Het is geen frisse wind die er door de Toyota-fabrieken waait, maar eerder een nietsontziende tyfoon. Die krijgen altijd een naam, zoals je weet, en deze heet Akio. Nu is Akio geen tyfoon, maar een nogal bijzonder (je raadt het al) mens. Hij heet Toyoda van zijn achternaam – inderdaad, hij is de achterkleinzoon van de oprichter van het bedrijf – en op zijn visitekaartje staat dat hij niet alleen CEO is, maar ook ‘Master Driver’. Dat zegt al het een en ander. Toyoda-san zwaait sinds 2009 de scepter bij het concern en besloot al snel dat alles anders moest. Dat Toyota’s zo betrouwbaar waren en nooit stuk gingen – dat wisten we nou wel. Maar dat Toyota zelden of nooit in één zin met het woord ‘leuk’ genoemd werd, dat moest veranderen. En dat is gebeurd.

De vijfde generatie Toyota RAV4

Niet alleen met auto’s als de GT86 of de nieuwe Supra – zelfs ukkie Aygo wist de PSA-broertjes C1 en 108 met speels gemak te passeren. Qua hipheid, in ieder geval. De voormalige oogkwaal Prius ziet er ook aanzienlijk beter uit (al blijven meningen natuurlijk altijd verschillen) en van een auto als de C-HR kun je een hoop beweren, maar toch echt niet dat hij saai is. En nu is er dus deze nieuwe Toyota RAV4. Het is alweer de vijfde generatie van een van de pioniers op midsize SUV-­gebied. En ook deze jongen ziet er totaal anders uit dan zijn soms wat bedaagde voorgangers. En een heel stuk stoerder dan ie ooit is geweest. Het nieuwe ontwerp straalt één en al kracht en zelfverzekerdheid uit, zeker recht van voren. Het profiel is nogal aan de drukke kant: het barst van de lijnen en lijntjes. En waar veel SUV-makers stoerheid benadrukken door vierkante wielkasten te tekenen, doet Toyota er nog een schepje bovenop door aan de onderkant de boel nog eens naar binnen te trekken, waardoor ze wel zeshoekig lijken. Het is allemaal een beetje veel van het goede, maar toch. Er stáát wel wat. Zeker als je gewoon eens meedoet met Toyota’s nieuwe vrolijkheid en geen grijze of donkere neemt, maar een lichte kleur met een zwart dak kiest.

Het interieur van de Toyota RAV4 Hybrid AWD Style

Het interieur blijft een beetje achter in al die hipheidsdrang. Er is niks mis mee, de materialen zijn doorgaans mooi. Blauwe stiksels zorgen voor een vrolijke noot en de meeste knoppen zitten op de plekken waar je ze wilt hebben. Maar spannend: nee. Het touchscreen prijkt fier bovenaan het dashboard en doet wat het moet doen, al kennen we er in deze klasse ook wel een paar die mooier, ­sneller of intuïtiever bedienbaar zijn. Er zijn genoeg knoppen (gelukkig geen doorgeschoten ‘alles moet via het touch­screen’-gedoe in dit geval), die op letterlijk en figuurlijk voor de hand liggende plekken zitten. Een leuk stylingdetail is de zilvergrijze plastic rand rond het scherm, die dwars door het dashboard naar de middentunnel lijkt te lopen. Op zich geestig is het rubber rond de ronde knoppen waarmee je de temperatuur bedient. Alsof je dat ook met handschoenen aan moet kunnen bedienen. Je treft dat spul ook weer aan op de binnenkant van de deurgrepen. Gek genoeg is het enige goedkope kriskras-plastic nou net weer te vinden aan de ándere kant van die deurgrepen. Maar goed, dat raak je toch niet aan als je handschoenen aanhebt. Maar wie rijdt nou met handschoenen aan? Hoe dan ook, dat interieur: doorsnee, maar prima. Al vermoeden we dat alles er heel anders had uitgezien als Akio weleens een Peugeot 3008 of 5008 ­vanbinnen had gezien.

