
Nood breekt wet. Als de winterse omstandigheden écht winters zijn, dan zijn creatieve oplossingen om toch auto te kunnen rijden geoorloofd. Een Subaru Legacy met zaagbladen als wielen zou dan zomaar eens de enige logische optie kunnen zijn. Ineens snappen we wat er wordt bedoeld met ‘grove vertanding’.
Achter dit plan zullen heus geen post-apocalyptische voorbereidingsmotieven schuilgaan. Dit riekt eerder naar een gevalletje ‘wat als, zou dat werken?’ Zoals je ook te werk gaat als je een auto met 100 km/u in zijn achteruit zet of als je test of wodka een goed alternatief is voor benzine.
Het Finse YouTube-kanaal Beyond the Press besloot de wielen van een Subaru Legacy om te ruilen met zaagbladen van 35 kilo per stuk. Duimendikke en vlijmscherpe zaagbladen, welteverstaan. En geloof het of niet, maar het rijdt. Niet zonder horten en stoten, want zelfs een Legacy met vierwielaandrijving en zaagbladen als wielen blijkt het moeilijk te hebben op ijs.
Niet per se omdat ijs glad is, maar vooral omdat de zaagbladen dwars door het ijs snijden. Niet zo handig als je net hebt besloten een bevroren meertje te tackelen. Voor je het weet, breid je je onderzoek ineens uit met een tweede, onvrijwillige test. Met als titel: ‘Kan een Subaru Legacy ook onder water?’
Subaru Legacy met zaagbladen als wielen
Meer van TopGear


De spannendste Subaru Legacy is te koop

Eco Challenge met een Jag, Subaru en VW

Autotest: Subaru Legacy Touring Wagon AWD 2.0D Exclusive

Subaru Legacy in Europese vermomming

Subaru Legacy zonder scherpe kantjes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

Wat is de GP Ice Race en wat heeft Ferdinand Porsche ermee te maken?

Boete voor rijden met bevroren ramen kan in 2024 oplopen tot 490 euro

Bouw je ruitensproeiers om naar vlammenwerpers om snel je voorruit te ontdooien

Deze elektrische auto’s verliezen de meeste actieradius in de winter

Waarschijnlijk gebruik je de ijskrabber ook al jaren helemaal verkeerd

Blijkbaar kun je je voorruit een stuk sneller ontdooien met je zonneklep

Schokkende beelden: de eerste crash op de Nürburgring van 2025 is nu al een feit

Dit zijn tien geweldige wintersportauto’s voor ongeveer 10.000 euro

Code geel: er kan straks 10 centimeter sneeuw vallen in Nederland

Op deze dagen gaat het deze week sneeuwen in Nederland (en dus sta je in de file)

Hè? Er is deze week sneeuw op komst en ‘misschien zelfs een witte wereld’

Kun je beter voorwiel- of achterwielaandrijving hebben in de sneeuw?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
