Ze moeten zich bij VW de tandjes zijn geschrokken toen ze de verkoopcijfers van de Skoda Kodiaq zagen. Dat ding is inmiddels zo populair dat het neerkomt op ‘nu bestellen, april 2036 rijden’. Nou vinden de Duitsers de Tsjechen best leuke lui, maar het moet natuurlijk niet uit de hand gaan lopen. En dus is er nu de Volkswagen Tiguan Allspace, een verlengde Tiguan wiens maten verdacht overeenkomen met (lees: precies gelijk zijn aan) die van de Kodiaq.

Is dat toeval?

Onzin natuurlijk, wat hierboven staat: de Kodiaq en Allspace zijn uiteraard tegelijkertijd ontwikkeld, en omdat VW de primeurs nu eenmaal altijd een beetje verdeelt over alle merken, was Skoda kennelijk de eer te beurt gevallen om als eerste met de Kodiaq te komen. Wat een paar kratten pivo al niet kunnen doen…

In vergelijking met de reguliere Tiguan is de Allspace 21 centimeter langer, waarvan 11 centimeter ten goede komt aan de wielbasis. Waaruit je al kunt afleiden dat de ware schoonheid van de Allspace aan de binnenkant zit. Je kunt immers een derde zitrij bestellen (nee, die is niet standaard, kost 599 euro) waardoor je er met zeven man in kunt. In theorie dan, want Volkswagen is wel zo eerlijk het geen volwaardige zevenzitter te noemen, maar een 5+2. Op die achterste twee stoelen kún je mensen kwijt, maar die moeten dan niet ouder dan een jaar of 10 zijn, of anderszins lengtematig uitgedaagd. Daarbij zullen de middenzitters echt een stukkie naar voren moeten, waardoor die ook niet echt lekker meer zitten en de voorinzittenden voor de beleefdheid eigenlijk ook iets naar voren moeten. Waardoor helemaal niemand lekker meer zit. Maar hé, niet zeuren: je kunt ook met de trein.

De achterbank (de middelste dus) is zoals we al lieten doorschemeren verschuifbaar. Ook de leuning kan iets verder naar achteren. Als vijfzitter is de Allspace dus zonder meer een zalig ruime auto, die dan ook nog eens een behoor­lijke vracht bagage (sowieso 145 liter meer dan de short-wheelbase Tiguan) kan verstouwen. Gooi alles wat plat kan plat, en je kunt maar liefst 1.920 liter Tsjechisch bier meenemen. Al zakt ie dan waarschijnlijk door z’n veren, maar goed. Met alles omhoog blijft er 230 liter over.

Hoe rijdt de Volkswagen Tiguan Allspace?

Dat doet de Allspace prima. In hoge mate vergelijkbaar met de gewone Ti­guan, hooguit wat comfortabeler vanwege de langere wielbasis. Over die normale Tiguan hebben we al eerder gezegd dat het nou niet bepaald een enerverende rij-auto is. Maar voor dat soort eigenschappen zal al helemaal niemand een Volkswagen Tiguan Allspace kopen. Dat boeit niet zo erg. Belangrijker voor die klanten is het feit dat alle denkbare connectiviteitstoe­standen in ruime mate voorradig zijn. Dat de belangrijkste elektronische rijhulpjes standaard of op zijn minst optioneel verkrijgbaar zijn. Mensen die een ‘actieve levensstijl’ net iets serieuzer nemen dan de gemiddelde marketeer dat doet zullen blij worden van de mogelijkheid van vierwielaandrijving op de dikker gemotoriseerde versies.

Motorisch overigens geen verrassingen: 150, 180 en 220 pk benzines, 150, 190 en 240 pk diesels. Wij reden de lichtste 1.4 benzinemotor en dat ging gewoon goed: nooit funky, wel altijd paraat.

Specificaties Volkswagen Tiguan Allspace 1.4 TSI Comfortline


Motor
1.395 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u n.n.b.
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,3 l/100 km
143 g/km CO2
C label

Afmetingen
4.701 x 1.839 x 1.674 mm
(l x b x h)
2.787 mm (wielbasis)
1.470 kg
58 l (benzine)
230 / 1.920 l (bagage)

Prijzen
€ 41.150 (NL)
€ 37.050 (B)

Vonnis:
Als een Tiguan wat te klein is, maar een Touareg weer wat veel van het goede, heb je een prima auto aan de Allspace. Flexibel, zit uitstekend in elkaar en biedt alles wat je van een VW mag verwachten. En anders neem je een Kodiaq

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)