Hij is wel iets korter

De nieuwe Toyota RAV4 is weliswaar iets korter dan zijn voorganger, maar dat ligt vooral aan het feit dat de overhangen voor en achter korter zijn geworden – de wielbasis is juist iets gegroeid (3 centimeter, maar toch). En dat is altijd goed nieuws voor het ruimte-aanbod, dat dan ook dik in orde is. Zowel voor- als achterin zit je prima, met ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Potentiële mopperaars achterin (lees: kinderen) worden op hun wenken bediend met twee USB-aansluitingen, en voorin zitten er ook nog eens drie. De bagageruimte is riant (79 liter meer dan in het vorige model), en ook onder de vloer is nog plek voor kleine spulletjes. Overigens is er ook voorin meer dan genoeg ruimte om klein grut (lees: niet kinderen) op te kunnen ­bergen.

‘Raffinement en sportiviteit: precies de twee ­dingen waar de bak korte metten mee maakt…’

De motoren-keuze

Motorisch is er alleen de keuze uit een 175 pk leverende 2,0-liter viercilinder, die er ook met handbak is, en twee hybrides: voor- en vierwielaangedreven. Van diesel heeft Toyota afscheid genomen. Voor het ware Toyota-gevoel moet je natuurlijk de Toyota RAV4 Hybrid AWD hebben. De benzinemotor is dan 2,5 liter groot en krijgt ondersteuning van één (de voorwielaangedreven versie) of twee elektromotoren (de AWD). De voorste elektromotor is 120 pk en 202 Nm sterk, het exemplaar op de achteras gooit daar eventueel nog 55 pk en 121 Nm bij. Nee, dat mag je allemaal niet zomaar bij elkaar optellen. De totale systeem-output, zoals het dan heet, komt bij de AWD neer op 222 pk. De voorwielaangedreven Toyota RAV4 levert 218 pk. Die benzinemotor is dus relatief groot, ja. Dat heeft, wat Toyota betreft, twee achtergronden. Eén: een grotere motor hoeft zich minder in te spannen, wat beter is voor het verbruik. Iedereen die een relatief klein turbomotortje in zijn auto heeft liggen en van een beetje doorrijden houdt, weet: daar heeft Toyota een punt. De Japanners geven als verbruik voor de Toyota RAV4 Hybrid AWD trouwens 4,5 l/100 km op, en daar kom je nog heel aardig bij in de buurt ook.

Sportief hoor, zo’n Toyota RAV4 Hybrid AWD

Reden twee: sportiviteit. Het persmateriaal staat bol van termen als ‘power with no compromise’ en ‘dynamic force’. Nu is het ons een beetje een raadsel waarom een auto als de Toyota RAV4 in hemelsnaam sportief zou moeten zijn, maar goed. Het schept wel bepaalde verwachtingen. Gelukkig is in het onderstel geen overdreven hang naar sportiviteit terug te vinden. Het is bijzonder comfortabel, en toch ruimschoots in staat de carrosserie ook in vlottere bochten in bedwang te houden. Van hobbels of slecht wegdek heeft de Toyota RAV4 geen enkele last, en zijn inzittenden al helemaal niet. Echt heel erg goed. De besturing loopt niet over van het gevoel, maar hij is wel precies en (zeker in de Sport-stand) zwaar genoeg om je de illusie van communicatie te geven. De motorisering is op zich krachtig genoeg (0-100 in 8,1 tellen, top 180 km/u), al zijn dat, toegegeven, nu ook weer geen cijfers waar asfalt zich op voorhand enorme zorgen over hoeft te gaan maken. Echt heel geïnspireerd klinken doet de motor trouwens niet, maar dat mag de pret verder niet drukken.

