Het is niet altijd prettig om het kleine broertje te zijn. Die grote broer is er altijd eerder bij, je krijgt zijn gedragen kleren als hij er niet meer in past, bij ruzie delf je altijd het onderspit want hij is groter en sterker en omdat hij er nu eenmaal eerder was, heeft ie de meeste dingen die jij wilt doen al gedaan. Dat klinkt allemaal vrij nadelig, maar dat is het niet per se.

SUV’s zijn zo’n beetje de bestverkopende automodellen dus wil je als fabrikant meetellen dan moet je een SUV hebben. Liefst meerdere zelfs. Onder het motto ‘beter laat dan nooit’ lanceert Seat de komende tijd een aantal nieuwe modellen, waarbij SUV’s de voornaamste rol spelen. De Ateca bijt het spits af, daarna volgt nog een kleinere SUV in het segment van de Ibiza en een grotere – maatje Touareg waarschijnlijk.

Maar hoezo is het handig om het kleine broertje te zijn?

Het voordeel is dat je alles kunt afkijken van je grote broer. Alles wat hij goed doet, neem je over, alles waar hij minder bedreven in is, kun jij verbeteren. Bovendien kun je met een mengelmoes daarvan ook nog eens proberen een eigen stijl te ontwikkelen, en dat is precies wat Seat al jaren doet. De Mii is een goedkope Up, de Ibiza een guitige Polo, de Leon een meer flitsende Golf, de Toledo een nog duffere Skoda en de Alhambra een, eh, bus. Die Toledo en Alhambra zouden wij gelijk de deur uit smijten – die lijken in niets op een Seat en vertegenwoordigen alles waar het merk graag voor wil staan – sexy en sportief – totaal niet. Maar de Ateca juist wel, die versterkt het merk Seat effectief.

Onderhuids is het natuurlijk een Tiguan. Het MQB-platform waarop vele modellen van de Volkswagen-groep zijn gebouwd, dient als basis. Vanuit die basis werd in de schappen van de groep gewinkeld om geschikte motoren in te passen en het volledige interieur op te tuigen. Beschikbare technieken werden geïntegreerd en de Spaanse saus die het kenmerkende uiterlijk vormt, maakt het af.

En waarin onderscheidt de Seat Ateca 2.0 TDI zich dan?

De modelpolitiek van de Volkswagen-groep is bekend: onderaan vind je Skoda (betaalbaar en no-nonsense), daarop volgt Seat (redelijk betaalbaar en sportiever), dan Volkswagen zelf (meer premium, meer voor iedereen) en dan Audi (heel premium). De positie van de Seat Ateca lag dus al van tevoren vast en dat merk je aan alles.

Het uiterlijk is net wat scherper en meer uitgesproken dan de meer voor de massa bedoelde Tiguan. Seat zegt extra aandacht besteed te hebben aan een betrokken rijgedrag door een wat sportievere setup van het onderstel en scherpere besturing. Een bekend verschil, want bij een doorsnee uitvoering van de Golf en Leon is het net zo. Daarmee rijdt de Seat Ateca 2.0 TDI bijzonder prettig, eigenlijk precies zoals je verwacht: een wat grotere Leon met een iets ander zwaartepunt. Prima voor een SUV in deze klasse.

Binnenin gaat hetzelfde liedje op. Hij is ruim van opzet, de materialen zijn van mooie kwaliteit met een herkenbare (Leon-)opzet en voorzien van de laatste snuisterijen als het gaat om infotainment en navigatie. Het interieur is de Volkswagen-kwali­teit van pakweg twee jaar terug (en die was toen al simpelweg steengoed), zoals het interieur van ­Volkswagens opschuift richting dat van Audi, en Audi zelf ook weer telkens een stap voorwaarts maakt. Ofwel: over twee jaar hebben Volkswagens ook een virtual cockpit, over drie jaar zul je het vast ook bij Seat aantreffen. Voor nu kom je niets tekort.

De grote vraag is eigenlijk: kun je niet beter een Tiguan kopen?

Nou, die vraag mag je lekker zelf beantwoorden. Het zal voornamelijk van je budget afhangen. Over de hele linie bezien, is de Ateca drie tot vier mille goedkoper dan een vergelijkbare Tiguan. Voor dat financiële verschil kun je een flink aantal opties bij Seat aankruisen; je rijdt dan voor hetzelfde geld een dikker aangeklede auto. Daar zouden wij de voorkeur aan geven.

Daarnaast ziet de Seat Ateca 2.0 TDI er net even wat meer edgy uit. Subjectief natuurlijk, want de nieuwe Tiguan is een enorme visuele verbetering ten opzichte van het vorige, doodsaaie model. Maar de Seat Ateca 2.0 TDI heeft met z’n hoekige belijning, scherpe vouwen en grote wielen (17 inch lichtmetaal is standaard, maar ga altijd voor de grootste maat) net wat meer smoel. Nogmaals, het hangt van je persoonlijke smaak af of het uiterlijk de doorslag gaat geven. Het prijsverschil zal erbij helpen.

Ook het motoraanbod verschilt nauwelijks met dat van Volkswagen. De 150 pk sterke 2.0 TDI die we reden, maakt de relatief lichte Ateca lekker vlot, maar mocht het je niet genoeg zijn: er is ook een 190 pk sterke diesel verkrijgbaar. Tegenvallend in deze groene tijden is dat Seat nog steeds geen hybride-mo­del heeft. Alleen de Mii is er op aardgas. Heel veel schoner dan diesel hoor, maar aardgas kan je zo’n beetje alleen op de maan tanken. Waar zijn de hybride Ibiza en Leon? En waarom is er bij dit nieuwe model niet direct een hybride of vol-elektrische versie beschikbaar?

Waar ligt dat aan?

Het is duidelijk dat Volkswagen niet meer in the lead is in autoland. De vergrijsde raad van bestuur had al tien jaar geleden meer moeten inzetten op elektrisch rijden zodat nu alle VW’s, Skoda’s, Seats en Audi’s een paar volwassen elek­trische modellen hadden gehad. Want de nu mondjesmaat geïntroduceerde stekkerhybrides zijn eigenlijk al achterhaald, alleen een Golf is elektrisch verkrijgbaar. Seat – maar de andere merken natuurlijk ook – is daar de dupe van. Het MQB-platform is geschikt voor allerlei diesels en benzinemotoren, maar een lading batterijen is lastiger. En dus moet het Spaanse merk zich bedie­nen van het beste dat het moederbedrijf te bieden heeft, en daarmee blijft het in de slipstream van VW. Voorop lopen is er niet bij. Dat werkte tien jaar geleden bij de modelpolitiek van de VW-groep heel goed, maar het is tijd voor nieuwe vindingrijkheid.

De Seat Ateca 2.0 TDI biedt dat niet, niemand beoogt dat ook, maar de onderlinge verschillen met VW worden zo klein dat een nieuwe strategie wenselijk is. In de tussentijd kun jij als consument nog fijn pro­fiteren van VW’s prijspolitiek.

Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 4.000 tpm
340 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,5 s
top 202 km/u
4,3 l/100 km
114 g/km CO2
E Label
Afmetingen
4.363 x 1.841 x 1.601 mm (l x b x h)
2.638 mm (wielbasis)
1.417 kg 50 l (diesel)
510 / 1.604 l (bagage)
Prijzen
NL € 35.700 (25%)
B € 28.850

Vonnis
Midi-SUV met karakter die zich gelukkig wat van grote broer VW weet te ontworstelen en onderscheiden. Prima prijs, prima uitrusting, prima rijeigenschappen. Hier gaat Seat er veel van verkopen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear