Suzuki mag in ons land dan geen Volkswagen-achtige cijfers noteren, de Swift is wel al sinds de jaren ’80 een vast onderdeel van ons wagenpark. Halverwege zijn bestaan maakte hij plots de switch van ‘prima goedkoop vervoer’ naar ‘prima goedkoop vervoer dat er ook nog leuk uitzag en tof reed’. Dat recept heeft het merk sindsdien treffend aan weten te houden.

De uitgaande generatie van de Swift had iets stoers, maar deze lijkt bewust weer terug te gaan naar het aaibare en aandoenlijke. Zijn licht verbaasd kijkende guppenkop is meer in lijn met die van de laatste Alto dan dat ie aansluit op z’n voorganger. Onze testauto heeft ook nog een soort onbestemde geel-beige kleur, wat hem helemaal een Botje-achtig voorkomen geeft. Mooi of niet, het is in ieder geval anders – en origineel.

Binnen in de nieuwe Suzuki Swift

De vormgeving van het interieur oogt in eerste instantie een beetje druk, met verschillende kleuren en patronen. Uiteindelijk went het en blijkt het toch best een samenhangend geheel. Het centrale scherm reageert erg traag, maar er is draadloze CarPlay. Je telefoon opladen gaat wel met een kabeltje – mag het, voor dit geld?

De bediening is verder logisch, behalve dan dat het een ramp is om telkens na het starten de snelheidswaarschuwing uit te schakelen. Dat moet met zo’n ouderwets staafje dat uit de tellerwinkel steekt, waarmee je uitgebreid door kleine menu’s moet drukken en draaien. En omdat het zo onhandig werkt, kan dit alleen als je stilstaat. Onvergeeflijk, zeker omdat er binnen handbereik een paar ‘lege’ knoppen op het dashboard zitten – gebruik er daar dan eentje van…

Een vijfbak en geen turbo

Achter op de Swift staat groot ‘HYBRID’ te lezen, maar hij is stiekem slechts mild-hybride, met een 12-volt startergeneratortje van 3,1 pk en 50 Nm. Alle beetjes helpen, zeker als de benzinemotor een turboloze 1.2 driecilinder is. De nieuwe motor heeft dezelfde inhoud als de oude viercilinder, maar is beduidend efficiënter en nagenoeg even krachtig. Erachter hangt een simpel vijfbakje. Meer heeft een mens niet nodig om boodschappen te doen.

Maar de Swift kan nog veel meer kan dan dat. Wanneer het aankomt op de aloude kunst van driving a slow car fast scoorde hij altijd al hoog, en aan die traditie tornt deze versie beslist niet. Geheel tegen de geldende mode in brengt ie haast minder kilo’s in het spel dan een maat-44 teenslipper, wat betekent dat je hem als vanzelf een bocht in smijt – om er dan achter te komen dat je nog veel harder had gekund.

Geen rijmodi in de nieuwe Suzuki Swift

Op de snelweg heeft zijn lichte tred ook zo zijn nadelen, want je blijft hem steeds een beetje corrigeren bij zijwind of op ongedurig wegdek. Evengoed is het een pleziertje om met hem onderweg te zijn. Rijmodi zijn er niet, dus je mag het doen met de afstelling die Suzuki geschikt achtte. En die is oké: aan de voorzichtige kant qua gasrespons en stuurbekrachtiging, maar de besturing kent geen dood punt en hangt lekker gretig aan je polsen.

Het motortje krijgt er niet echt vlot de gang in, met een lage hoeveelheid koppel en een vlakke afgifte. Maar hij brengt wel een typisch driecilinderraspje ten gehore, dus je wringt hem graag af en toe even uit. Waarbij je steevast lol hebt zonder dat je rijbewijs in gevaar komt. Overigens krijg je het gemiddelde verbruikscijfer ook met dit soort acties niet onder de 1 op 20.

Rijhulpjes die normaal doen

Komt het moment om een brave constante snelheid te rijden, dan blijken de assistentiesystemen verrassend goed te werken; beter dan in sommige duurdere auto’s. De adaptieve cruisecontrol doet niet spastisch en de stuurhulp klaagt niet steeds dat je je handen aan het stuur moet houden terwijl je dat al doet. Het enige waarnaar we vergeefs zoeken, is een regensensor, wat de vraag oproept of dát er nou echt niet nog af had gekund.

Maar goed, we moeten natuurlijk iets te mekkeren overhouden. Want buiten dit gemis en dat hatelijke ISA-stokje is er bar weinig aan deze Swift dat ons niet kan bekoren. Sterker nog: we bedenken net dat we de boter vergeten zijn, dus wij knallen nog even met een omweg terug naar de supermarkt. Joe!

Specificaties Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2024)


Prijzen
€ 25.345 (NL)
€ 24.499 (B)

Motorinhoud
1.197 cc

Motortype
driecilinder

Power
83 pk/61 kW, 112 Nm

Aandrijving
voorwielen, 5v handbak

Acceleratie
0-100 km/u in 12,5 s

Topsnelheid
165 km/u

Verbruik
4,4 l/100 km

CO2-uitstoot
99 g/km

Tankinhoud
37 l (benzine)

Afmetingen
3.860 x 1.735 x 1.485 mm (l x b x h)

Wielbasis
2.450 mm

Gewicht
894 kg

Bagage
265/980 l

Reacties

  • Djekkie heeft op 20 oktober 2024 geschreven:

    Je kunt in de instellingen het geluid van de waarschuwingssignalen op laag zetten, zodat ze niet meer hinderlijk zijn. Deze instelling blijft behouden, ook na het opnieuw starten van de motor.

    • XAG heeft op 20 oktober 2024 geschreven:

      Ik rij in een nog oude Suzuki Swift van 32 jaar oud en automaat wil hem nog steeds niet inruilen voor een nieuwe Swift heb het model 2022 een proefrit gereden maar het was het in mijn gevoel net niet dus laat mij maar lekker in mijn oudje rijden

      Reageer
    Reageer
  • Björn heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

    Die Belgische prijs is van de GLX, dus de duurste uitvoering. Voor ongeveer 18.000€ heb je in België de GL met hetzelfde motortje.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)