Drie jaar hebben we het moeten doen zonder Toledo. Hebben we ‘m gemist? Eh, niet echt. Maar nu de Seat-icoon er weer is, is een kennismaking met de mix waarin Spanjaarden en Duitsers hand in hand gaan vanzelfsprekend. Ook Tsjechen spelen trouwens een rol in de totstandkoming van de Seat Toledo, en dat allemaal binnen de Volkswagen Groep. De Toledo is in de basis namelijk dezelfde auto als de Skoda Rapid. Het is kennelijk budgettair interessant voor beide merken om twee modellen te baseren op één ontwerp en de frivoliteit even aan de kant te schuiven.
De techneuten hebben die opdracht wel heel letterlijk ter harte genomen want de volle neven verschillen voornamelijk op het gebied van merkidentiteit. Degelijkheid overheerst. De Seat Toledo oogt weinig energiek en manifesteert zich vooral als praktisch. Het zijn gezinnen en misschien zelfs zakenlieden die zich thuis zullen voelen in de vier- of vijfzitter. Maar wellicht kunnen die zich op feestjes en in de kroeg, als het over hun auto gaat, toch beter even afzijdig houden. Overigens zet Seat met de nieuweling een stap voorwaarts in vergelijking met de derde Toledo-variant. Dat was niet meer dan een Altea met een fluks aangeplakte kofferbak. Karaktereigenschappen als elegant en vlot werden er destijds in een oogwenk mee geëlimineerd.
De nieuwe Seat Toledo mag dan een wat minder potente representant zijn van het merk, de auto heeft alleszins voldoende kenmerken om een vervolg te geven aan de 860.000 exemplaren die van de eerste twee Toledo-generaties zijn verkocht. Toevoegingen als FR en Cupra R, die het Seat-predicaat sportief bekrachtigen, zijn gezien het uiterlijk niet aan de Seat Toledo besteed. Het is daarom goed dat Seat meteen ook met de nieuwe Leon is gekomen, want anders zouden we denken dat sportief helemaal ontbreekt in de taakstelling van de Seat-designafdeling. In het uiterlijk van de Seat Toledo komt het lijnenspel van de concepten IBE, IBX en IBL, die we kort geleden zagen op verschillende autoshows, mondjesmaat terug.
Hoe oogt de Seat Toledo?
Nu weten ook wij dat sportiviteit beter samengaat met een hatchback dan met een sedan. En na wat langer kijken, de auto in het stadsverkeer spottend, zien we in de brede en wat hoekige koplampen en de trapezevormige onderste radiatorgrille en luchtinlaten lijnen van het nieuwe Seat-design. De daklijn van de Seat Toledo gaat in een vloeiende en best elegante beweging over in de achterklep. De horizontale achterlichten lijken de auto breder te maken en onderstrepen de Seat-afkomst.
In het interieur doet de merkbadge z’n best om het Seat-gevoel op te roepen. Alleen: een vleugje meer dynamiek van het ex- en interieur zou de Toledo, maar ook het merk Seat, meer eer hebben gedaan. De basisversie heeft een geheel zwart dashboard. De optionele duotone-versie, waarbij een donkere bovenkant rust op een fraaie beige onderkant, geeft het interieur in combinatie met de beige bekleding net iets meer cachet.
Op de indeling van het dashboard hebben we weinig commentaar. De ronde klokken, het audiosysteem en airconditioning in de middenconsole roepen geen vragen op. Ook over het materiaalgebruik geen slecht woord. Hetzelfde geldt voor het zitcomfort. Zelfs een persoon van 1,90 meter heeft achterin voldoende been- en hoofdruimte. Die binnenruimte dankt de Seat Toledo aan de naar verhouding lange wielbasis van 2,6 meter. Ook de instap is ruim waardoor dat praktisch gemak zich steeds etaleert bij gebruik.