Er zijn ook wat minpuntjes

Wat wel een uitgesproken domper op de feestvreugde is: de versnellingsbak. Toyota blijft vasthouden aan zo’n CVT (Continu Variabele Transmissie) om alle kracht naar alle wielen over te brengen. En hoezeer Toyota ook beweert en ongetwijfeld ook echt heeft geprobeerd de bak de gewoonten van een normale automaat bij te brengen, het blijft een bijzonder onrustig geheel. Bij het minste of geringste beetje gasgeven jankt de bak de motor naar veel te hoge toerenregionen, waar hij luid loeiend blijft hangen. Om dan, terwijl jij je voet in precies dezelfde positie houdt, weer terug te zakken. En daarna, als ie er trek in heeft, weer omhoog te schieten. In de Sport-stand wordt het alleen maar erger. Dan vliegt ie nóg sneller naar de veelduizend toeren (geen idee hóéveel – de Toyota RAV4 heeft geen toerenteller, maar een soort ‘powermeter’ waarop je ook kunt zien of er remenergie geregenereerd wordt) en blijft daar nog langer hangen. Des te vervelender is het feit dat de geluidsisolatie vanuit de motorruimte heus niet heel dramatisch is, maar wel wat beter had gekund. Met andere woorden: als het niet zo enorm zou opvallen, zou het misschien wat minder storen.

Je rijdt snel hard

Dankzij die CVT-bak lijkt er geen enkele samenhang te zitten tussen jouw instructies en wat de bak vervolgens bepaalt. Dat gaat ten koste van je snelheidsgevoel. Je gaat wel vooruit, en dat gaat ook best vlot, maar door het ratjetoe aan toerentallen dat je om je oren krijgt, ben je al snel de draad kwijt hóé hard je rijdt in de Toyota RAV4 Hybrid. In een ‘normale’ auto weet je na verloop van tijd puur op het geluid van de motor wel wat je snelheid ongeveer is. Omdat dat bij de Toyota RAV4 Hybrid elke keer anders is, went dat dus moeizaam. Zaak dus om je snelheids­meter in de gaten te houden, want je rijdt snel te hard. Oké: wij reden in heuvelachtige gebieden in Spanje. In pannenkoekplat Nederland zul je er vast minder last van hebben. Maar dan nog. Vervelender is eigenlijk dat het ook ten koste gaat van een ander Toyota RAV4-speerpunt: raffinement. Het valt Toyota te prijzen dat ze daar enorm hun best voor hebben gedaan. Het valt ze nog meer te prijzen dat dat ze in de Toyota RAV4 ook op alle fronten gelukt is. Op dat ene punt na. Dat gejank en gejengel is het absolute tegenovergestelde van raffinement. Het blijft verbazingwekkend hoe zoveel goede intenties en prestaties om zeep kunnen worden geholpen door een draak van een bak…

Specificaties Toyota RAV4 Hybrid AWD Style


Motor
2.487 cc
viercilinder hybride
222 pk @ 5.000 tpm
270 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
CVT-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,1 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
100 g/km CO2  A label

Afmetingen
4.600 x 1.855 x 1.685 mm
(l x b x h)
2.690 mm (wielbasis)
1.560 kg
55 l (benzine)
850 / 1.189 l (bagage)

Prijzen
€ 49.495 (NL)
€ 45.860 (B)

Het vonnis


De nieuwe RAV4 is ruim, comfortabel en zuinig, rijdt uitstekend en ziet er prima uit. Maar de gezochte combinatie van raffinement en sportiviteit wordt meedogenloos om zeep geholpen door die verschrikkelijke CVT-transmissie. Zonde hoor…

Reacties

  • Bert Paulussen heeft op 1 april 2021 geschreven:

    Erger me al jaren aan dit soort testen, als je normaal rijdt merk je niks van de hoge toeren en als je hard optrekt is het hogere toerental goed voor het behoud van de motor. Toyota heeft al jarenlang een probleemloze techniek, ik snap dat je dat bij een nieuwe testauto niet waarneemt, bij de concurrentie ligt dat duidelijk genuanceerder.

