De spannendste Subaru Legacy is te koop

Legacy? Spannend? Richard Burns en Ari Vatanen reden in deze Subaru. Geloof je ons nu?

Foto('s): LATsubaru-legacy-richard-burns (1)
subaru legacy richard burns
subaru-legacy-richard-burns (1)
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru-legacy-richard-burns (1)
subaru legacy richard burns
subaru-legacy-richard-burns (1)
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns
subaru legacy richard burns

Als je een Subaru Legacy uit 1993 wilt kopen, ben je voor duizend euro wel klaar. Áls je er eentje kunt vinden. Voor deze moet je iets meer geld meenemen. Meer dan honderd keer zo veel, zelfs. De veiler schat dat deze Subaru Legacy 135.000 tot 160.000 euro oplevert.

Waarom? Richard Burns en Ari Vatanen waren de voorgaande ‘eigenaren’. En hij is gedrapeerd in de blauw-gele bestickering die de Impreza eigen maakte. De Legacy kwam eerst. De 2,0-liter produceert ongeveer 300 pk en dat gaat uiteraard naar alle wielen. Schakelen? Handbak. Ruig. Waarom moet je een Legacy en geen Impreza kopen? Colin McRae reed bijvoorbeeld zijn eerste wereldtitel in een Legacy.

En waarom dit exemplaar?

In 1993 nam Ari Vatanen de leiding in dit exemplaar tijdens de Rally van Griekenland (Acropolis Rally). Tommi Makinen, Juha Kankkunen en Colin McRae liet hij achter zich. Totdat hij nét voor de finish crashte. Over zuur gesproken.

Een schade-auto dus?

De magiërs van Prodrive repareerde de Legacy volledig en verkochten hem aan een Italiaans rallyteam. Diverse coureurs reden erin, inclusief Burns tijdens de Bettega Memorial Rallysprint in 1995. Als ie echt slecht in elkaar zat, had ie dan wel uit elkaar gevallen.

De Richard Burns Collection kocht de auto in 2008 en restaureerde hem volledig naar de originele staat zoals je hem nu ziet. De experts van Prodrive hielpen mee. Hij staat er precies zo bij als in 1993. Op 23 februari mag je bieden.

Hoofdbeeld: LAT Andere foto’s: Silverstone Auctions

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken