Je zou zweren dat het een gewone Passat is. Kijk je beter, dan zie je onder die onschuldige carrosserie een wild beest
 
Kan iemand me alsje-blieft eens in een slechte auto zetten? Ik word het een beetje beu om altijd maar in uitmuntende auto’s te rijden waar je moeilijk een kwaad woord over kan zeggen. Ze zijn gewoon goed. Daarom haat ik ze. Echt waar, ik haat ze.
 
Neem deze Passat R36, bijvoorbeeld. Het is een magnifieke auto. We gebruikten hem als bezemwagen tijdens een tocht door Frankrijk met een Rolls-Royce en Aston Martin. Aan het einde van het liedje waren we eigenlijk nog meer te spreken over deze stationcar dan over de beide V12-monsters. Nu is dat een beetje overdreven, maar we waren onder de indruk. In dat opzicht kan hij wedijveren met de twee superauto’s die we bij ons hadden. De R36 weet je steeds te verrassen.
 
Niet gek als je je bedenkt dat er een 3,6-liter V6 onder de motorkap zit die, met een vermogen van 300 pk, deze auto vleugels geeft. Ga maar na: 0-100 km/u in 5,8 seconden is erg snel voor een stationcar. Hij laat een diepbruine grom horen en de standaard dsg-versnellingsbak en de vierwielaandrijving brengen het vermogen uitstekend op de weg. Het onderstel is excellent. De vering is stevig, maar nooit hard, de wegligging en besturing zijn scherp. Je kunt hem onbehoorlijk hard door de bocht jagen, maar de Passat R36 laat zich niet van zijn stuk brengen.
 
Deze über-Passat is ook leverbaar als sedan, maar de stationwagen is absoluut de beste optie. Met een maximale laadruimte van 1.716 liter is hij overduidelijk ruimer dan de Audi A4 Avant, die een magere 1.430 liter te bieden heeft. De Passat geeft zijn inzittenden ook meer ruimte. Zoek je dus een Duitse stationcar waarin je plek voor mensen en spullen in overvloed hebt, dan is dit een prima optie.
 
Brandstofverbruik is niet zijn sterkste kant en de gebruikskosten zullen hoog zijn. Clichés zijn aan Top Gear eigenlijk niet besteed, maar – vooruit – we doen het toch. De R36 is namelijk het schoolvoorbeeld van een wolf in schaapskleren. Mensen die van dit soort auto’s houden, zullen onder de indruk zijn van dit model. Wie liever laat zien wat hij heeft, laten we ze voor het gemak even de BMW- en Audi-rijders noemen, zullen hem links laten liggen. Het embleem heeft nul status en toch is hij verre van goedkoop. Maar deze Passat is zo ontzettend goed.
 
Oké, dit was voorlopig de laatste veer die ik ergens instak, ik wil nu een baggerauto.

Reacties