De dieselboxer in de Legacy verzet niet alleen de bakens in zijn klasse. Hij biedt Subaru in Europa bovendien enorme perspectieven. Mazda en Subaru hebben meer gemeen dan je op het eerste moment zou denken. Ja oké, ze zijn allebei van Japanse origine, maar dat is niet wat ik…
De dieselboxer in de Legacy verzet niet alleen de bakens in zijn klasse. Hij biedt Subaru in Europa bovendien enorme perspectieven.
Mazda en Subaru hebben meer gemeen dan je op het eerste moment zou denken. Ja oké, ze zijn allebei van Japanse origine, maar dat is niet wat ik bedoel. Beide merken hebben de laatste jaren vastgehouden aan een bijzondere motortechniek en boden in hun klasse daarmee iets unieks. In het geval van Mazda praten we over de rotatiemotor (ook wel Wankelmotor genoemd), Subaru volhardt in zijn keuze voor de boxermotor. Beide technieken zijn zo exotisch dat menig ander merk het allang vaarwel heeft gezegd, of toepasselijker, de handdoek in de ring heeft gegooid. De doorontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat de scherpe kantjes eraf zijn, maar toch geeft het de auto’s van beide merken een bijzonder karakter.
Juist die vasthoudendheid van Subaru baarde de liefhebbers zorgen. Want de boxermotor is natuurlijk lang niet zo efficiënt als een dieselmotor en dat kan een merk in Europa flink opbreken. Een zucht van verlichting slaakten de fans toen Subaru aankondigde ook met een diesel op de proppen te komen, helemaal toen duidelijk werd dat dit gewoon een boxermotor zou zijn. Bedenk je wel dat het merk in Europa jaarlijks niet meer dan 50.000 auto’s verkoopt. Dan moet je wel heel erg toegewijd zijn aan je traditie om zo’n onorthodoxe (lees: peperdure) motor te ontwikkelen. Klaarblijkelijk betekent Legacy niet voor niets ‘erfgoed’.
Ik zag er enorm naar uit om met deze auto te rijden, want het concept is helemaal nieuw. Dit is niet zomaar een marketingtechnisch hersenspinsel. Maar ken je dat gevoel als je het meisje waar je jaren geleden hopeloos verliefd op was weer ontmoet en dat ze dan ineens vies tegenvalt? Nou, die angst had ik ook. Wat als het ware boxergevoel totaal zou ontbreken? De unieke bouw maakt balansassen overbodig en bovendien kunnen de drijfstangen korter zijn. Maar is dat een garantie voor een fijne motor?
Stop met piekeren, want ik zeg je: hij is geweldig. Het moet wel de zachtst lopende diesel ooit zijn, zelfs in de versnel-lingspook is geen trilling te voelen. Laat je de koude motor stationair draaien, dan hoor je wat geratel, maar dat is typisch boxer. Is de boel opgewarmd, dan voelt hij aan als een benzine. Zou je er scherp op letten, dan kan het je opvallen dat de motor iets minder snel op de bewegingen van het gaspedaal reageert.
Natuurlijk zijn er ook kritiekpunten, al hebben die geen betrekking op de techniek. Ondanks dat de turbo’s hun werk alert doen, zou de auto iets vlotter mogen zijn. Maar ach, een Mondeo diesel is niet sneller en dat is een belangrijk gegeven. Dat is namelijk de auto waartegen de Legacy het moet opnemen. Dit is geen Subaru in de, daar heb je dat woord weer, traditie van de rallykanonnen, waarmee wijlen Colin McRae zegevierde. Want hoewel de Legacy Touring Wagon met dieselboxer zowel letterlijk als figuurlijk een auto met inhoud is, moet je voor ogen houden dat het een auto op zichzelf is. En een goeie ook.
Reacties