Stap in 2019 in een Tesla Model S en je kunt niet geloven dat hij alweer zeven jaar op de markt is. Hij blaast je nog altijd van je sokken met z’n vormgeving, z’n vernuftigheid, z’n digitale genialiteit – en met z’n prestaties. Dit is een auto die na zeven jaar nog steeds aanvoelt als een waanidee uit de verre toekomst. Zoiets is nog nooit vertoond, behalve misschien bij de Benz Patent-Motorwagen, de Citroën DS en de McLaren F1. Dat de Model S zo tijdsbestendig is, komt natuurlijk doordat ie in 2012 een ware aardschok veroorzaakte. Hij liet de autowereld op z’n grondvesten trillen en zorgde dat het landschap er nooit meer hetzelfde uit zou zien. We zijn er met z’n allen getuige van geweest. Zoiets staat in je brein gegrift en slijt niet snel. Zeker niet als het steeds weer het nieuws blijft halen met verse, allesverpulverende cijfers.

Een nieuw hoofdstuk in het Tesla-sprookje

Want Tesla voorziet de Model S constant van kleine updates links en rechts. En af en toe van een grote, zoals onlangs. Het merk schrapte de naamgeving met de verschillende 75-, 90D- en P100D-aanduidingen en bracht de Model S (en X) in lijn met de nieuwere Model 3. Er zijn nu nog slechts twee versies: de Tesla Model S Long Range en de Performance. In de laatste krijg je alle kWh’s, al het vermogen en alle snelheid, inclusief Ludicrous Mode (van 0 naar 100 km/u in 2,6 seconden – geen tikfout). De Tesla Model S Long Range houdt het iets bescheidener met minder vermogen en een 0-naar-100-tijd van ‘slechts’ 3,8 seconden; maar hij heeft nog steeds vierwielaandrijving via twee motoren, en dezelfde 100-kWh accu als het topmodel.

Tesla Model S Long Range, de naam geeft het al weg

Hoewel die accu dus niet groeide, heeft de Model S in beide uitvoeringen nu een grotere actieradius. In het geval van de Long Range bedraagt deze een opgegeven 610 kilometer (WLTP), wat hem de EV met het grootste bereik van dit moment maakt. De winst werd bijvoorbeeld geboekt in de rolweerstand van banden, lagers en overbrengingen, maar ook via adaptieve luchtvering, die de auto op snelheid lager bij de grond legt. Daarnaast gebruikt het systeem de frontcamera om op oneffenheden in het wegdek te anticiperen. We brengen een paar dagen door met de Tesla Model S Long Range en merken van dit vooruitkijkende vering- en dempinggedrag bijzonder weinig, wat betekent dat het werkt. Naar ons idee kan de auto vooral goed omgaan met dips in het asfalt: daarbij stabiliseert hij de carrosserie onmiddellijk, terwijl hij bij hobbels juist af en toe net te laat reageert om ze helemaal ongemerkt voorbij te laten glijden. Het onderstel heeft ook een Sport-stand die de boel opstijft, maar we voelen niet één keer de behoefte om deze te activeren. Hetzelfde geldt voor de instelbare stuurbekrachtiging, de regeneratieve afstelling van de rem (doe maar maximaal, dan kun je bijna met één pedaal rijden) en de acceleratiestand die Chill heet. Waarom zouden we ooit minder angstaanjagend hard van onze plek willen komen?

Daar houdt het nog niet op

Naast grotere afstanden kan de vernieuwde Tesla Model S Long Range ook hogere laadsnelheden aan. Zo kun je terecht bij Tesla’s nieuwe V3 Superchargers om stroom te tappen met tot 200 kW. Bij de V2 Superchargers die je in Nederland en België op dit moment nog vindt, doet de Model S nu 145 kW. Het komt erop neer dat je na een halfuurtje spelen met de ingebouwde games, het scheetkussen of de open haard (inclusief romantische muziek en warme lucht uit de ventilatieopeningen) weer een paar honderd kilometer kunt rijden.

