Dat we in dit land nog eens in de rij zouden gaan staan voor een koffie van 7 euro om vervolgens met de verkeerde naam te worden aangesproken, dat had ruim twintig jaar geleden echt niemand geloofd. Zuinige Nederlanders doen de lampen uit in kamers waar ze niet zijn, sluiten de kamerdeur tegen de tocht en drinken gewoon Douwe Egberts uit het Philips-koffieapparaat.

Maar inmiddels gaat het aantal vestigingen van Starbucks in ons land richting de honderd. Soms moet je als bedrijf gewoon durven. Kijken we over twintig jaar ook zo terug op het vreemd gevormde stuur van deze Model X Plaid?

Het halve stuur heet een yoke

Tesla is een van de eerste merken die het aandurft om het aloude ronde stuur te vervangen door een half stuur. Ze noemen het ding de yoke, vernoemd naar het bedieningselement in een vliegtuig. Tesla gelooft dat het stuur een steeds minder grote rol gaat krijgen in auto’s, omdat ze uiteindelijk zelfstandig zullen rijden. Goed voorbeeld doet goed volgen, want Toyota komt binnenkort ook met een optionele yoke in de bZ4X.

De eerste keer dat we over de yoke hoorden, gingen we er stiekem van uit dat Tesla een slim systeem had bedacht met variabele -besturing. Sommige Duitse premiummerken hebben dat bijvoorbeeld al een tijdje: als je langzaam rijdt, reageert de auto heftiger op je stuurinput waardoor je niet zo heftig hoeft te hoepelen als je de auto bijvoorbeeld parkeert.

Tesla Model X Plaid detail yoke stuur

Of misschien zou Tesla wel kiezen voor een heel direct stuurhuis, net als in een F1-auto. Je ziet coureurs immers ook nooit het stuur verder draaien dan 180 graden, zelfs niet in de krappe bochten van Monaco. Maar nee, het lijkt erop dat Tesla niet veel meer heeft gedaan dan de vorm van het stuur veranderen.

Leuk idee, slecht uitgevoerd

Als jij dus achteruit wilt inparkeren of scherp moet sturen, moet je de yoke alsnog overpakken. We beloven je: de eerste paar keer grijp je mis. Bovendien is het stuur nogal breed. Het is dus geen korte slag die je maakt, zoals bij een F1-auto; het is eerder alsof je een speciekuip omkeert. Het scheelt dat de veiligheidssystemen van de Model X zo goed zijn, dat je niet snel in een situatie terechtkomt waarin je een slip moet corrigeren, want dat lijkt wat lastig met deze set-up.

Als je een tijdje met de yoke rijdt, went ie overigens wel. Maar de meerwaarde ten opzichte van een rond stuur heeft zich nog niet aan ons geopenbaard. En wij zijn blijkbaar niet de enigen die er het nut niet echt van inzien, want hoewel het oorspronkelijke plan was om de Model X en S enkel nog met de yoke te leveren, is er sinds kort weer een optie bij gekomen voor een ouderwets rond stuur.

Het interieur van de Tesla Model X Plaid

Wat niet meer terugkomt, zijn de stengels achter het stuur. De auto in Drive of Park zetten doe je via het aanraakscherm. De richtingaanwijzers zijn knopjes op het stuur, zowel bij de yoke als het ronde exemplaar. In Amerika hebben ze voornamelijk ruime wegen en heel weinig rotondes, dus daar zal het wel loslopen, maar hier werkt het toch niet helemaal fijn.

Tesla Model X Plaid interieur dashboard

Je bent al bezig met het ongemakkelijk overpakken van het stuur en dan moet je tijdens die handeling ook nog een bewegend knopje indrukken. Bovendien hebben we het idee dat we op het knopje voor linksaf net wat minder hard hoeven te drukken dan op dat voor rechtsaf. We geven toe: een hoop woorden over zoiets simpels als het stuur, maar het is dan ook (met de huidige wetgeving) het enige object in de auto dat je de gehele rit beet hebt.