    Reageer
  • W. van Dijk heeft op 17 juni 2020 geschreven:

    Ik rijd nu 3 maanden in een RAV4 van dit model, AWD. Ik kom uit een Ford Kuga van 2015. Nee, de RAV4 rijdt niet zo fijn als de Kuga. Maar dat is ook het enige wat ik er op heb aan te merken. Als je met de auto rijdt zoals de fabrikant hem heeft bedoeld, dan beloont de wagen je met een laag verbruik en zeer ontspannen rijgedrag. Ik ben er, zelfs als verstokte Ford-rijder, erg tevreden mee. Het is dat de nieuwe Ford Kuga veel te laat kwam, anders had ik helemaal niet aan Toyota gedacht. Maar het feit dat de RAV4 óók nog eens mijn baksteen van een caravan (Hymer Nova, geladen 1530kg) probleemloos trekt, ja ook vanuit stilstand, denk ik dat Toyota als merk voor mij een blijvertje is.

    Reageer
  • Ger van Hout heeft op 16 augustus 2019 geschreven:

    Op 18 mei 2019 mijn RAV 4 Hybrid AWD opgehaald en inmiddels 12.000 km op de teller. Een flink deel daarvan met de Caravan van 1500 kg in Spanje en Frankrijk gereden. En ik ben supertevreden over de auto. Je merkt nauwelijks dat er een caravan aanhangt als je de cruise controll gebruikt. Hij blijft gewoon 100 km/uur gaan, ook bij steile hellingen bergop. Nee, hij is dan niet erg zuinig. Gemiddeld 1 op 14. En ja, je hoort bij het berg op trekken dat de CVT dan schakelt (je voelt het niet) en dat de motor meer toeren maakt. Zonder caravan is het een stille auto die veel zuiniger rijdt en waar ik met heel veel plezier mijn ritten rijdt. Ik zou willen dat de auto jaren terug al zo op de markt was.

    Reageer
  • Willem heeft op 23 mei 2019 geschreven:

    Vrijwel alle Autojournalisten wauwelen elkaar ná over die (e)CVT. Dat komt enerzijds omdat het hun “vak” is auto’s tot aan hun grenzen te “testen” c.q. hun best te doen nieuwe modellen aan flinters te rijden, en anderzijds omdat ze gewoon het concept van de eCVT niet (willen) begrijpen. “Normale” gebruikers van eCVT-Hybriden willen economisch en zonder hoge reparatiekosten jarenlang hun auto gebruiken. Ze worden daarbij geholpen door de zeer geraffineerde eCVT automaat, die er voor zorgt dat de hele aandrijflijn nooit overbelast wordt en dus niet overmatig slijt,en buitengewoon betrouwbaar is. Bovendien zitten er, op de planetaire tandwielen na, geen bewegende delen in zoals bij handgeschakelde of conventionele versnellingsbakken het geval is. Verder zit er geen koppel omvormer en geen mechanische koppeling in, wat weer bijdraagt aan minder verliezen, betrouwbaarheid en gewichtsreductie.
    “De meerderheid van de Pers” vindt dat echter niet sportief en wil liever gillende banden horen. Ik zeg: als je sportief wilt rijden, moet je een SPORTWAGEN kopen maar dan óók niet zeuren over motorlawaai, exorbitant brandstofverbruik, en hoge aanschaf en onderhoudskosten!
    Doe mij maar een RAV4 Hybrid, die zeer comfortabel en stil met gemak 1 op 20 rijdt.

    • Les heeft op 29 september 2019 geschreven:

      Amen.

      Kon het zelf niet beter verwoorden.
      Inmiddels na een CHR hybride overgestapt op een RAV4 hybride, veel geleerd over de techniek en hoe te rijden dankzij de CHR waardoor 4.5L/100km relatief makkelijk te halen is zonder de andere weggebruikers te storen door te traag te rijden.(geen snelweg btw voor dat soort verbruik).

      Prachtig systeem en super betrouwbaar, als je kijkt naar de duitse concurrenten die voor dat segment en optie lijst dik 10K meer willen én de 150.000km niet kunnen halen zonder zware reparatiesvind ik dat ik een zeer verstandige keuze heb gemaakt.

