Lees eerst: De zoektocht naar de beste SUV ter wereld
De winnaar: Bentley Bentayga
De cijfers hebben gesproken, we hebben een winnaar… en, als we eerlijk zijn, is het resultaat nogal verbazingwekkend. Niet in de laatste plaats omdat het een auto betreft die slechts een miniem percentage van de bevolking zich kan veroorloven. Natuurlijk hebben we de kosten meegerekend, maar gezien het feit dat je voor de prijs van een Bentayga Diesel bijna twee Audi SQ7’s kan kopen, of tweeëneenhalve Jaguar F-Pace, vier Alfa Romeo Stelvio’s, twee Land Rover Discovery’s, zeven Peugeot 3008’en, vijf Skoda Kodiaqs of tien Dacia Dusters, hadden de kosten wellicht nog wel wat zwaarder mogen meetellen.
Kunnen wij rekenen?
Dat is het probleem met een gewogen en gemeten oordeel dat weinig aan opinie overlaat – het eindigt met onverwachte resultaten. Misschien speelden onze tests de snelle en dure auto’s in de kaart, of misschien kun je ons niet vertrouwen met een rekenmachine. Als je kijkt naar wat we zelf zouden kiezen (zie onder), klopt het resultaat in ieder geval van geen kant. Maar op onze eigen eigenwijze TG-manier houden we voet bij stuk.
De sleutel naar het succes van de Bentley? Hij deed het goed waar we het niet verwachtten. Z’n uiterlijk is op z’n zachtst gezegd interessant, maar toen we ‘m aan het winkelend publiek toonden, bleek dat de Bentayga de auto is die ze het liefst mee naar huis zouden nemen. En toen we de modder indoken, bleek ie in staat om z’n handgemaakte Gucci-instappers te verruilen voor rubberlaarzen.
Volgende keer een andere winnaar?
De realiteit is dat de Kodiaq en de Discovery betere gezins-SUV’s zijn dan de Bentayga, en dat de Alfa betere rijeigenschappen heeft, de Duster elke cent die hij kost dubbel en dwars waard is, en de F-Pace de beste allrounder is. Al onze deelnemers waren de baas in hun eigen klasse bij de start van deze test en dat zijn ze nog steeds, maar er kan er maar eentje met de eer gaan strijken, en dat is de Bentley. We beloven dat we een volgende keer een iets aangepast puntensysteem zullen toepassen.
Uitslag SUV-test: Winnaar
|
|
Punten |
|
1 |
Bentley Bentayga |
65 |
Niet alleen veel leer, ook echt indrukwekkende techniek. Klasse |
2 |
Audi SQ7 |
59 |
Een les in hoe je een grote diesel-SUV bizarre dingen kunt laten doen |
3 |
Alfa Romeo Stelvio |
54 |
Het beste onderstel en onmiskenbaar mooi. Alfa slaat de spijker op de kop |
4 |
Land Rover Discovery |
53 |
De vader aller terreinwagens en een genot op de snelweg. Vermijd bochten a.u.b. |
4 |
Jaguar F-Pace |
53 |
Maakt z’n allround-status waar: een verdiende ereplaats voor de Jaguar |
6 |
Skoda Kodiaq |
50 |
Geen-gedoe-auto voor het gezin. Indrukwekkende techniek en verfijning |
7 |
Dacia Duster |
42 |
Zo goedkoop als water, makkelijk om van te houden, goed in het terrein |
7 |
Peugeot 3008 |
42 |
Verbluffend interieur, goed geprijsd, maar rijdt niet heel erg enerverend |
TopGear’s keuze
Even los van de scores: dit is waar wij voor zouden kiezen.
TG-redacteur 1: Audi SQ7
De kloof tussen de SQ7 en de weinig memorabele
standaard Q7 is enorm. Z’n prestaties zijn episch, en zuur kijkende Daewoo Kalos-rijders geven je eerder voorrang dan in de Bentley.
TG-redacteur 2: Alfa Romeo Stelvio
De briljante
Giulia, maar dan hoger en ruimer – zonder z’n wendbaarheid en energie te verliezen. Hij doet het nog best goed op slechte wegen en is verfrissend on-Duits.
TG-redacteur 3: Land Rover Discovery
Hij is gigantisch, maar dat is een bus ook, en die komen ook overal. Offroad is ie verbluffend, op het asfalt kalmerend, en hij is gezegend met een doordacht en stijlvol interieur.
Reacties