Wat betekent Plaid eigenlijk?

Geen zorgen, we zijn nu aangekomen bij de tweede nieuwigheid van deze Model X: de Plaid-badge op de bips. Het woord (dat je uitspreekt als ‘plèd’) betekent letterlijk geruite wollen stof, maar de bekleding is wit leer. Plaid is een verwijzing naar de cultfilm Space Balls, een persiflage op onder meer Star Wars.

In deze film vliegen de ruimteschepen niet met hyperspeed, maar met de snelheden ludicrous (die je al eerder terugzag in een Tesla) en plaid. Een absurde term om te gebruiken voor een productieauto, maar op geen enkele manier misplaatst. Drie elektromotoren zorgen voor een totaal van 1.020 pk en een goddeloze hoeveelheid koppel die zelfs de RDW niet officieel mag noteren.

Rijden in de Model X Plaid

Alles wat je denkt te weten over snelheid in een auto, mag je vergeten. Niets kan je voorbereiden op de acceleratie van de Tesla Model X Plaid – en dan is de lichtere Model S-versie nóg sneller. In die 2,6 seconden die het duurt om naar de 100 km/u te schieten, voel je al je gelaatsrimpels zich kortstondig gladtrekken.

Tesla Model X Plaid rijdend zijkant

De lancering in een extreme achtbaan komt nog het dichtst in de buurt. En de auto kan het vermogen verdraaid goed kwijt op het asfalt. Het is bovendien geen armoedig stoplichtsprintje tot de 50 km/u; ook boven de 100 blijft de Model X Plaid ongenadig dooraccelereren. Niets wat je als nederige sterveling kunt betalen, komt in de buurt van deze Tesla. En ben je als passagier niet gewaarschuwd, dan kun je gemakkelijk een spier verrekken.

Het voelt anders dan hybridevermogen

Het toeval wil dat we een week eerder de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance reden, met 839 pk en 1.400 Nm; maar ondanks dat die op papier in de buurt moet komen, is het niet te vergelijken qua geweld en gevoel. Er is geen versnellingsbak en geen vertraging, dus ook op de snelweg is elke inhaalactie in een oogwenk voorbij.

We hebben het hier over hypercarprestaties voor 143.990 euro (zowel in Nederland als België). Je moet je haast gaan afvragen of we iedereen met een roze pasje, ongeacht ervaring, inschattingsvermogen of mate van overlevingsdrang, wel moeten toestaan om hierin te rijden.

Al helemaal omdat de grote Model X ook nogal wat gewicht meesleept – en dat merk je met remmen. Die ruim 2.500 kilo (als je de bestuurder meetelt) dwing je niet zomaar eventjes tot stilstand. In verhouding met de acceleratie valt de deceleratie nogal tegen, en dan komen bochten toch wel heel snel heel dichtbij. Genieten met mate, dus.

Tesla Model X Plaid: kopen of niet?

Geef je je passagiers niet om de haveklap Bergman-operaties van 2,6 seconden lang, dan heb je aan de Tesla Model X Plaid een aangename auto. Het onderstel is prettig en de stoelen zitten prima. Aan het begin is het even zoeken in welk menuutje je bijvoorbeeld de spiegels kunt uitklappen, maar als je een tijdje met het scherm speelt, blijkt het systeem van Tesla heel aardig te werken. Bovendien blijven de enorme doorlopende voorruit en de Falcon-deuren een toffe toevoeging. Bestel hem met het ronde stuur en er valt heel aardig mee te leven.

Specificaties van de Tesla Model X Plaid (2023)


Motor
3 elektromotoren
1.020 pk
koppel n.b.*
95* kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 2,6 s
top 262 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,5* kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
543 km (WLTP)
Laadtijd
4* uur bij 16 kW
23* min. bij 250 kW (20-80%)
Afmetingen
5.057 x 1.999 x
1.680 mm (l x b x h)
2.965 mm (wielbasis)
2.455 kg
1.050 / 2.614 l (bagage)
Prijzen
€ 143.990 (NL)
€ 143.990 (B)

* (Nog) geen officiële waarden beschikbaar

Reacties

  • Maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

    Tesla is mijn religie. Elon is mijn oppergod. Wie het niet met mij eens is, is een ketter. Ik verspreid het apostel van Musk. Ik duld geen andere mening. Amen.

