Je kent Toyota’s verhaal wellicht al: als het gaat om de transitie naar emissielozer rijden, mikt het merk op hybride, plug-in hybride, elektrisch én waterstof. Voor ons in Europa klinkt dat niet erg nozel, omdat we al midden in een EV-transitie zitten, maar Toyota opereert tot in alle uithoeken van onze aardbol. Dus houden ze liever, en terecht, alle opties open.

Deze Toyota C-HR Plug-In Hybrid is dan ook een logische tweede stap na de eerdere introductie van de nieuwe hybride C-HR , een model dat dus niet met een stekker te laden valt. Om met die stekker te beginnen: als je de batterij tot aan de nok toe vollaadt – hij gaat in een uur van 20 naar zo’n 80 procent, of in tweeënhalf uur van 0 naar 100 procent – dan haal je theoretisch 66 elektrische kilometers.

Stel je je navi goed in, dan berekent die, mede op basis van geografische data, je eerdere rijgedrag en je live-locatie, de ideale aandrijving voor je. Met als voornaamste doel om voldoende stroom over te houden voor wanneer je op je route door een emissievrije zone gaat rijden. En, wanneer die er niet is, op korte stadse stukjes meer elektrisch dan op benzine te kunnen rijden. Je zult je lading er dus niet op de snelweg in een paar minuten doorheen jagen.

Toyota helpt je om zo zuinig mogelijk te rijden

Maar net als bij een EV (die er van de C-HR niet komt) vervliegt de batterijlading wanneer je een paar keer te diep het rechterpedaal indrukt. Je kunt nog enigszins actief gaan klooien met het regenereren van energie, maar in het vlakke Nederland zet dat geen zoden aan de dijk. Beter volg je Toyota’s (gratis) cursus van 75 minuten waarbij je met een instructeur alle opties van je plug-in hybride voorgeschoteld krijgt om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. Zo zul je eerder het (mede door z’n nóg gestroomlijndere voorkomen uiterst lage) opgegeven verbruik kunnen halen.

De nieuwe Toyota C-HR Plug-in Hybrid mag dan nog steeds een naam hebben die meer past bij een verwarmingsketel dan bij een auto, het vernieuwde uiterlijk is niet alleen gestroomlijnder, maar ook nóg frivoler dan dat van het vorige model. En dat was er al eentje van het kaliber ‘hè, is dat een Toyota?’. De lijnen zijn scherper, de coupéachtige vorm coupéïger en als je ’m met de two-tone lak bestelt, maak je helemaal de blits. En dat blitse komt ook terug in z’n prestaties.

De Toyota C-HR Plug-in Hybrid is een stadflitser

Nee, hij is niet extreem snel, met een acceleratie van 0 naar 100 in 7,4 seconden, en ook z’n top van 180 nodigt niet uit om op zondagochtend de Oberhausen Straight te gaan doen. Maar in de praktijk is ie flink vlot. Hij maakt z’n 223 pk’s echt wel waar, zowel in stadsverkeer als op de snelweg. Sturen verloopt niet heel direct, vering is lekker straf met hydromechanische schokdempers, al zal dat voor sommige kopers hard zijn. Wij vinden het prima.

Met de uitrusting zit het ook best goed, zeker als je een First Edition neemt of een vergelijkbare aanbieding. Maar wil je nog een stapje verder, dan tik je al snel de 50.000 euro aan. Zowel in Nederland als België. Best veel. Zeker als je bedenkt dat het interieur deels bestaat uit fraaie, zachte materialen, maar ook uit keihard grijs plastic. Ongetwijfeld gerecycled, en omdat het een Toyota is over 400 jaar nog steeds in orde, maar mooi is anders. Voor een halve ton mag het best een niveautje of anderhalf hoger.

Het infotainment is wat oubollig

Ook het aanraakscherm voor navigatie en multimedia is niet top. Toyota meldt dat het nieuw is, maar het is een beetje traag en hier en daar weinig intuïtief. Daar mag ook wel een updatetje overheen. Bij de digitale tellers achter het stuur is het druk als het gaat om informatie, maar dat zal vast wennen. Voor ons is dit van de Toyota C-HR Plug-in Hybrid te rommelig. Prima is dat de belangrijkste bedieningselementen gewoon een knop hebben.

De tech binnenin mag dan niet super zijn, de plug-in hybridetechniek onder de motorkap is dat zeker wel. We haalden al aan dat heel zuinig rijden goed mogelijk is, en de combi elektrisch en benzinemotor zorgt ervoor dat je niet om de 300 kilometer een half uur moet koffiedrinken. Al rij je dat soort afstanden alleen als je op vakantie gaat. Gemiddeld rijden we in Nederland, en vast ook in België, zo’n 30 kilometer per dag (bron: CBS). Dus als je die nu akelig voorzichtig aflegt, kun je alles elektrisch doen. Mits je elke dag dik twee uur laadt. We zijn benieuwd naar welke PHEV C-HR-cursist dat gaat doen.

Specificaties van de Toyota C-HR Plug-In Hybrid 220 First Edition (2024)


Prijs                        
€ 44.995 (NL)
€ 51.300 (B) – Dynamic Plus
Motorinhoud  
1.987 cc
Motortype         
viercilinder hybride
Power                   
223 pk/164 kW, 208 Nm
Aandrijving       
voorwielen, CVT-automaat
Acceleratie      
0-100 km/u in 7,4 s
Topsnelheid    
180 km/u
Verbruik              
0,8 l/100 km
CO2-uitstoot 
19 g/km
Tankinhoud     
43 l (benzine)
Afmetingen      
4.362 x 1.832 x 1.564 mm (l x b x h)
Wielbasis          
2.640 mm
Gewicht              
1.540 kg
Bagage                
310 l

Reacties

  • Carlos heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    To much plastic) voor dat geld)

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear