Rationeel weten we dat het heus wel goed zit, maar ergens zijn we toch blij dat we niet te zwaar hebben ontbeten. Rechts zien we een bordje met ‘maximaal 2 ton’ en in onze zij voelen we de gordeltong prikken. De riem zit in de gesp geklikt om ervoor te zorgen dat er geen irritant piepje klinkt, maar we dragen hem niet. Als het dan fout gaat, kunnen we makkelijker ontsnappen.
In de nieuwe Toyota RAV4 GR Sport wagen we de oversteek van 8 kilometer over het bevroren zeewater tussen de Zweedse stadjes Sandön en Junkön. Als zelfs het zeewater bevriest, dan begrijp je waarom ze in deze contreien niet met zout strooien, maar met zand. Deze hybride RAV4 (zonder stekker) weegt al 1.730 kilo met een volle tank.
De Toyota RAV4 GR Sport is niet licht
Twee gezonde Nederlandse autojournalisten in dikke winterkleding met hun bagage brengen het totaal op zo’n 1.900 kilo. Als we de plug-in hybride hadden gehad, was er misschien wel een probleem geweest, want die weegt van zichzelf al 2.000 kilo. We gokken zomaar dat grote elektrische SUV’s nooit écht zullen aanslaan op het eiland Junkön.
Overigens is daar ook geen klap te beleven. Er staat een oude Volvo-vrachtwagen en iets dat de Arctic Ant heet, een soort watervliegtuig zonder vleugels. Ook een hybride, maar dan net even anders, want hij kan door z’n pontons met ski’s op zowel ijs als water bewegen, en de aandrijving komt van een propeller. Er woont (bijna) niemand meer permanent op het visserseilandje.
Rijden op ijs
Dat maakt het extra bijzonder dat de ijsweg ernaartoe zo breed is als de A2 naar Amsterdam. Dat is meer een veiligheidsding: zo is er altijd ruimte om het gewicht te spreiden als er zich meerdere auto’s op de ijsweg bevinden.
Wat ook opvalt, is dat het ijs geen biljartlaken is; er zijn natuurlijk gevormde hobbels en sporen van platgereden sneeuw. Kleine oneffenheden zijn goed voelbaar in de Toyota RAV4 GR Sport, als het goed is net meer dan in de reguliere RAV4. Het merk maakt de ophanging voor deze sportievere versie een pietsje stugger voor minder overhellen in de bochten en een dynamischere wegligging.
Is de GR Sport-versie een beetje sportief?
We zouden keurig kunnen bluffen en zeggen dat we het verschil merken, maar we rijden alleen op ijs en op met sneeuw bedekte wegen. Een snel bochtje zit er niet in als we niet bij Svøn en Elïn in de voortuin willen belanden. Driften gaat met de vierwielaandrijver ook al niet, want de veiligheidssystemen drukken deze vorm van vermaak gelijk de kop in.
Het is dan ook een GR Sport, geen volbloed GR zoals de Yaris dat is. Je moet het zien als de ‘sport’ in ‘denksport’. Het blijft wel bijzonder indrukwekkend met welke snelheden je de controle (expres) kunt kwijtraken zonder nare gevolgen: de systemen remmen elk wiel individueel af en trekken de boel pijlsnel weer recht.
De tractiecontrole kan overigens wel uit, maar de grote pretbederver (of eigenrisicobeschermer) is de stabiliteitscontrole, en die is niet speels. Over het sportieve bochtengedrag geen uitsluitsel dus, maar we kunnen melden dat het geen snoeihard onderstel is geworden. Kleine oneffenheden zijn voelbaar, maar het algehele comfort is nog altijd goed voor elkaar.
Wat is er anders aan de Toyota RAV4 GR Sport?
De GR Sport is de nieuwe topversie van de Toyota RAV4 en hij zit het dikst in de spullen van alle uitvoeringen. Daarbovenop krijgt de SUV sportiever ogende roostertjes in de voor- en achterbumpers, pianozwarte accenten rondom en een nieuwe lip onder de neus. Binnenin plaatst Toyota sportstoeltjes met GR-badges in de hoofdsteun en op het stuur vind je hetzelfde logo terug.
Wat in het koude Zweden ineens opvalt, is dat alleen de zijkanten van het stuur verwarmd zijn, niet de bovenkant. Wel extra motivatie om netjes je handen op kwart voor drie te houden. Het alcantara en ‘leer’ zijn overigens diervrij.
In de basis is de GR Sport de iets vernieuwde versie van de RAV4, dus je krijgt achter het stuur een scherm en het infotainmentsysteem is ook het recentste. We rijden overigens op CarPlay met een vreemde navigatie-app die de route over het ijs kent, dus ook over de inbouwnavigatie kunnen we weinig zeggen. De rest van de cabine ziet er netjes uit en de donkere hemelbekleding staat de RAV4 goed.
Opties in de aandrijflijnen
Je kunt deze nieuwe GR Sport-versie bestellen als Hybrid zonder stekker of als PHEV. Ze hebben allebei geen extra vermogen gekregen, dus met de PHEV heb je nog altijd een royale 306 pk; in de Hybrid die wij rijden, gaat het om 222 pk in totaal. Beide aandrijflijnen hebben vierwielaandrijving; de benzinemotor drijft de voorwielen aan en achter neemt een elektromotor de voortgang voor zijn rekening.
Schakelen doet een CVT voor je. Bij de Toyota-fanclub kun je goede sier maken door de twee versies te onderscheiden zonder naar de badge of de extra laadklep te kijken: de stekkerloze RAV4 herken je aan de donkergrijze voorspoiler en de PHEV krijgt een gunmetal-kleurige lip. Je zou zeggen dat de beschrijvingen van die twee kleuren synoniemen van elkaar zijn, maar dat is volgens Toyota dus niet zo.
De accentkleur van het interieur van de Toyota RAV4 GR Sport is trouwens ook donkergrijs. Of is dit gunmetal? Er zit ook geen gekke sportuitlaat onder de RAV4 (wat je ook niet zou willen met een CVT) en het totaalplaatje is vanbinnen en vanbuiten nog beschaafd om te zien. Je kunt er keurig mee voor de dag komen.
Bij Toyota weten ze ook wel dat ze niet te veel moeten veranderen aan deze topuitvoering, want momenteel is de RAV4 extreem populair: het is één van de bestverkochte auto’s ter wereld. De GR Sport blijft dan ook dezelfde vriendelijke SUV met een beschaafd verbruik, goed comfort en een keurige afwerking vanbinnen. Het is een fijne auto om mee te leven, en nu ziet ie er nog wat beter uit ook.
Specificaties van de Toyota RAV4 GR Sport Hybrid (2023)
Motor
2.487 cc
viercilinder hybride
222 pk @ 5.700 tpm
221 Nm @ 3.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 8,4 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
128 g/km CO2 B label
Afmetingen
4.600 x 1.855 x
1.685 mm (l x b x h)
2.690 mm (wielbasis)
1.730 kg
55 l (benzine)
580 l (bagage)
Prijzen
ca. € 63.000 (NL)
€ 55.750 (B)
Reacties