    • maarten heeft op 14 maart 2023 geschreven:

      Zo lang ik met inhoudelijke discussies en bronvermeldingen de onzin die jullie uitkramen kan debunken en daarmee als bijvangst irritatie opwek bij jullie, zal ik bij jullie zijn in de commentaren sectie.

      Dat jullie me wegzetten fanboy is slechts een bewijs dat jullie inhoudelijk niets meer kunnen toevoegen en berichten gaan posten om puur en alleen op de man te spelen, zegt me dat ik iets in beweging zet.

      Dank voor deze bevestiging. 🙂

      Ps; je weet dat je reactie 100% in overtreding is met de gedrags richtlijnen van topgear right? Niet gaan zeuren als je een keer tegen de muur aanloopt. Oke, dag dag.

      • Maarten van Duiven heeft op 14 maart 2023 geschreven:

        Waarom betrek je alles op jezelf? Ego-probleempje? Ik ben super-duper fan van Musk en ik draag dat uit. Er zijn meer Maarten’s dan jij! Het maakt mij niet uit dat Paypal helemaal niet door hem opgezet is en dat hij de oprichters van Tesla er op verre van chique manier heeft uitgewerkt. Elon is heilig. Het maakt mij niet uit dat hij Twitter kapot maakt en alle extreem-rechtse complotdenkers terug laat komen. Hij heeft zonder enige twijfel een groter plan dat de wereld beter maakt en vooral Elon nog rijker. Het maakt me niet uit dat miljoenen mensen geld verliezen aan schimmige crypto’s. Elon wordt er rijker van. Leve Musk!

        • maarten heeft op 14 maart 2023 geschreven:

          Hulde!
          En lang leve Facebook.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Henri Grootenbroek heeft op 13 maart 2023 geschreven:

    Duss… het is een hele slechte auto die heeeeeel snel is. Voor 150k!! Poe poe dit is gewoon de Dodge Ram SRT van 2023 net zo idioot…!!

    Reageer
  • Jerom heeft op 13 maart 2023 geschreven:

    Blijft een lellek hok!!

    Reageer
  • HT1958 heeft op 12 maart 2023 geschreven:

    De EQS is een salon, de Mx een suv, vind de Y bijna net zo goed, Rij zelf een Model S plaid en had voor dat geld ook een EQS kunnen kopen.
    Ik heb twee jaren gewacht en ben super tevreden over de afwerking en de software kwaliteiten, de range, het aantal snelladers, laadsnelheid.
    De X mag je dan niets vinden maar de ruimte vind je nergens anders, niets vergelijkt…

    De yoke was eerst niet fijn, nu wel, er zijn nadelen maar ook voordelen en nu zou het me niets uitmaken, maar denk dat de Plaid nog groeit in handling…

    De MS plaid is mijn derde Model S, maar is behalve model precies hetzelfde, software, luchtvering, stuur, dus vandaar mijn reactie, ik kon voor de prijs van mijn MS ook de EQS aanschaffen en wil deze niet, qua software due zo snel is, qua range (watts per km) vergelijkt niets, de vele software upgrades die de auto nooit laten verouderen, ik heb daarom wederom een Tesla gekocht, de afwerking van mijn MS geleverd in December is fantastisch!
    De X zal ook veel beter zijn dan het vorige model.

    • Opvallend heeft op 13 maart 2023 geschreven:

      Tesla heeft een bijzonder lage loyalty rate, veel lager dan gemiddeld in de industrie. Je bent dus een van de weinige mensen die tevreden is…

      • Maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

        • Rekenen voor beginners heeft op 13 maart 2023 geschreven:

          Als 65 gemiddeld is en jij zit op 60, zit je dan hoger of lager?? Die Maarten probeert ons nog te overtuigen dat 1+1 geen 2 maar 3 moet zijn als het om Tesla gaat. Hahahaha wat een lachertje die gast!!

