Zullen we eens even heel eerlijk zijn? Misschien zelfs iets té eerlijk? Soms als we in een nieuw Volkswagen-product rijden, weten we niet zo goed wat we er nog over moeten zeggen. Het is niet altijd hetzelfde liedje, maar wel vaak. Prachtig gemaakt, goed doordacht, prettig stil, prima motor, nogal doffe interactie. Vaak kunnen we van tevoren de helft van het verhaal al optekenen – maar dat doen we natuurlijk niet. Om vervolgens te gaan testen en erachter te komen dat we inderdaad van tevoren de helft al hadden kunnen optekenen. Dat krijg je met zoveel merken en modellen binnen één autobouwer met een consistente, Duits-strakke filosofie. De zaken gaan hier en daar een beetje op elkaar lijken. Of een beetje heel veel.

We moeten toegeven dat we de bui al zagen hangen toen we de nieuwe Skoda Octavia Combi ophaalden. Een tijdje terug testten we de VW Golf 8, onlangs de Seat Leon, kort daarna de Audi A3 Limousine (binnenkort in dit theater). Het zit er dik in dat we inmiddels een aardig beeld hebben van de nieuwe generatie middenklassers van de VW Groep. Die Skoda? We pakken ’m mee voor het complete plaatje, maar zou het echt nodig zijn voor de ervaring?

Het blijkt maar weer eens dat we niet zo snugger zijn als we zelf denken. Wat de Octavia ons geeft, is niet een ietwat anders getinte herhaling van onze recente belevenissen met zijn platformgenoten. Het is een belangrijke realisatie.

De Skoda Octavia Combi was nooit erg spannend

Van alle auto’s uit het concern waren Skoda’s nooit echt de interessantste. Ze deden wat ze moesten doen, ze waren ruim en ze hadden een paar handigheidjes die andere modellen ontbeerden. Maar verder waren ze ongeveer zo spannend als een koe zien grazen. Nee, dan Seat, dat andere ‘instapmerk’ van de groep. Hen werd Spaans temperament toegedicht en dat uitte zich regelmatig in aantrekkelijke, geprononceerde vormgeving. Als het een Golf moest zijn voor een on-Golfe prijs, hoefden wij nooit lang na te denken.

De nieuwe Leon heeft ons echter qua design niet weten te grijpen. Seat probeerde hem wat rondere vormen mee te geven, en daardoor is hij het frisse en energieke van zijn voorganger kwijt en ziet hij er van sommige kanten zelfs een beetje generiek uit. Hoezeer we die mening zijn toegedaan, beseffen we pas echt wanneer we de sleutels van deze Skoda Octavia Combi in ontvangst nemen. Tjonge, zijn de rollen hier even omgedraaid.

Glaskunst als inspiratie

Al tijden noemt Skoda de Tsjechische glaskunst als inspiratiebron voor hun ontwerpen. Dat kon je hier en daar terugzien in heldere, scherpe vormen, bijvoorbeeld in de koplampen. Maar bij de nieuwe Octavia is deze stijl op een ander niveau doorgevoerd. De lijnen op de flanken, de groeven in de motorkap, de iets naar binnen gekeerde achterklep – hij speelt met licht en schaduw en is daardoor echt intrigerend om naar te kijken. Nog even: dit is dus een Skoda Octavia Combi, zo’n beetje het braafste jongetje van de Nederlandse leaseklas. Wat is hier gebeurd? Geen idee, maar het bevalt ons wel.

Meer verrassingen volgen als we instappen. Het interieur van de Skoda Octavia Combi zet het design van de buitenkant schitterend voort, van hoekige deurgrepen die uit de chromen sierlijsten groeien tot een tweespaaks stuur vol bijzondere inkepingen. De gelaagdheid die we bij de dashboards van z’n concerngenoten zagen, vinden we ook in de Octavia, maar op een heel eigen manier. De verschillende materialen – stof, zacht plastic met een nerfje, een zilveren accentstrip die het chroom van de deuren visueel voortzet – sluiten mooi op elkaar aan. De ventilatieopeningen hebben chique metalen accenten. Er zijn weinig knoppen: onder in het infotainmentscherm is de aircobediening permanent zichtbaar.

Een degelijk gevoel in de Skoda Octavia Combi

Stommiteiten zijn er ook. Je telefoon glijdt over het laadplateau, waardoor er steeds een melding in je scherm verschijnt dat ie opnieuw is gestart met opladen. En het VW-tellerdisplay wil je zoals gebruikelijk zoveel kunnen vertellen dat het een grote infobrij dreigt te worden. Mogelijk waren de programmeurs te druk met interfaces en animaties om er een simpele dagteller in te stoppen (we hebben overal gekeken, denken we). Maar je vergeeft het ze wanneer je opmerkt dat de witte sfeerverlichting in de deuren rood wordt als je ze opent, om naderend verkeer te waarschuwen. Prachtig.

Het degelijke gevoel wordt voortgezet als je gaat rijden. De meeste concerngenoten die we testen, zijn uitgerust met de DSG-automaat. Daarover zijn we niet altijd enthousiast. Maar in deze Skoda rijden we voor het eerst in tijden een 1.5 TSI-motor met een handgeschakelde zesbak. We waren vergeten hoe ontzettend fijn deze combinatie is. Het is een genoegen om de pook door de boterzachte transmissie te bewegen en de goed afgewogen koppeling te bedienen, om zelf de link te vormen tussen de potente motor en zijn goede prestaties.

Ontspannen en tevreden

In plaats van hard en nukkig is het onderstel vriendelijk, de carrosserie helt een beetje, de vering en demping geven mee en doen niet onnodig hittepetitterig. Je kunt deze Octavia nog steeds prima een klaverblad op gooien, maar hij pretendeert op geen enkele manier een vlotte jongen te zijn. Dat maakt dat we heel anders aankijken tegen die wat afstandelijke, onpersoonlijke VW-besturing. In ‘sportieve’ modellen misstaat die een beetje, maar dit is veel meer een geheel – er is geen interne strijd op dynamisch vlak. Je rijdt de Octavia daarom ontspannen en tevreden, en dat is ook wat je wilt, anders had je niet gekozen voor een Skoda-stationwagen.

Iets anders wat je wilt, is ruimte – en die krijg je. Als we een inschatting moeten doen, zal alles en iedereen tot en met basketbalspelers en Deense doggen het prima naar de zin hebben. Sterker nog: maar weinigen die plaatsnemen in de Skoda Octavia Combi, zullen echt iets te wensen overhebben. Er zijn misschien wat minder simply clever geintjes aan boord – waar is die tankklep-ijskrabber? – maar deze Skoda is een auto die z’n draai heeft gevonden. Hij is niet langer gewoon ‘de budgetkeuze’. Nee, de Octavia is nu echt een auto waar je voor kunt vallen. En als wij iets in deze klasse zochten, zouden we dat misschien nog zomaar doen ook.

Specificaties Skoda Octavia Combi 1.5 TSI (2020)


Motor
1.498 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,4 s
top 224 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
130 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.689 x 1.829 x 1.468 mm (l x b x h)
2.667 mm (wielbasis)
1.350 kg
45 l (benzine)
640 / 1.700 l (bagage)
Prijzen
€ 34.350 (NL)
€ 34.680 (B) – Style

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)