Sinds Seat de Leon (en eigenlijk het hele merk) heeft ontdaan van de sportieve ‘Auto Emoción’-salsa waarmee hij tot dan toe werd opgediend, gaat het stukken beter. Verkopen zitten in de lift, er worden eindelijk eens zwarte cijfers geschreven en er komen meer en meer modellen bij. SUV Ateca is net gelanceerd en volgend jaar komen de helemaal nieuwe Ibiza en de op hem gebaseerde kleine SUV Arona. Tussendoor vond men nog tijd voor deze facelift van de Leon. Een ‘mañana-mentaliteit’? Ze gaan er eerder tegenaan alsof er geen mañana ís.
Wat zijn de uiterlijke verschillen met de vorige Leon?
Misschien is dat stiekem ook een beetje de reden dat je aan drie keer kijken waarschijnlijk niet voldoende hebt om de verschillen met de ‘oude’ Leon te kunnen spotten. We zullen je helpen: de grille is iets breder geworden en heeft, al naar gelang de uitvoering, een variërende invulling gekregen. Zeshoekige roostertjes voor de sportieve FR, of juist glimmende blokjes voor de wat meer op luxe gerichte Xcellence-uitvoering – dat werk. Ook schijnt er iets veranderd te zijn aan de led-verlichting voor en achter, al hebben we geen idee wat. Iets dergelijks geldt voor de bumpers. Verder heb je de keuze uit een paar nieuwe lakkleuren en wielontwerpen. Hou er een foto van de oude naast en je ziet het waarschijnlijk nog niet. Ach, uiterlijk is ook maar een woord van negen letters, nietwaar? Daarbij zag de Leon er nog prima uit en daar is niets ten nadele aan veranderd.
Binnenin is ook het een en ander gewijzigd, al zul je ook hier een paar jaar met de oude moeten hebben gereden om de verschillen te kunnen spotten. De handrem is vervangen door een elektronisch exemplaar. Dat scheelt ruimte, maar even dwars een bochtje door kun je voortaan op je buik schrijven. In het vakje onderin het dashboard zitten nu één aux- en twee usb-aansluitingen en je kunt er je telefoon neerleggen, ter draadloze oplading. (Als je telefoon daarvoor geschikt is, uiteraard. Inmiddels steeds verder achterlopende iPhone-gebruikers kunnen dus maar beter een grote buik hebben, want ook dat kunnen ze er op schrijven.)
Is er nog meer veranderd in de Seat Leon 1.6 TDI XCellence?
Verder is het touchscreen groter geworden (nu 8 inch) en voorzien van een andere interface. Het ziet er gelikt uit, met fraaie pictogrammen voor de belangrijkste functies. Het werkt snel en makkelijk: allemaal prima. Gelukkig is Seat zichzelf niet voorbijgelopen in de aanraakwoede, en is het gedeelte van de airco gescheiden gebleven. Zo hoef je tenminste geen eindeloze menu’s door om het een graadje warmer te stoken of de boel snel op recirculatie te gooien achter een walmende vrachtauto.
Het spreekt haast vanzelf dat de nieuwe Leon ook profiteert van alle elektronische genoegens die de komst van de Ateca inluidde. Dat betekent meer bemoeizuchtige software die je helpt/ waarschuwt/het bloed onder je nagels vandaan piept (doorhalen wat niet van toepassing is) in allerhande situaties die je doen inzien dat je dat appje beter niet had kunnen sturen. Er is, als je kiest voor een DSG-automaat, ook een file-assistent beschikbaar die je remmen en gasgeven uit handen (of beter: voeten) neemt. Mocht je last hebben van onbedwingbare stemmingswisselingen, dan opteer je voor de in acht kleuren instelbare led-sfeerverlichting. Oh ja: je hoeft de sleutel niet meer uit je zak te halen om in te kunnen stappen of te starten, en de startknop laat met een ledje ‘op hartslagtempo’ zien dat de Leon alive & kicking voor je is.
Heeft Seat in het interieur niks van zijn broertjes overgenomen?