          • @fact checker heeft op 14 maart 2023 geschreven:

            Nou die moet pijnlijk zijn voor die maarten!! Met zn tesla leugens ohnee reclame.

          • Fact checker heeft op 14 maart 2023 geschreven:

            https://hundredx.com/tesla-downshifts-from-leader-to-laggard-among-consumers

            Facts dont lie. “Yes” 60% compared to 65% industry average. “No” 15% compared to 10% industry average. As clear as it can get.

          • Maarten heeft op 14 maart 2023 geschreven:

            @ Louis van Gaal

            Die getallen zijn verzonnen door “rekenen door beginners” die staan helemaal niet in de bron die ik noemde, check het maar.

            Wat er wel staat (letterlijk) :
            Tesla has previously won the Highest Conquest Percentage and Alternative Powertrain Loyalty to Make awards, so the other three also helped with its overall brand loyalty. Tesla’s total Make loyalty rate was 67.2% according to S&P.

            Waarom gaat bij jullie toch alles mis?

          • maarten heeft op 14 maart 2023 geschreven:

            @ Louis, waar haal je die getallen vandaan kerel. Ik maak het je echt niet moeilijk. Enige wat je hoeft te doen is op de link klikken en te lezen. Daar staat ;

            GM’s manufacturer loyalty rate was 65.4% in 2022 while Tesla’s make loyalty rate was 67.2%, confirmed S&P Global Mobility to the Detroit Free Press.

            En :

            Below is the full list of winners in each major category with 2021 repeat titleholders marked with an asterisk:

            Overall Loyalty to Manufacturer: General Motors*
            Overall Loyalty to Make: Tesla
            Ethnic Market Loyalty to Make: Tesla
            Most Improved Make Loyalty: Tesla
            Overall Loyalty to Dealer: Subaru
            Highest Conquest Percentage: Tesla*
            Alternative Powertrain Loyalty to Make: Tesla*
            Most Improved Alternative Powertrain Loyalty to Make: Mercedes-Benz

          • Louis van Gaal heeft op 14 maart 2023 geschreven:

            @Maarten: ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom? Hoeveel tekst je er ook bij haalt, 65>60. Tesla is lager dan gemiddeld. Punt. Je bevestigt keer op keer wat al die mensen over je zeggen.

          • maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

            Ik heb het niet over getallen gehad. Ik had het hierover :

            Tesla has just taken top spot on the key metric of repeat customers – those who come back and purchase another Tesla – after knocking Ford from the top spot on the customer loyalty podium that the legacy carmaker has held for nine years.

            Eerste zin in de link…..
            Eerste zin….

            En nog gaat het fout…
            Dit is geen domheid meer, dit is moedwillig recht praten wat zo krom als een hoepel is.

            Wat een kneuzen.

          Reageer
        • Klopt niets van heeft op 13 maart 2023 geschreven:

          In het S&P onderzoek staat letterlijk:
          “Tesla’s position is changing as new, more affordable options arrive, offering equal or better technology and production build,”
          Uit onderzoek van HundredX blijkt dat de buy-again rate van Tesla gedaald is van 70% naar 60%. Industry average is 65%. Hun commentaar hierbij:
          “The future loyalty data is really, really worrisome if you’re Tesla because it tends to translate into market share six to nine months out.”

          • Maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

            Ik reageerde op “opvallend” (dat ben jij waarschijnlijk).

            Waarin je beweerde dat Tesla “Een veel lagere age loyalty rate heeft dan het industriegemiddelde.”

            Blijkt na een simpele fact check (S&P Global Mobility’s automotive loyalty awards) dat dat niet klopt, ze zijn namelijk nummer 1. De topdog! De beste in de industrie. Nummer UNO.

