Oké, laten we dit maar meteen even, vóór al het andere, uit de wereld helpen: de Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line is, volgens de definitie althans, geen shooting brake. Een shooting brake heeft maar drie deuren, punt. Deze heeft er, zoals je hierboven kunt zien, twee extra. En dus zullen we deze jongen vanaf nu de naam geven die hem toekomt: die van een stationwagen.
De trouwe lezers onder jullie zullen zich wellicht herinneren dat we eerder de alles-erop-en-eraan R-versie hebben getest – een auto die ons bijzonder beviel – maar dat is niet de Arteon die de meeste mensen zullen kopen. De plug-in hybride die we hier te pakken hebben, is dat echter heel erg wél.
En het blijft een bijzonder goed ogende stationwagen, zeker in deze sportieve R-Line-uitvoering, die met zijn scherpe lijnen en vloeiende achterkant onmiddellijk de aandacht trekt. Als je op zoek bent naar een auto waar de buren jaloers van worden, ben je hier volstrekt aan het goede adres.
De motorisering van deze Volkswagen Arteon Shooting Brake
Hij paart een 1,4-liter benzinemotor met een 116 pk leverende elektromotor en een 13-kWh accu, wat een systeemvermogen oplevert van 218 pk en een geclaimde actieradius op alleen de elektromotor van 61 kilometer. Je begint altijd vol-elektrisch, de viercilinder turbomotor komt er gezellig bij als de snelheden oplopen, en dat gaat altijd op een manier die je niet eens doorhebt als je erop let.
De acceleratie van 0 naar 100 km/u neemt een wat gezapige 7,8 seconden in beslag, maar daar zet Volkswagen wel een droomverbruik van 1,2 l/100 km tegenover. Reken op een veelvoud daarvan in de echte wereld, waarin langere ritten ook nog weleens voorkomen en je niet altijd zin hebt (regen…) om weer met dat snoer aan de slag te gaan.
De rijdynamiek die de Arteon Shooting Brake in huis heeft, komt net niet helemaal overeen met zijn uiterlijk – laat staan met het karakter van de R-versie. Maar met zijn weggedrag is helemaal niets mis en je hebt er een geweldige reisauto aan.
Het interieur van de Arteon Shooting Brake
Binnenin voelt het allemaal alsof het goed ontworpen en solide in elkaar gezet is. Je krijgt er zelfs een paneeltje bij dat puur bedoeld is voor de klimaatcontrole, hoewel Volkswagen nog altijd, en je vraagt je af hoelang het gaat duren voor ze daar nou eindelijk eens iets aan gaan doen, er allerlei irritante aanraakgevoelige knopjes zijn waar je eindeloos tevergeefs overheen blijft aaien. In plaats van normale knoppen, of in ieder geval spul dat wél doet waarvoor het gemaakt is.
Aan de goede kant van het nieuws: er is genoeg ruimte voor vijf personen om op een fatsoenlijk manier te kunnen zitten. En als je het vergelijkt met de gewone Arteon krijg je in de stationwagen wel twee hele liters meer bagageruimte met de achterbank omhoog. Dat feit en het onbetwistbaar veel coolere uiterlijk van de Shooting Brake zouden je al ernstig in de verleiding moeten brengen.
De prijs van de Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line
Komt nog bij dat hij, zeker voor Volkswagen-begrippen, nog een soort van betaalbaar is ook. Want een Shooting Brake kost maar 700 euro meer dan de hatchback, wat zeker als je hem leaset neerkomt op een paar euro per maand. Dan is ie een verleidelijk alternatief voor die crossover of SUV die iedereen al heeft – en ook nog eens eentje waarin wij een heel stuk liever gezien zouden willen worden.
Specificaties van de Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line (2023)
Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
218 pk @ n.b. tpm
400 Nm @ 1.550 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 222 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,2 l/100 km
27 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.866 x 1.877 x 1.462 mm (l x b x h)
2.837 mm (wielbasis)
1.709 kg
50 l (benzine)
455 / 1.497 l (bagage)
Prijzen
€ 54.690 (NL)
€ 60.520 (B) – Elegance
Reacties