Het is alweer een paar maanden geleden dat de Toyota Avensis aan een facelift werd onderworpen. Hoog tijd voor een blokje om.
Er waren geen al te woeste veranderingen nodig om de Avensis weer een beetje opgefrist te krijgen. Het model is op zich redelijk tijdloos; niet te extreem voor het wat bedaagdere Toyota-publiek, maar stoer genoeg om meegenomen te worden in de overwegingen van mensen die misschien niet meteen aan een Toyota gedacht hadden. Dat stoere wordt nu nog wat extra benadrukt door de nieuwe neus met meer chroom, meer luchtinlaat en minder koplamp. Zijkant en achterkant werden zo goed als ongemoeid gelaten.
Het interieur kreeg ook een milde make-over waarbij vooral de stoelen en het dashboard werden aangepakt. Het dashboard werd iets versimpeld (minder knoppen) en aangekleed in een kunststof die enorm zijn best doet om op aluminium te lijken. De stoelen werden wat steviger en kregen een iets andere vorm, die niet bij iedereen in de smaak valt; zelf hadden we nergens last van, maar van passagiers kregen we klachten. Dat is iets persoonlijks.
Het onderstel werd eveneens gewijzigd: de demping werd iets straffer, iets Duitser. Je hebt er inderdaad wat meer gevoel met de weg door, zonder dat het overigens ooit oncomfortabel wordt. De vering is juist vrij soepel; in bochten wil de Avensis best een beetje overhellen en bij drempels moet je oppassen dat de voorkant niet op de grond doorveert als hij na de drempel naar beneden duikt – dat gebeurt namelijk vrij snel.
Tot slot werd ook de populairste Avensis-motor, de tweeliter diesel, opgeschoond. De prestaties bleven gelijk: de topsnelheid ligt op 200 km/u en je kunt naar 100 km/u in tien seconden rond. Het verbruik ging echter stevig omlaag (van 5,4 l/100 km naar 4,6) en daarmee natuurlijk ook de CO2-uitstoot, van 142 naar 120 gram per kilometer. Niet dat dat tegenwoordig een extra vriendelijke bijtelling oplevert, maar de eekhoorns zullen er blij mee zijn.
Ruimte heb je in een Avensis Wagon natuurlijk in overvloed, en het siert Toyota dat ze, via bijvoorbeeld verstelbare rails in de bagageruimte, er alles aan doen de auto zo flexibel mogelijk te maken. De afwerking is prima in orde, al blijft het duidelijk dat materiaalgebruik geen typisch Japanse prioriteit is – wat dat betreft ligt Europa nog altijd voor. De motor is prettig in de omgang en voldoende stil, al wordt hij hier en daar tegengewerkt door de wat aparte verhoudingen in de versnellingsbak: 1 en 2 liggen vrij kort op elkaar, maar de 6 is weer een uitgesproken spaarversnelling. Probeer die onder de 100 km/u in te leggen en de motor gaat bijkans over zijn nek, zo laag is het toerental. Kwestie van wennen.
Prima auto, de Avensis Wagon. Spannend? Geen moment. Maar is, pak ‘m beet, een VW Passat Variant dat wel? Nou dan. Daar is dit soort auto’s niet voor. Dit soort auto’s moet alleen veelzijdig, zuinig, representatief en betrouwbaar zijn. Waarmee Toyota de missie volbracht heeft.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Dynamic Business
11/20
Cijfers
0-100 km/u: 10,0 s
Top: 200 km/u
Verbruik: 4,6 l/100 km
Motor: 1.998 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 124 pk
Koppel: 310 Nm
Gewicht: 1.485 kg
CO2: 120 g/km
Prijs
NL € 35.585
BE € 35.640
Vonnis
Een wat kleurloze, maar tot op het bot betrouwbare ambtenaar die exact doet wat ‘m gevraagd wordt. Dat is ook wat waard
Reacties