Terwijl andere Koreaanse merken als een trein gaan, blijft SsangYong eenzaam achter met een berg ongewilde modellen. Gaat de Actyon Sports het tij keren? Wat denk je?
 
Laten we voorop stellen: onze mening over SsangYong doet er in het geheel niet toe. Het is niet voor niets dat het merk, na alle economische moeilijkheden die het te verduren kreeg, nog bestaat. Er zijn namelijk best klanten te vinden die zitten te springen om weinig verfijnde budget-SUV’s en pick-ups. Alleen wonen die mensen voornamelijk op heel andere plaatsen dan West-Europa. Dat er hier toch nog een importeur en verschillende dealers zijn die brood in het merk zien, verbaast ons een beetje.
 
Niet dat de auto’s van Ssang­Yong nou zo erbarmelijk slecht zijn; ze voldoen alleen op geen enkele manier aan de eisen die de Europese klant anno 2012 aan een auto stelt. Wij willen een moderne uitstraling, hoogwaardige interieurs, slimme technologieën en schone motoren zodat we bij aanschaf en houderschap lekker veel belastingkorting kunnen opstrijken. SsangYong biedt geen van deze zaken. Aan de andere kant: de tijden dat het merk zonder gêne rare gebochelde SUV’s en bovenal de hondslelijke Rodius op ons losliet, zijn gelukkig voorbij.
 
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze gefacelifte Actyon Sports pick-up. Het gezwel dat voorheen z’n voorkant vormde, maakte plaats voor een lang niet onaardige strakgetrokken neus. De 2,0-liter dieselmotor is redelijk zuinig, doet zijn werk zonder rumoer en biedt best wat kracht, die door een zacht schakelende zestraps automaat naar alle vier de wielen wordt overgebracht. Er is een lage gearing voorhanden voor het betere modderwerk en airconditioning is standaard, evenals een aansluiting voor je usb-muziek. Klinkt goed, toch?
 
Helaas: zodra je instapt, word je ogenblikkelijk uit de droom geholpen. Breekbare flutknopjes, her en der wat nep-koolstofvezel strips (waarom in vredesnaam?), Curver-achtige plastics en een setje tellers uit 1993 doen weinig voor het luxe-gevoel dat in andere pick-ups tegenwoordig wel wordt ingebouwd.
 
De carrosserie siddert en trilt bij elke oneffenheid in het wegdek, het stuur maakt meer omwentelingen dan een Olympisch gymnaste en er klinkt een oorverdovende piep wanneer je je gordel losmaakt – zelfs als je al geparkeerd staat. De Actyon Sports zal het als ruige boerenpakezel vast goed doen, maar dat is niet genoeg. Om het ijzersterke concurrenten als de Nissan Navara en de Volkswagen Amarok moeilijk te maken, zullen de Zuid-Koreanen met meer raffinement moeten komen.
 
Een blik op de achterbank bevestigt nog maar eens dat dit model op onze markt weinig te zoeken heeft. Tenzij je de auto in België bestelt, ís er namelijk geen achterbank, ondanks het feit dat de Actyon Sports standaard een double cab heeft. Wat blijkt: de laadbak is niet groot genoeg om te voldoen aan de eisen voor een Nederlands grijs kenteken, dus moet er achterin de cabine een schot geplaatst worden voor extra bagageruimte. Dat maakt van deze grote ruime vierdeurs pick-up dus een grote ruime vierdeurs tweezitter. Als de andere nadelen je al niet overtuigd hadden…

SsangYong Actyon Sports 2.0 e-Xdi Quartz 4WD automaat

 

7/20

 

Cijfers

0-100 km/u: n.b.

Top: 170 km/u

Verbruik: 8,0 l/100 km

Motor: 1.998 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: 4WD

Vermogen: 155 pk

Koppel: 360 Nm

Gewicht: 1.995 kg

CO2: 212 g/km

 

Prijs

NL € 24.650

BE € 27.490

 

Vonnis

Als luxe vervanger voor je 30 jaar oude tractor is de Actyon Sports prima. Zoek je iets wat je ook echt als auto kunt (en wilt) gebruiken, kijk dan liever verder

Reacties