Snelle, hete hatchbacks, daar houden wij van. Seat heeft er altijd wel een voor je klaarstaan, en dit is de heetste. Wat ons altijd bevalt bij Seat is dat je weet dat er ergens heel veel genen van Volkswagen en Audi schuilen in een auto die vaak veel goedkoper…
Snelle, hete hatchbacks, daar houden wij van. Seat heeft er altijd wel een voor je klaarstaan, en dit is de heetste.
Wat ons altijd bevalt bij Seat is dat je weet dat er ergens heel veel genen van Volkswagen en Audi schuilen in een auto die vaak veel goedkoper is dan auto’s van die merken. Wel de kwaliteit, niet de prijs. Natuurlijk, je moet het model aantrekkelijk vinden – een kwestie van smaak. In het geval van de Leon hoeft Seat zich daarover geen zorgen te maken. De Leon ziet er al jaren aantrekkelijk en sportief uit in vergelijking met z’n doorgaans bravere concurrenten.
Dat gaat al zeker op voor de snelste jongetjes van de klas. De nieuwe Leon Cupra R is de krachtigste productie-Seat ooit en dat willen ze weten ook. Seat laat niet na veelvuldig te melden hoe succesvol ze wel niet zijn in het World Touring Car Championship, en dat de Cupra R natuurlijk heel dicht tegen die WTCC-auto’s aanschurkt. Dat is ten dele marketingprietpraat, want de WTCC-modellen van Seat die winnen, rijden op diesel. De nieuwe Cupra R drinkt gewoon benzine; 1 op 12 ongeveer, als je normaal rijdt.
Normaal rijden is echter in het geheel niet mogelijk met dit huisvaderlijke bommetje op wielen. Zeker niet als je een fluorescerend, snotgroen exemplaar als onze testauto kiest. Alleen van de kleur raak je al in een ADHD-modus, en als je zoals wij wordt losgelaten op een circuit om te testen of de Cupra R zijn sportieve aspiraties een beetje waarmaakt, slurp je brandstof als een afvoerput bij een overstroming.
Dat interesseert ons niets. Ha! Een Cupra R is niet bedoeld voor zuinigheidstests, hij is bedoeld om knetterhard mee te rijden. Wat wil je, met 265 pk, 350 Nm en een elektronisch differentieel waarvan je hoopt dat-ie je binnen de lijnen van welk stuk asfalt dan ook houdt. De prestaties op papier: van 0 naar 100 doet-ie in 6,2 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op een veilige 250 km/u. De prestaties op het circuit? Snel, heel snel.
Het regent als we een nieuw, Spaans circuit op mogen voor een aantal snelle rondes. Het circuit heeft aantrekkelijke hoogteverschillen, een aantal flinke rechte stukken (waarin Seat veiligheidshalve een chicane heeft aangebracht met wat balen stro), en bochten in allerlei soorten en maten. Heerlijk, met uitzondering van de regen althans. Met 265 pk op de voorwielen, op een natte baan, vrezen we het ergste, maar niets is minder waar.
De Leon Cupra R trekt zich helemaal niets aan van die natte, gladde baan. Alle veiligheidssystemen en het ingenieuze differentieel zorgen ervoor dat we keurig op de baan blijven, al maakt de elektronica overuren. Hij stuurt messcherp, de remmen blijven ook na verschillende rondjes perfect vertragen en de acceleratie is een groot feest. Ja, hij glijdt hier en daar een beetje door, en hij heeft de neiging naar buiten te glibberen als je vroegtijdig het gas instampt bij het uitkomen van een bocht, maar het blijft allemaal prima controleerbaar en
– heel belangrijk – het gaat nauwelijks gepaard met snelheidsverlies.
Ben je op zoek naar een sneller speeltje dan een Golf GTI of Focus ST tegen een heel redelijke prijs, dan is de Leon Cupra R voor jou. Neem een gele, dat is wel zo des Seat.
Reacties