Waar tal van automerken kleine turbomotoren inzetten als wapen tegen de CO2-uitstoot, gooit Toyota onder meer bij de Auris hybride-uitvoeringen in de strijd. Kleine wijzigingen en vooral 15 inch wielen met andere banden zorgen tegelijk met de facelift van het model voor een nog lagere uitstoot. Dat Toyota in Europa met de Auris Hybrid weet te scoren, blijkt wel uit een aandeel van meer dan vijftig procent in de eigen verkoopmix. Tegelijk beseft het merk dat ze niet eeuwig achter kunnen blijven lopen op de trend van downsizing. En dan komt ineens een splinternieuwe 1,2-liter turbo tevoorschijn.
Gezien de ervaring met andere compacte turbomotoren zijn de verwachtingen hoog gespannen. Op papier doet de viercilinder het niet slecht met een vermogen van 116 pk en een koppel van 185 Nm. De zestienklepper met directe inspuiting herbergt volgens Toyota twee verbrandingsprincipes. Bij normale toerentallen functioneert de motor als Otto-motor, maar als het toerental toeneemt, blijven de inlaatkleppen langer open en wordt gesproken van de Atkinson-cyclus. Beetje technisch allemaal, via Google lees je er alles over.
Die Atkinson-cyclus moet als voordeel een lager verbruik opleveren. Maar het resultaat is eerder dat de motor lui overkomt. De turbo blaast z’n partijtje mee tussen 2.000 en 4.000 tpm, maar daaronder lijkt er niets te gebeuren. Wat dat betreft sluit de motor prima aan bij de uitermate brave uitstraling van het model. In vergelijking met de concurrentie zijn de prestaties best prima, maar heel smeuïg is het allemaal niet. Terwijl Toyota toch flink de tijd genomen heeft om over te stappen op downsizing.
De facelift van de Toyota Auris betreft veel aspecten van de auto, maar de veranderingen blijven beperkt. Bredere bumpers en meer chroom geven de uitstraling een boost. Nieuwe materialen en een fraaiere afwerking tillen het interieur naar een hoger niveau. Natuurlijk hoort er een verbeterd multimediasysteem bij, dat zich helaas niet zo intuïtief laat bedienen. Zowaar voegt Toyota wat kleurmogelijkheden bij de bekleding toe (blauw). Daarmee wordt de
Auris minder saai, maar wie koopt het?
De nieuwe turbomotor wordt vergezeld van een 1,6-liter D-4D diesel die door Toyota bij BMW wordt gekocht. Qua souplesse en prestaties maakt deze motor beslist meer indruk. Daarnaast heeft Toyota de bestaande en eigen 1.4 D-4D onder de loep genomen. Het resultaat is een hoger koppel en een lager verbruik. Maar tot het einde van het jaar zullen in Nederland vooral hybrides over de toonbank gaan. België concentreert zich op de diesels, zodat de rol voor de 1.2T voorlopig zeer bescheiden zal zijn.
Voor de zakelijke markt kan Toyota weinig profiteren van de nieuwe Toyota Auris 1.2T. Wellicht dat de particulier bereid is meer te betalen voor wat extra pit.
Toyota Auris Touring Sports 1.2T
11/20
Motor
1.197 cc
viercilinder turbo
116 pk @ 5.200 tpm
185 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,1 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,7 l/100 km
109 g/km CO2
Afmetingen
4.330 x 1.760 x 1.475 mm (l x b x h)
2.600 mm (wielbasis)
1.190 kg
59 l (benzine)
360 / 1.199 l (bagage)
Prijzen
NL € 23.795 (25%)
BE € 21.200
Het vonnis
De nieuwe turbomotor van Toyota heeft zo’n gelijkmatige verdeling van de krachten over een breed toerenbereik dat je nauwelijks het idee hebt daadwerkelijk met een turbomotor op pad te zijn. Dat doen anderen beter
Reacties