We rijden de nieuwe Ssangyong Kyron. Nieuw? Ja, omdat-ie is gefacelift. Niet nieuw omdat de Koreaan technisch zou zijn veranderd.
 
Ssangyong is en blijft een apart merk. De Koreaanse firma maakt auto’s met een ronduit opmerkelijke vormgeving, zoals de Rodius en de Actyon, maar doet het verkooptechnisch desondanks best aardig in ons land. ‘Aardig’ is echter niet goed genoeg voor Koreanen. Daarom is de Kyron opgefrist. Een goede actie, want de vorige versie zag er niet echt spetterend uit. Gelukkig is de vernieuwde Kyron beter te pruimen. Nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten (in plaats van die gekke wapenschildjes), nieuwe bumpers en grille en mistlampen en noem maar op. Veel wijzigingen dus, en gelukkig niet zonder resultaat.
 
De nieuwe Kyron ziet er nu wat stijlvoller en zakelijker uit. Het is nog geen X5 maar toch. Het is net alsof de Koreanen alles een beetje gepolijst hebben waardoor hij frisser oogt.
 
Hetzelfde geldt voor het ruime maar saaie interieur, waarvan het dashboard overigens een ergonomische ramp is. Volgens de Kyron-brochure zijn ‘alle bedieningsknoppen met samenhangende functies op een innovatieve manier in cirkels gegroepeerd.’ Klinkt goed, maar in de praktijk schept deze orde alleen maar chaos omdat je zoveel verschillende knopjes om je heen hebt.
 
Dat is jammer net als het feit dat Ssangyong niets aan het onderstel en de tweeliter dieselmotor van deze Kyron heeft gedaan. Zo is het weggedrag van de SUV naar onze mening nog steeds te oncomfortabel (te wijten aan de prehistorische, starre achteras) en de viercilinder diesel maakt nog steeds te veel lawaai. Niet goed. Want het zorgt ervoor dat je je waant in de krakende bestuurdersstoel van een wit busje met het logo van klusbedrijf Hamerteen & Timmermansoog.
 
Waarschijnlijk – we hebben er nog niet in gereden – ben je dus beter af met het van een onafhankelijke achterwielophanging voorziene topmodel, de M270 Xdi. Ssangyong levert die versie voor circa 45.000 euro, een flinke duit meer dan de 29.000 euro die de M200 Xdi kost. Ben je dus in de race voor een Kyron, dan is het een kwestie van weinig uitgeven en leren leven met stugge Koreaanse karaktertrekjes. Of je kunt 45.000 euro neertellen – evenveel als een Hyundai SantaFe kost – en je in alle Oost-Aziatische luxe wentelen die de top-Kyron rijk is.

Reacties