En dat was het zo’n beetje. Geen hippe virtual cockpit, zoals broers VW Golf en Audi A3 die inmiddels wel hebben, al liet Seat weten dat die er ook voor de Leon aan zit te komen: volgend jaar, om ‘precies’ te zijn.
De meeste van die verse items zijn standaard op onze test-Leon, die dan ook het nieuwe top-uitrustingsniveau Xcellence heeft. (Nee, maak je geen zorgen: de échte topper is en blijft natuurlijk de Cupra, maar die komt wat later. Mét 10 pk extra (300 in totaal), dat dan weer wel.) Hij is ongeveer even duur als de FR-versie, maar is minder op sportiviteit en meer op luxe gericht. Omdat chroom luxe is (dat wist je toch?) is hij als gezegd herkenbaar aan de chromen rechthoekjes in de grille en de chroomomlijsting van de zijruiten. Verder heeft hij wat harde, maar uitstekend zittende stoelen die zijn afgewerkt met alcantara. De hele led-kermis is natuurlijk standaard aanwezig, evenals 17 inch wielen, acht speakers in plaats van zes en een hoop dingen die met het hedendaagse toverwoord ‘connectiviteit’ te maken hebben.
Zijn er nog verrassende krachtbronnen in de Leon te krijgen?
Motorisch leunt de gefacelifte Leon uiteraard zwaar op zijn voorganger. Een milde uitzondering vormt de 1.6 diesel die in onze testauto te vinden is. Die heeft er immers vijf hele pk’s bijgekregen, wat het totaal nu op 115 brengt. De maximale trekkracht blijft onverminderd op 250 Nm. Merk je wat van die extra power? Eh… nee, eigenlijk niet. Wat hooguit opvalt, is het feit dat het zo’n ‘smeuïge’ motor blijft, die eigenlijk altijd en overal genoeg kracht heeft om de gang in de Leon te krijgen en te houden. Seat maakt nogal een punt van de extra isolatie die op diverse plekken in de auto is aangebracht om het nagelende geluid van de diesel vooral uit het interieur te houden. Daarvan valt ons ongeveer even veel op als van die extra pk’s: hoegenaamd niets dus. Hoewel hij, als je eenmaal op snelheid bent, niet veel meer dan een donkere brom op de verre achtergrond is, hoor je hem bij accelereren nog altijd nadrukkelijk.
Voor de rest blijft ons vooral bij wat een uitstekende allrounder die Leon toch is. Dat de buitenkant nauwelijks veranderd is, is niet zo erg omdat het basisontwerp al zo sterk is. En we blijven het zonde vinden dat je de emoción in het interieur met een bouwlamp kunt zoeken, om hem vervolgens nóg niet aan te treffen. Dat was zo, dat blijft zo. Maar als de Leon-rijder dat kennelijk wil, dan kunnen ze dat van Seat krijgen en gelijk hebben de Spanjaarden. Op rijgebied viel al bitter weinig op de Leon aan te merken en daar is niets aan veranderd. Alle kleine extraatjes die de facelift met zich meebrengt, zijn van harte welkom. Het is niet direct zo dat de Leon daardoor nu beter is dan één van de vele andere aanboden op VW’s onvolprezen MQB-platform, maar ze maken van de Leon wel een auto waarin weinig te wensen overblijft.
Seat Leon 1.6 TDI XCellence
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
115 pk @ 3.250 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 197 km/u
Verbruik
4,0 l/100 km
105 g/km CO2
F label
Afmetingen
4.282 x 1.816 x 1.459 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.160 kg 50 l (benzine)
380 / 1.210 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Vonnis
Het is allemaal niet wereldschokkend wat er aan de Leon gebeurd is, maar alle kleine wijzigingen zijn wel degelijk verbeteringen, die van de Leon een nog fijnere auto maken dan ie toch al was. Dus wat zullen we klagen?
Leonie heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Ik heb er één maar dan wel de 2.0tdi uit 09-2019 met 150pk en de 7 traps dsg in de xcellence uitvoering. Één heerlijke auto om vooral langere reizen in te maken en weinig vervelende werkplaats bezoekjes. Brandstof verbruik is gemiddeld 1:18,5 wat gemakkelijk gehaald word.