Het is makkelijk om de Seat Ateca weg te zetten als de zoveelste SUV van de Volkswagen Groep, maar de Spaanse broer van de Tiguan (Ti-Juan?) was voor het merk de reddingsboei die het nodig had. Het merk schreef verliesjaar na verliesjaar, tot de Ateca kwam. Ineens was er winst. De crossover was zelfs zo’n hitje dat werknemers van importeur Pon die hem hadden besteld hun order moesten annuleren en maar lekker in een Skoda of iets dergelijks moesten gaan rijden. Alle auto’s moesten naar de klanten toe.

Het is niet lastig om te snappen waarom. De Volkswagen-techniek waar mensen toch vaak een goed gevoel bij hebben, ongeveer hetzelfde geslaagde ontwerp als de Leon en waarschijnlijk het belangrijkste: het is een crossover. Alle dingen die mensen willen. De Ateca maakte de weg vrij voor de Tarraco en de Arona. Omdat hij inmiddels al wat jaartjes meegaat, mag hij onder het mes voor een facelift.

De grilles aan de zijkanten van de bumper groeien de hoogte in, waardoor een soort wangzakken ontstaan en de koplampen in de verdrukking komen. Hierdoor zijn de lichtunits spitser. Tegelijk propte Seat ze vol met ledjes. Achter op de Seat Ateca groeide het zilverkleurige vlak en verdwenen de uitlaatstukken compleet, alleen twee kunststoffen vlakken blijven over. De knipperlichten zijn nu van die hippe dynamische. Net als bij de andere nieuwe Seats is de typeaanduiding nu cursief op de klep geschreven. De wijzigingen voegen 1,8 centimeter extra toe, voor de precisieparkeerders. Nieuw is ook de Xperience-uitvoering, die de Ateca een ruiger offroad-uiterlijk geeft. Met de nadruk op uiterlijk.

Binnenin wordt het interessanter, want het interieur blijkt bijzonder resistent tegen de knoppengenocide van de Volkswagen Groep. Bij de nieuwe modellen van Volkswagen, Skoda, Audi en Seat moeten alle fysieke knoppen verdwijnen ten faveure van die onhandige aanraakpaneeltjes. Blijkbaar krijgen ze dat niet passend in de Ateca, dus die behoudt vrijwel alle draai- en drukknoppen. Op de volumeknop na, maar kleinigheden zul je altijd houden. Bij de Tiguan wist Volkswagen wel de knoppen te grazen te nemen. Zo wordt het eerder vanwege zijn leeftijd mild bekritiseerde interieur ineens de grootste zegen van de Seat Ateca.

Nieuwe software, oude knoppen

De software in het scherm (8,25 of optioneel 9,2 inch) is wel van de nieuwste generatie. Hoe je nou precies de bestemming moet invoegen, is even zoeken, maar verder is het overzichtelijk ingedeeld en makkelijk te bedienen. Verder is het fijn dat de Ateca nu uit te rusten is met stuurverwarming. Handig, want als je met blote handen rijdt, kan het nieuwe sportstuur via inductie zien of je het beet hebt. Dat vinden de rij-assistenten op hun beurt weer leuk. Verder zorgde Seat voor een mooiere afwerking van bijvoorbeeld de deurpanelen, die nu een stikseltje of wat extra kregen om het grote lege oppervlak te breken. Een donkere hemel had het geheel afgemaakt, maar als je die wilt, moet je voor de sportiever ogende FR gaan.

De Seat Ateca 2.0 TDI in de Xperience-uitvoering

Seat schotelde ons de Ateca Xperience voor met een 2,0-liter diesel en 150 pk op de voorwielen. Meer dan krachtig genoeg voor een SUV van dit formaat en bovendien doet de dieselmotor vrijwel ongemerkt zijn werk. Zelfs met de DSG-transmissie konden we dit keer feilloos overweg. Hij gaat soms wat bonkerig over drempels, maar verder is de boel fijn afgeveerd. De Seat Ateca is er eentje om nog te koesteren. Hij houdt nog vast aan de fijne styling van de vorige Leon (de nieuwe Seat Leon is niet verkeerd, maar… meh) én heeft nog de nodige fysieke knoppen voor de juiste ergonomie. Misschien toch maar die vernieuwde Tiguan laten staan?

Specificaties Seat Ateca 2.0 TDI Xperience Business Intense (2020)


Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 3.500 tpm
340 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
152 g/km CO2, D-label
Afmetingen
4.381 x 1.841 x 1.615 mm (l x b x h)
2.638 mm (wielbasis)
1.414 kg
50 l (diesel)
510 / 1.604 l (bagage)
Prijzen
€ 46.050 (NL)
€ 38.245(B)

Reacties

  • Bert. V. heeft op 11 december 2020 geschreven:

    Mooie wagen, en zal mijn volgende zijn na eerder ,Cordoba, Altea en Altea XL gereden te hebben. Maar eerst toch nog even van mijn fantastische XL blijven genieten.

    Reageer
  • Andre heeft op 10 december 2020 geschreven:

    Fantastische auto waarmee je voor je plezier een blokje om rijdt. Alleen de nieuwe multimedia is een drama. Probeer eens een contact te zoeken via het touchscreen in je contactenlijst. Volstrekt onmogelijk.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)