      Reageer
    Reageer
  • Paul heeft op 23 april 2019 geschreven:

    Er zit geen CVT maar een zogenaamde eCVT bak in de Toyota hybrides. Die naam gebruiken ze omdat voor de gebruiker de bak zich gedraagt als een CVT bak, in het echt is de planetaire tandwieloverbrenging een vernuftig stukje engineering. Zolang je de auto normaal gebruikt is deze zeer stil, op de stukjes waar je plankgas gaat na. Verder staan deze bakken als zeer betrouwbaar te boek. Volgens Toyota NL zou er geen enkel onderhoud nodig zijn, maar ook de olie in een eCVT veroudert nu eenmaal. Vervang die 1x per 100 a 150K KM en je heb heel lang plezier van je Toyota hybride. Ook de accu packs staan als zeer betrouwbaar te boek en gaan zelden kapot. Ik ben van een V70 diesel naar een Auris hybrid gegaan en eenmaal gewend aan deze hybride zou ik niets anders meer willen. Het spul werkt gewoon, rijdt zeer relaxed en daadwerkelijk zeer zuinig. Helaas lees je in veel reviews dit verhaal over de Toyota eCVT bak. Als je niet aan een dergelijke bak gewend bent en je tijdens een test veel plankgas rijdt snap ik dat het even vreemd overkomt. Ben je er eenmaal aan gewend dan wil je niet anders meer. Zeker niet als je ook zelf al het onderhoud moet betalen, laat de rest maar lekker met bijv. een DSG bak rijden, leuk als leaseauto als je zelf geen onkosten betaalt, maar voor de volgende gebruiker zijn de kans op onkosten een stuk groter. Ook aan de tweedehands prijzen zie je dat meer mensen de Toyota hybride hebben uitgevonden.

    Reageer
  • Jan heeft op 23 april 2019 geschreven:

    Minder geloei van de cvt motor als je meer de cruise cintrol gebruikt i.p.v. de gaspedaal
    ( ervaring met prius en hybride Auris)

    Reageer
  • Rob Th. J. Tieman heeft op 23 april 2019 geschreven:

    Ik heb geen enkele negatieve ervaring met de automaat. In vergelijk met mijn voorgaande Prius, Auris Touring Sport & CHR is deze super, met in het compartiment een zeer laag geluidsniveau. Geen spijkers op laagwater zoeken.
    Ervaring vanaf begin februari tot heden ?

    Reageer
  • Bernard heeft op 23 april 2019 geschreven:

    Natuurlijk 1,5 a 2 liter per 100km !! Foutje…

    Reageer
  • Rien Kossen heeft op 23 april 2019 geschreven:

    Het is natuurlijk geen bromfiets (gas helemaal open of helemaal dicht) er zijn in een auto vele tussenstanden van het gaspedaal.

    Reageer
  • Bernard heeft op 23 april 2019 geschreven:

    Nog n aanvulling op m n RAV4 Hybr commentaar:
    De door jullie gekraakte transmissie zorgt er wel voor dat de motor v d RAV4 Hybr. bij elke snelheid in het toerengebied van z n max rendement draait.Dit zorgt er voor dat de RAV 4 bv met caravan naar Z Frankrijk 1,5 a 2liter benzine minder verstookt dan bv n even krachtige Subaru Forester !

    Reageer
  • Bernard heeft op 23 april 2019 geschreven:

    De echte reden dat er in de RAV4 Hybrid een relatief grote 2,5 ltr. zitis dat hij vlgs het Atkinson principe werkt! Rendement 41% ! Vergelijkbaar met de zuinigste moderne diesels.Bij dit principe levert n motor minder vermogen per ltr.
    Als jullie iets schrijven moet je wel echt weten hoe het werkt anderskom je bij techneuten lachwekkend over.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Rob Th. J. Tieman Reactie annuleren

(verplicht)