Dit is de Suzuki Jimny by Twisted, en het is de eerste keer dat het bedrijf, dat gevestigd is in Yorkshire in het noorden van het VK, zich heeft uitgeleefd op iets anders dan een klassieke Land Rover Defender. De conversie naar de volledige Twisted-specificaties behelst onder meer het schroeven van een turbo op de kleine viercilinder, waarmee het vermogen stijgt van 102 pk naar een veel gezondere 167 pk. En vergeet niet: dit apparaatje weegt bijzonder weinig, maar 1.090 kilo.
Daar blijft het natuurlijk niet bij. Zo worden er ook een sportluchtfilter en een sportuitlaat gemonteerd en vervangt Twisted de chip voor het motormanagement door een exemplaar van Syvecs. Daarnaast is de ophanging opgehoogd met veren van het befaamde Eibach, zijn er dempers aan boord van het nauwelijks minder befaamde Bilstein en is er een nieuwe stabilisatorstang gemonteerd voor de nodige zijdelingse stijfheid.
De voorbumper en spiegels zijn in de kleur van de carrosserie gespoten en het kleine, vierkante, terriërachtige uiterlijk wordt vervolmaakt met 16-inch vijfspaaks wielen en flinke terreinbanden. En wat een heerlijk, aandoenlijk en beminnelijk ding staat er dan! Het zal je plezier doen om te horen dat de stickers met dat jaren-’90 berglandschap geheel optioneel zijn. Je hoeft er dus niet per se uit te zien als een rijdende reclamezuil.
Het interieur is aangepakt en gericht op één ding
Binnenin is deze Jimny één en al leer. Zelfs de vloermatjes hebben een leren randje. Het dak is dan weer bekleed met alcantara. Het van huis uit slome infotainmentsysteem van Suzuki is vervangen door aanzienlijk beter spul van Alpine, met navigatie, DAB en CarPlay. Maar eigenlijk gaat het bij de Jimny by Twisted maar om één ding: die turbo.
Er mag dan extra geluidsisolatie aanwezig zijn, het is onmogelijk het koor van gefluit en gesis te missen dat tekeergaat als de gedwongen luchtaanvoer zijn ding doet. Stel je een astmatische olifant voor die worstelt om door een dun rietje een milkshake op te zuigen. Dat moet je enig idee geven van de auditieve sensaties die deze Jimny hier ten beste geeft.
Het gestegen vermogen maakt een enorm verschil bij de acceleratie, en je zult merken dat je al snel als een malle door de handbak aan het staafmixeren bent om de toeren maar boven de 3.000 tpm te houden en zodoende de turbo te laten werken. Suzuki heeft nooit officieel een sprinttijd naar 100 km/u opgegeven, en Twisted maakt er verder ook niet al te veel woorden aan vuil, maar de Jimny straalt nu een gevoel van urgentie uit dat zou moeten betekenen dat het cijfer aanmerkelijk minder beschamend is.\
De Suzuki Jimny by Twisted zorgt voor dikke pret
De Jimny blijft natuurlijk een behoorlijk hoge auto met een extreem korte wielbasis, maar de chique nieuwe ophanging en de stabilisatorstang zorgen er in ieder geval voor dat hij in bochten redelijk vlak blijft en serieus lollig is om mee over smalle, kronkelende plattelandsweggetjes te rijden.
Op asfalt lukt het de terreinbanden niet om erg veel grip te vinden, dus kleine vierwieldriftpartijtjes en blokkerende remmen dragen bij aan het mini-rallyautogevoel. Toch is ie tegelijkertijd best comfortabel, verbruikt ie gemiddeld nog geen 1 op 10 en heeft ie niet eens sterkere remmen nodig om tot stilstand te komen. Hij heeft ons behoorlijk ingepakt.
Specificaties van de Suzuki Jimny by Twisted (2023)
Motor
1.462 cc
viercilinder turbo
167 pk
koppel n.b.
Aandrijving
vier wielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top n.b.
Verbruik (gemiddeld)
ca. 10 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
3.645 x 1.645 x
n.b. mm (l x b x h)
2.250 mm (wielbasis)
1.090 kg
bagageruimte n.b.
Prijzen
ca. € 56.500
(excl. belastingen)
Leo heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Ik heb 5 Suzuki,s 4×4 gehad altijd heel leuk om te rijden ik zou zo weer een Jimny willen, maar inderdaad wat een belachelijke prijzen voor deze Jimny
Maar ja het komt door die idiote BPM
In dit land omdat deze wagen net iets te veel CO2 uitstoot
Maar ja dat is nou eenmaal zo in dit rare
CO2 landje
dave heeft op 30 december 2023 geschreven:
Wat een fantastisch ding is deze generatie Jimny toch.
En wat is het toch jammer dat dat ding in Nederland helemaal kapopt gefiscaliseerd is.
Om redenen natuurlijk, dat snap ik. Maar toch.
Gisteren was ik toevallg even aan het kijken naar het occasion-aanbod:
Vanaf +-€40k, tot exemplaren van ruim boven de €60k.
Da’s toch wel een beetje erg veel geld voor je waar.