Met een beetje fantasie kun je de Seat Leon X-perience ook zien als de kleinere, goedkopere en minder deftige variant van de Audi Allroad. Dankzij de gebruikelijke kunststof toevoegingen aan de scherp gesneden carrosserie van de Leon ST, heb je met deze zandhaas visueel gezien al een leuke lifestyle-stationwagen, maar de Seat Leon X-perience is meer dan dat. Dankzij iets meer bodemvrijheid – 2,8 centimeter om precies te zijn – en vierwielaandrijving die is voorzien van een Haldex-koppeling, ontstijgt dit model de status van niet bijtende blaffende hond ruimschoots.
Is het niet al vol genoeg, Seat?
De grote vraag is natuurlijk waarom Seat uitgerekend nu met deze uitvoering komt. Immers: het 4×4-segment begint aardig vol te raken en Seat staat nou niet echt bekend om ruige off-roaders. Nou ja, ooit probeerde Seat het met de Altea Freetrack, maar die auto maakte zo weinig indruk dat ie allang uit het collectieve geheugen is verdwenen. De rol van de Seat Leon X-perience is die van wegbereider. Dit model moet het grote publiek geestelijk klaarstomen voor de komst van een échte terreinwagen van Seat, in 2016.
Dat wil niet zeggen dat de marketingmannen een Leon ST gewoon met wat plastic beplakten en siësta gingen vieren. De X-perience heeft altijd variabele vierwielaandrijving aan boord om z’n Allroad-achtige uiterlijk kracht bij te zetten en is bovendien voorzien van elektronische nepdifferentiëlen (met sperwerking door remingrepen) op beide assen.
De Seat Leon X-perience maakt niet heel veel verschil
Bijzonder is het allemaal niet. De Seat Leon X-perience rijdt als alle andere varianten die zijn gebouwd op dit zogeheten MQB-onderstel: eenheidsworst dus, maar prima te hachelen. De besturing voelt wat doods, maar de balans van de auto is goed en grip is in ruime mate aanwezig. En met zaken als optionele full-led koplampen, adaptieve cruisecontrole en een uitgebreid infotainmentsysteem heb je toch al snel een dikke bak waarmee je qua presentaties naar de buitenwereld niemand voor het hoofd stoot.
Om de Seat Leon X-perience gelijke tred te laten houden met de ST-varianten is de auto vanaf de lancering leverbaar met drie dieselmotoren, namelijk de 110 pk sterke 1.6 TDI en de 2.0 TDI met 150 of desgewenst 184 pk. Laatstgenoemde wordt altijd gekoppeld aan een zestraps dsg-automaat, de andere twee modellen beschikken over een handgeschakelde transmissie.
Benzinerijders moeten het voorlopig stellen met de 1.8 TSI met 180 pk. De prijzen beginnen bij 34.950 euro (28.550 euro in België), waarmee hij niet bepaald Seats prijspakker genoemd kan worden. Misschien verandert dat lichtelijk wanneer het motorenprogramma rond de zomer naar beneden wordt afgerond met een 125 pk sterke 1.4 TSI en een 1.6 TDI met 110 pk. Deze modellen beschikken over voorwielaandrijving, wat in Nederland wellicht nog tot een gunstige 20 procent bijtelling kan leiden. Wij zouden vooralsnog een gewone ST bestellen.
Specificaties Seat Leon X-perience 2.0 TDI 150 pk 4Drive
11/20
Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
150 pk / 320 Nm
Aandrijving
vier wielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,7 s
top 208 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,9 l/100 km
129 g/km CO2
Afmetingen
4.543 x 1.816 x 1.509 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.492 kg
55 l (diesel)
587 / 1.470 l (bagage)
Prijzen
NL € 37.250 (25%)
BE € 30.150
Het vonnis
Prima auto die nauwelijks anders rijdt dan de ST, maar wanneer je niet van plan bent om sportiviteit uit te stralen of om ooit buiten de gebaande paden te treden, ben je met laatstgenoemde toch beter af
Reacties