaties weinig te wensen over. Tel daar het toffe uiterlijk bij op en wij zien geen scenario waarin de Ateca het niet goed zal gaan doen.
Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG Xcellence
Motor
1.395 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,6 s
top 198 km/u
Verbruik
5,4 l/100 km
124 g/km CO2
F Label
Afmetingen
4.339 x 1.807 x
1.601 mm (l x b x h)
2.638 mm (wielbasis)
1.275 kg 50 l (benzine)
510 / 1.604 l (bagage)
Prijs
€ 35.950 (NL)
€ 31.380 (B)
Vonnis:
12/20
Bijzonder goed geslaagd, deze Ateca (vanaf 27 mille in Nederland, 20 mille in België). Hij ziet er top uit en steekt uitstekend in elkaar. De 1.4 TSI is fijn, maar wij zouden de extra centen voor de DSG-bak lekker in onze zak houden
Johan heeft op 17 februari 2024 geschreven:
Blij dat ik wel een DSG bak heb
Gewoon mee leren rijden en dan wil je niet meer terug