‘Zalvend en chique in de Tesla Model S Long Range. Tot je de scheetkussenfunctie activeert

Het rijden met de Model S blijft een belevenis

Zo is er de wetenschap dat je letterlijk alles wat je onderweg tegenkomt finaal weg zou kunnen blazen. Een Porsche 911 naast je, een drammerige BMW M op je bumper? Eén duwtje van je rechtervoet en ze blijven nergens. Het is met de jaren niets minder onwerkelijk geworden. Een voordeel van een elektrische aandrijflijn met vierwielaandrijving is dat er geen fysieke link bestaat tussen de voor- en achteras: de afzonderlijke motoren regelen hun vermogen op basis van tractie, zonder tussenkomst van zware en relatief traag reagerende differentiëlen. Lanceer je de S, dan spat de effectiviteit ervan af: geen geworstel met grip, gewoon bam, weg ben je.

V10.0

Net toen we onze test-Tesla Model S Long Range hadden ingeleverd, kwam Elon Musk met ‘de grootste software-update tot nu toe’, die zoals gebruikelijk automatisch over-the-air wordt geïnstalleerd. Het meest opvallende nieuws zit in de hoek van het entertainment: met Tesla Theater kun je vanaf nu YouTube, Netflix en nog meer streaming-services kijken op het grote centrale scherm (zolang je auto stilstaat). Verder is er nu een functie die Caraoke heet, en ja, dat is precies wat je denkt dat het is. Ook Spotify, podcasts en een reeks nieuwe arcade games maken hun opwachting. Naast de claxon, lichten en airco kun je vanaf de Tesla-app op je telefoon nu ook de ramen en eventueel je garagedeur bedienen. In de navigatie vind je een functie die je naar een willekeurige, goed beoordeelde bezienswaardigheid of restaurant brengt, mocht je zelf geen idee hebben waar je zin in hebt. Ten slotte is er nu Smart Summon, een uitbreiding van Summon waarbij je auto jou ook echt komt oppikken – bijvoorbeeld bij de uitgang van een supermarkt.

Iets anders wat nog steeds indruk maakt, is Autopilot

Onze testauto is niet voorzien van het volledige pakket (à 6.400 euro – met navigatie-input, veranderen van rijstrook en Summon), maar volgt de weg en het verkeer nauwkeuriger en soepeler dan veel andere systemen die we kennen. Er gaat ook meer tijd overheen voor hij je vraagt om je handen weer aan het stuur te plaatsen. Wel word je soms getrakteerd op een misplaatste remactie, bijvoorbeeld als hij in een lange bocht naar links een langzamere auto op de rijstrook rechts van je spot. Hij weet dat die auto zich niet in je pad bevindt – dat zie je op het scherm, waar hij de wegbelijning en omringende voertuigen uittekent – en toch remt hij. Dat is vrij lastig uit te leggen aan het nietsvermoedende verkeer achter je.

Nog altijd Tesla’s meest sexy model

Als je het ons vraagt, is de Model S nog altijd de fraaiste Tesla om te zien. En we vinden zijn combinatie van schermen een stuk aantrekkelijker en fijner te gebruiken dan het enkele display van de Model 3. Sowieso is het interieur een heerlijke plek om te vertoeven – stil, clean en rustgevend – al blijft het gedurende onze testperiode toch niet helemaal vrij van een klein zweempje actieradiusangst. Als we ’s avonds laat met nog 280 kilometer aan lading bewust een, laten we zeggen, begeesterd snelwegritje van 130 kilometer maken, houden we amper 80 kilometer bereik over. Zo werkt dat nu eenmaal, maar hang ’m voor het slapen gaan aan een doorsnee laadpaal en je kunt er de volgende ochtend weer tegenaan. En eerlijk is eerlijk: bij normaal rijgedrag zouden wij en vele andere Nederlanders en Belgen in principe een kleine week met een lading moeten kunnen doen. Met overal palen, snelladers en hier en daar een (gratis te gebruiken) Supercharger zou je toch weinig bange momenten moeten beleven. Door de nieuwe bijtellingsregels is de Model S in Nederland minder interessant dan voorheen, maar hij is en blijft een unieke propositie en de aanstichter van een revolutie. Wil je je onderdompelen in Elons kraakheldere visie en iedereen voorbij zoemen met de snelheid van het licht, dan is dit ‘oudje’ nog altijd je vooruitstrevende kompaan.

Specificaties Tesla Model S Long Range


Motor
2 elektromotoren
449 pk
660 Nm
100 kWh (accu)

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
16,4 kWh/100 km

Actieradius (opgave)
610 km (WLTP)

Laadtijd
n.b.

Afmetingen
4.979 x 1.964 x 1.445 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
2.220 kg
745 / 1.645 l (bagage)

Prijzen
€ 87.800 (NL)
€ 87.800 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)