Een lelijke eend of een schitterende zwaan? Deze keuze laten we aan het publiek over. Het geluid laten we over aan de wetenschap, want meten is weten. En de kosten? Die hebben we uitgerekend.
Natuurlijk worden mensen in een winkelcentrum, tijdens het vallen van de avond, aangetrokken door de Bentley. Als je een goudstaaf aantreft in je sokkenlade kijk je ook twee keer. Maar toen we onze acht auto’s aan het publiek lieten zien, bemerkten we ook een paar echt interessante trends.
Na uitgekeken te zijn op de Bentley Bentayga, zeiden zeker vijf mensen dat ze ‘in het echt’ absoluut de Kodiaq zouden overwegen. Iedereen die bij de Discovery stond, dacht aanvankelijk dat het een Range Rover was. Vrouwen waren gecharmeerd van de Alfa Romeo, mannen bleken meer te vallen voor de Audi en de Jaguar. Ondanks z’n gewaagde styling en z’n 22e-eeuwse cabine werden bij de Peugeot steevast de schouders opgehaald bij een blik op z’n merklogo. De auto die de meeste mensen meteen herkenden en die veel sympathie opriep, was opvallend genoeg de Dacia.
Uitslag SUV-test: Begeerlijkheid
Punten
Bentley Bentayga
10
Skoda Kodiaq
9
Alfa Romeo Stelvio
8
Land Rover Discovery
7
Audi SQ7
6
Jaguar F-Pace
5
Dacia Duster
4
Peugeot 3008
3
Geluid
Een decibelmeter, een landingsbaan, de cruisecontrol op 120 km/u en de radio uit. Dat Bentley de stilste SUV maakt, mag geen verrassing heten. Maar dat de Jaguar op 22-inch wielen het wint van de Audi is wel opvallend. En wie zou hebben gedacht dat de goedkope Skoda stiller is dan de dure Land Rover?
Uitslag SUV-test: Geluid
Herrie bij 120 km/u (dB)
Punten
Bentley Bentayga
65,1
10
Jaguar F-Pace
67,8
9
Audi SQ7
67,9
8
Skoda Kodiaq
68
7
Land Rover Discovery
68,2
6
Alfa Romeo Stelvio
70,5
5
Peugeot 3008
72,3
4
Dacia Duster
72,7
3
Kosten
Natuurlijk is het leuker om banden op te roken en door rivieren te waden, maar de realiteit wil ook wat. Wat een auto kost, is minstens van even groot, zo niet groter belang. Hieronder kun je zien wat het (in het VK!) kost om deze auto’s drie jaar te rijden bij 16.000 kilometer per jaar – waarbij we ook afschrijving, brandstofkosten en belasting meerekenen.
Reacties