Kijk eens aan: het is Volkswagens nieuwste naar niches speurende coupé-crossover. Hij komt in het gamma terecht naast zes andere VW SUV’s en is gebaseerd op hetzelfde one-size-fits-all platform als de Polo en de T-Cross. Eigenlijk is ie ook niet echt nieuw, want het kost weinig moeite om er de Volkswagen Nivus in te herkennen die in Zuid-Amerika wordt verkocht. Om zich een Taigo te mogen noemen, krijgt ie een paar stylingaanpassingen aan binnen- en buitenkant en de optie van een nieuw R-Line-uitrustingsniveau.
Toen hij werd onthuld, leek het er in eerste instantie op dat de Taigo in Europa de nieuwe instap-SUV van Volkswagen zou worden. Echter, VW weet heel goed dat z’n ‘coupé’-uiterlijk betekent dat ze extra pegels kunnen vragen voor net dat beetje extra ‘stijl’.
De prijs van de Volkswagen Taigo in Nederland
Toch kan het in Nederland raar lopen met de prijzen: sommige versies van de Taigo zijn duurder dan de T-Cross, sommige even duur, en sommige zelfs iets goedkoper, zoals deze R-Line. Altijd kost ie flink minder dan de hoger gepositioneerde T-Roc, waarvan je zou verwachten dat die dan ook een beetje groter is. Het tegendeel is waar. Snap jij het nog?
In feite is de Volkswagen Taigo te vergelijken met de Polo wanneer het op z’n formaat aankomt, hoewel hij wel een forsere kofferruimte heeft, met 440 tegen 351 liter. Als je het ons vraagt, ziet ie er heel aardig uit. Die lichtbalk over de volle breedte van de achterkant is ’n leuk premiumkenmerk, en hij is wat minder polariserend dan bijvoorbeeld een Puma. Jammer dat ie qua rijeigenschappen niet bij de Ford in de buurt kan komen.
De motoren van de Volkswagen Taigo
De Taigo is enkel met benzinemotoren te krijgen, waarbij je kunt kiezen uit een 1,0-liter driecilinder of een 1,5-liter viercilinder, beide met turbo. Er zijn handgeschakelde en automatische versnellingsbakken, maar je krijgt enkel voorwielaandrijving en VW geeft aan dat er sowieso geen extra sportieve GTI- of R-variant zal komen.
Als je in een T-Cross hebt gereden, zullen je achter het stuur van de Taigo maar weinig verschillen opvallen. De 110 pk sterke driecilinder is niet het meest verfijnde motortje, met z’n ratelende start en z’n hoorbare kortademigheid bij hoge toeren, dus je kunt de Sport-stand van de transmissie beter mijden. Oh, en het duurt een volle 10,9 seconden om van 0 naar 100 te accelereren. Hmm.
De wegligging
Op zich maakt ie best indruk op bochtige wegen, waar hij keurig rechtop blijft en de boel goed bijeen houdt. De ophanging is aan de stevige kant, maar het wordt zelden onprettig; gaten in het wegdek worden keurig verwerkt. De remmen zijn zo goed als ze moeten zijn, met acceptabel pedaalgevoel. Maar over het algemeen zul je over het weggedrag van de Taigo niet snel naar huis willen schrijven.
Het interieur van de Volkswagen Taigo
Binnenin krijg je keurig beklede en comfortabele stoelen, echte knoppen op het stuur en een tellerscherm in plaats van fysieke meters – ongeacht het uitrustingsniveau waar je voor kiest. Het is niet allemaal goed nieuws: er is hier en daar wat goedkoop plastic te vinden, vooral op de middenconsole en de deurpanelen, en het 8,0-inch infotainmentscherm kan in z’n gebruik verwarrend zijn. Maar je krijgt tenminste wel een apart bedieningspaneel voor de airco. Zou de persoon bij VW die dit bedacht heeft misschien even willen gaan praten met het team achter de Golf 8?
Specificaties Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110 pk R-Line (2022)
Motor
999 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,9 s
top 191 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
134 g/km CO2 (C-label)
Afmetingen
4.266 x 1.757 x 1.515 mm (l x b x h)
2.554 mm (wielbasis)
1.160 kg
40 l (benzine)
440 / 1.122 l (bagage)
Prijzen
€ 36.290 (NL)
€ 32.135 (B)
Reacties