Hoewel hij duidelijk niet over echte SUV-kwaliteiten beschikt, is de Skoda Octavia Scout een prima padvinder.
 
Het probleem met dit soort net-niet-helemaal-SUV’s is dat je dat oppermachtige gevoel van echte SUV moet ontberen. O zeker, ze staan wat hoger op de wielen, maar ga er eens in zitten. Zie je enig verschil met het minder avontuurlijke model waarvan hij is afgeleid? Hier en daar is er wat zwart kunststof op de carrosserie geplakt en ook wat andere kleine prullaria moet het SUV-gevoel oproepen.
 
Skoda dacht er kennelijk net zo als wij over. Dus de Tsjechen zijn zo slim geweest om een grote handgreep op het dashboard te monteren met daarop pontificaal de kreet ‘Scout’. Daar kan geen misverstand over bestaan.
 
Niet dat je die handgreep ooit nodig zult hebben. De Scout is een echte 4×4, maar met slechts zeventien millimeter extra bodemvrijheid ten opzichte van de gewone Octavia 4×4 is padvinden op rotshellingen geen optie. In plaats daarvan is de aandrijflijn voorzien van elektronica die de krachten naar de wielen met de meeste grip stuurt. Onder normale omstandigheden is het dan ook een voorwielaandrijver.
 
Dat gaat eigenlijk best goed. Want juist het rijgedrag van de Scout valt in positieve zin op. Normaal gesproken betekent het opkrikken van een auto dat de vering óf spijkerhard of zo slap als een vatdoek wordt. In de Octavia heb je daar geen last van. Hij glijdt soepel over het asfalt, kleine oneffenheden strijkt hij glad en zelfs grotere gaten vangt het onderstel prima op. De normale Octavia rijdt goed, maar de afstelling van de Scout is nét even wat comfortabeler dan die van zijn laag-bij-de-grondse broer.
 
Dan moet je niet verwachten dat deze outdoor-variant een heuse bochtenridder wordt, maar de zeventien millimeter extra hoogte vertaalt zich niet in extra rollen over de lengteas. Hij voelt heel betrouwbaar aan. De motor past prima in dat plaatje. Het is de bekende 2.0 TDI-motor met 140 pk, een degelijk blok met voldoende pit. De vierwielaandrijving van de Scout doet daar niets aan af. De brandstofconsumptie neemt ietsje toe, van 5,7 l/100 km naar 6,4 l/100 km, en de CO2-uitstoot stijgt van 154 naar 173 g/km. Ach, wie het milieu op nummer één zet bij de autokeuze zal toch geen 4×4 kiezen.
 
De Octavia Scout is alleen leverbaar als stationwagon, dus met de praktische bruikbaarheid zit het wel snor. In het interieur heeft Skoda geen steken laten vallen, daarover hoef je je geen zorgen te maken. Van het ontwerp word je niet echt warm, maar het is logisch en functioneel opgebouwd. Als je alles bij elkaar optelt, is dit gewoon de beste Octavia van dit moment. De stoere uitstraling heeft duidelijk meerwaarde en doet geenszins afbreuk aan de aantrekkingskracht van het origineel.

 

Reacties