            Daarbij laat het onderzoek van HundredX (die je er nu maar even bijhaalt), zien dat Tesla in 2020 en 2021 boven het gemiddelde van de industrie presteerde maar in de laatste maanden van 2022 een dipje laat zien (waarschijnlijk door Twitter).

            Verder zeggen ze bij HundredX :

            Despite sentiment growing more negative in these areas, Tesla is a brand beloved by many and remains a clear leader in technology and performance satisfaction.

            Clear winner…..

            Is toch anders dan wat iemand hierboven beweerde: “Tesla heeft een bijzonder lage loyalty rate, veel lager dan gemiddeld in de industrie”

            Later!

            Ford Motor Co. often touts its customer loyalty but Tesla just stole the crown for “Overall Loyalty to Make” from the Dearborn automaker after 12 years of Ford domination, according to the S&P Global Mobility annual Automotive Loyalty Awards announced Monday.

          Reageer
        Reageer
      • Kees heeft op 13 maart 2023 geschreven:

        Het is waarschijnlijk weer iemand van de Tesla-Troll-Army met zo’n over-the-top positief verhaal.

        • Maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

          Ach Kees.

          Als hij nou een Tesla rijdt en er tevreden over is, dan is dat toch fijn voor hem?
          Waarom vind je dat vervelend om te lezen?

          En waarom doe je moeite om een reactie te posten met als doel zijn post in twijfel te trekken?
          Tevreden over Tesla; “moet wel nep zijn”?

          Alsof jullie hier bepalen wat iemand mag vinden gebaseerd op jullie (overigens verkeerde) veronderstellingen..

          • Maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

            Aah, de persoon die zijn naam niet kan typen heeft weer een waardeoordeel op iemand geplakt. Lekker bezig beste vent.

          • Bah heeft op 13 maart 2023 geschreven:

            Wat is die Maarten toch een arrogant pedant mannetje met zijn Tesla spam.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

      Hoe bevallen de toetsen op het stuur? Dit lijken dezelfde tiptoetsen te zijn als in de ID modellen van VW? Heb je ook soms dat je perongeluk een knop indrukt?
      Vraag het omdat het ronde stuur, dezelfde layout en toetsen heeft.

      Verder, gefeliciteerd met je aankoop, je bent nu wel verpest denk ik. 😉

      Reageer
    Reageer
  • anonymous heeft op 12 maart 2023 geschreven:

    je kunt toch vrij makkelijk je hand in de opening van het stuur steken en dan achteruit rijdend het stuur draaien…. Doe ik met een rond stuur ook.

    • Maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

      Dat doe ik ook en vraag me dat inderdaad ook af.
      Maar wat ik ook doe bij het verlaten van een rotonde bijvoorbeeld, is het stuur door mijn hand laten glijden tot hij weer recht staat, daar heb je een rond stuur voor nodig.

      Ander nadeel is dat de richtingaanwijzer knoppen bij sturen soms ineens andersom staan, dus richting aangeven voor verlaten van een rotonde is ook niet zo lekker? Het optionele ronde stuur heeft dezelfde knoppen voor het aangeven van de richting. Maar wellicht went dat vrij snel, geen idee.

      Wat dan wel een voordeel is van een yoke, is dat je geforceerd wordt af te stappen van het 10 – 2 model (ten guste van 8 – 4) dat nu nog steeds wordt aangeleerd bij rijscholen, dit is een gevaarlijke stand als de airbag afgaat. Daarom zit de claxon ook niet meer pal boven de airbag maar is ook dat een knop geworden. Je zal maar net claxonneren als de airbag afgaat, zeg maar dag tegen je pols als je hand in je eigen gezicht wordt geblazen.

      Reageer
    Reageer
  • Frank heeft op 12 maart 2023 geschreven:

    Iedereen die anderhalve ton neerlegt voor dit lelijke hok moet zich laten nakijken. Koop een veel betere EQS en hou nog geld over ook.

    • maarten heeft op 13 maart 2023 geschreven:

      De EQS is ook een mooie auto.
      Verder, busje komt zo.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Jerom Reactie annuleren

(verplicht)