De cijfers
We maken kennis met de 1,6-liter TDI commonrail-diesel – 105 pk sterk – en die krijgt een aai over de bol. Het is niet alleen een krachtige, maar vooral ook zuinige motor. Het brandstofverbruik komt op papier uit op 3,9 l/100 km. Het koppel van 250 Nm is al tussen 1.500 en 2.500 tpm beschikbaar en de CO2-uitstoot bedraagt 104 g/km waardoor de auto goed is voor 20 procent bijtelling. De Seat Toledo is met deze motor net wat sterker bij lage toeren en daardoor net iets vlotter anticiperend op het verkeer (al is een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10,6 seconden niet wereldschokkend), in de Spaanse stad Toledo en omgeving.
Het was daar waar in 1991 de eerste Seat Toledo werd gelanceerd en een herhaling van zetten leek de communicatieafdeling wel een goed plan. We lieten ons niet afleiden door alle historische hoogstandjes in de stad (Toledo staat na Rome op de tweede plaats als het gaat over het aantal historische gebouwen) en namen het motorenprogramma verder in ogenschouw.
Een Spaanse peper matcht niet met braadworst en pils
De Seat Toledo wordt bedeeld met drie moderne viercilinder TSI-motoren. Behalve de 105 pk waarmee we ook reden, omvat het aanbod een 85- en 122-pk versie. Het instapmodel krijgt een 1.2 liter benzinemotor met MultiPoint Injectie en die levert een vermogen van 75 pk. Maar die komt in Nederland niet in de prijslijst. De diesel 1.6 TDI E-Ecomotive krijgt volgend jaar gezelschap van een 90 pk sterke versie (bekend uit de Seat Ibiza) met een dsg-versnellingsbak. Het is een van de transmissies die leverbaar is in de Toledo. Ook levert Seat, afhankelijk van de motorisering, een handgeschakelde vijfbak (1.2 liter MPI, 1.2 liter TSI 85 pk) en een handgeschakelde zesbak (1.2 TSI 105 pk en de 1.4 TSI 122 pk). Al die motoren verplaatsen zonder zuchten het basisgewicht van de Toledo, 1.040 kilogram.
Seat levert de Toledo in drie uitrustingsniveaus. Standaard zijn voor- en zijairbags, hoofd- en thoraxairbags, een neerklapbare achterbank, centrale portiervergrendeling en elektrische ramen voor. De Reference heeft een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, portiervergrendeling met afstandsbediening, een tripcomputer en de buitenspiegels en portiergrepen worden in de carrosseriekleur uitgevoerd. De Style is de comfortversies met cruisecontrole en mistlampen met bochtverlichting die zichzelf tot een snelheid van 40 km/u automatisch inschakelt op basis van stuurbewegingen. Optioneel is de Seat Toledo uiteraard te verrijken, en dat moet je zeker doen om ‘m toch wat minder duf te maken. Dikke wielen eronder dus!
We kunnen concluderen dat Spanje, Duitsland en Tsjechië in de Toledo wat minder gelukkig combineren – althans, als we op zoek gaan naar de dynamiek die Seat zo graag uitstraalt. Op culinair gebied werkt die combinatie ook niet. Een Spaanse peper matcht niet met braadworst en pils.
Ook al kan de Seat Toledo zich dan niet onderscheiden door zijn design of een dynamisch karakter, de auto scoort wel een dikke voldoende voor rijgedrag, techniek en vooral ook binnenruimte. Dus hij kan de concurrentie best aan met z’n soortgenoten, maar dan op rationele gronden. Terwijl wij toch echt graag een flinke snuf emotie hadden willen zien.
Specificaties Seat Toledo 1.6 TDI CR
10/20
Motor
1.598 cc
viercilinder turbodiesel
105 pk
250 Nm
Aandrijving
voor
Prestaties
0-100 km/u: 10,6 s
Top: 190 km/u
Verbruik (gemiddeld)
Verbruik: 4,0 l/100 km
106 g/km
Gewicht
1.254 kg
Prijs
NL n.n.b.
BE n.n.b.
Vonnis
Verdient veel meer design. Te veel Volkswagen-groepsgevoel uit kostenoverwegingen, te weinig emotie. Gewoon een goede auto: dat is niet per se voldoende voor succes
Reacties