![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2019/03/suzuki-vitara-met-v8.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2019/03/suzuki-vitara-met-v8.jpg)
Suzuki’s kortpittige Vitara heeft tegenwoordig een S-uitvoering, compleet met 140 pk sterke turbomotor. Dat zal ‘wel geinig’ rijden, denk je misschien; niet slecht, maar ook niet echt bijzonder. Dat dachten wij ook. We werden behoorlijk verrast.
Het is niet helemaal eerlijk. Maar op de een of andere manier stappen we altijd met dezelfde gematigde verwachtingen in een Suzuki. Zo van: dit zal heus een prima auto zijn, maar wel ongeveer net zo opwindend als vingerhoedjes verven. Niet zelden zitten we er helemaal naast. Zo is de Swift hartstikke leuk, de Swift Sport zelfs ronduit meesterlijk. De Kizashi was ook helemaal niet mis en de Jimny is feitelijk de enige betaalbare auto waarmee je niet alleen de modder in, maar er ook weer uit kunt. Het hele spul is ook nog eens betrouwbaarder dan een Zwitserse busdienstregeling. Rij met ons mee in de Suzuki Vitara 1.4 S BoosterJet.
Toch was het wederom met zo’n lauw gevoel dat we in de nieuwe Vitara S stapten. Het helpt niet dat de het beestje er nog steeds een beetje sneu uitziet, met z’n grote achterlichten en glimmende tierelantijntjes. Als S krijgt ie zwarte velgen, een uniek grilletje en rode accenten in het interieur, waar ie misschien een fractie stoerder van wordt. Veel effectiever voor z’n streetcred is de nieuwe BoosterJet-turbomotor die Suzuki ontwikkelde nadat iedereen in Europa maar bleef zeuren dat atmosferische benzinemotoren achterhaald zijn.
Met 1,4 liter en 140 pk verwachtten we dat ie de Vitara aardig vooruit zou stuwen, maar wat schetst onze verbazing: dit ding is snel. Veel sneller dan je op basis van z’n 0-naar-100-tijd zou vermoeden. In z’n twee vol gasgeven bij zo’n 2.500 toeren veroorzaakt een onverwacht ferme beuk in je rug en een dollemanstocht door het toerenbereik. Zelfs bij tussenacceleraties op de snelweg in de zesde versnelling kun je menigeen aan het schrikken maken. Vooral omdat iedereen in eerste instantie vermoedt dat je de eerste afslag naar de bridgeclub zult nemen.
De zitpositie is typisch crossover. Hoog met de pedalen meer onder dan voor je. Maar wat blijkt als je een bocht tegenkomt. De Vitara is zo lichtvoetig als een hatchback. Je remt met je kleine teen, stuurt en schakelt met je pinken en vliegt op een golf van turbo-power de bocht weer uit. Moeiteloos en plezierig.
Goed, de deuren voelen ook wel aan alsof ze vijf gram wegen. De interieurplastics zijn nog altijd dun en hard. Dit houdt echter het wagengewicht laag. Dat betekent weer dat je des te vrolijker wordt wanneer je de Vitara door een bocht ketst. De S heeft altijd de High Executive-uitvoering als basis. Dat wil zeggen: alles zit erop, van adaptieve cruisecontrol tot keyless-go en stoelverwarming. Maar ook een uitstekend (want doodsimpel) infotainmentsysteem en een achteruitrijcamera. De AllGrip-vierwielaandrijving op deze testauto is een optie die de prijs nog verder opdrijft. Bedenk dat je in Nederland al voor 19.999 euro in een standaard Vitara stapt (16.299 euro in België). Maar of die je na elk verkeerslicht zo schaamteloos laat grinniken?
Reacties