Laat ons je voorstellen aan de Volvo EX30. Hij zal je wel bevallen, vermoeden we. Vlot, begerenswaardig, prachtig afgewerkt en hij kost net iets minder dan 37.000 euro. In het begin begrepen we niet echt hoe Volvo dat had geflikt voor dat geld. Later kwamen we daar wel achter. Maar dit is het punt waar we dit verhaal zullen beginnen: waar voor je geld.

Elektrische auto’s krijgen veel kritiek omdat ze niet betaalbaar genoeg zouden zijn, maar de prijzen beginnen inmiddels te zakken; in ieder geval genoeg om je aandacht te trekken. Zoals je ziet, zitten al deze auto’s qua prijs ergens tussen de 35k en 40k. Voor de vergelijkbaarheid zijn we trouwens uitgegaan van de instapprijzen, al zitten de meeste testexemplaren wel zo vol extra’s dat ze eenvoudig over die bovengrens heen gaan.

Maar goed, daar hóéf je natuurlijk niet voor te kiezen. Met een enigszins gunstige financiering kun je voor het bedrag dat je anders kwijt was voor een benzineauto nu ook elektrisch voor de dag komen. En dat is lange tijd heel anders geweest.

Dit zijn de vier overgebleven auto’s uit een eerdere test

Dit is het hart van de elektrische markt, dit is waar de groei de komende jaren waarschijnlijk vandaan gaat komen. Crossovers, compact. Deze vier auto’s komen gezellig meebadderen in het zwembad van het aanbod dat zich uitstrekt van de licht opgehoogde hatchbacks als de Renault Megane E-Tech tot de nieuwkomers uit China. Benieuwd hoe dat allemaal bij elkaar past? Dat waren wij ook, dus tegelijk met het maken van deze test hebben we ook een video geschoten met maar liefst tien deelnemende auto’s. Je kunt hem terugvinden op TG’s YouTube-kanaal.

Deze vier overlappen elkaar hier en daar, wat de vergelijking er alleen maar interessanter op maakt. De Volvo en Smart zijn zelfs familie van elkaar: Volvo is eigendom van het Chinese Geely, dat ook voor 50 procent eigenaar is van Smart, in een joint venture met Mercedes. Deze auto’s maken dan ook gebruik van dezelfde motor en bodemplaat en hetzelfde accupakket. Maar ze zijn wel van verschillend formaat.

  • Volvo EX30 Jeep Avenger Smart #1 Hyundai Kona Electric schuin voora
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Volvo EX30 Jeep Avenger Smart #1 Hyundai Kona Electric schuin achter weegschaal
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Volvo EX30 Jeep Avenger Smart #1 Hyundai Kona Electric weegschalen wegen gewicht
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Volvo EX30 Jeep Avenger Smart #1 Hyundai Kona Electric rijdend zijkant
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Volvo EX30 Jeep Avenger Smart #1 Hyundai Kona Electric schuin voora
  • Volvo EX30 Jeep Avenger Smart #1 Hyundai Kona Electric schuin achter weegschaal
  • Volvo EX30 Jeep Avenger Smart #1 Hyundai Kona Electric weegschalen wegen gewicht
  • Volvo EX30 Jeep Avenger Smart #1 Hyundai Kona Electric rijdend zijkant

De Smart #1 (we verzetten ons er maar niet meer tegen, al is die schrijfwijze net zo achterlijk als de apostrof van de Kia Cee’d of dat uitroepteken dat je van Volkswagen altijd achter ‘up!’ moest zetten) zit wat dat betreft meer in de richting van de Hyundai Kona. Verder kleurt het Sun Yellowvan de Avenger leuk met het Moss Yellow van de EX30. Die twee kunnen het ook aardig met elkaar vinden als het gaat om formaat, ruimte in het interieur, algemeen gedrag en de nadruk op design. Zo hebben we met deze vier het cirkeltje dus aardig rond.

Welke kleine elektrische crossover komt het verst?

Dan even iets over de actieradius. Onze specifieke test-Kona steekt er wat dat betreft bovenuit, maar dat komt doordat ie een grotere batterij heeft (65 kWh) dan de andere, die het met 15 kWh minder moeten doen. De Hyundai is er echter ook met een kleinere, goedkopere 48-kWh accu, waarmee hij zich qua bereik keurig tussen de andere nestelt.

Het verschil tussen de kleine en grotere batterij is duidelijk: je komt er 137 kilometer verder mee (514 tegen 377) en betaalt er 4 mille meer voor. Aan jou de keus. En om verwarring te voorkomen: de vanafprijs onderaan dit artikel is die van de kleine accu, de (meet)gegevens in de tabel aan het eind dus die van de grote.

De verschillen in kWh-verbruik

Toch, er zit nog aardig wat verschil tussen de zuinigste qua energieverbruik (de Jeep Avenger met 400 kilometer bereik) en de minst efficiënte (de Smart met een actieradius van 320 kilometer). Je hoeft niet heel ver te kijken om te zien wat daarvan de oorzaak is. Je kunt zeggen wat je wilt van de compacte afmetingen van de Jeep, maar hij weegt (mede daardoor) niet heel veel.

Met 1.520 kilo is ie een kwart ton lichter dan de Smart, en zulke kilo’s niet hoeven meezeulen scheelt een hoop. Overigens wegen onze auto’s meer dan opgegeven; we hebben ze op een professionele weegschaal gezet. Petje af voor de Volvo, die maar 17 kilo zwaarder was. De Smart en Jeep wogen 50 kilo meer, terwijl de Hyundai, die een gewicht van 1.698 kilo claimt, doodleuk 1.791 kilo op de schaal bracht.

Een grotere accu wil niet meteen zeggen meer rijbereik

Goed, er was er in ieder geval niet één die de twee ton aantikte, laat staan de drie ton die Volvo’s grote EX90 waarschijnlijk zal bereiken. Aan de andere kant worden merken ook niet aangespoord om gewicht te besparen zolang de focus van EV-klanten meer is gericht op actieradius dan op efficiency. Ze kunnen er gewoon grotere accu’s in gooien en er is geen haan die ernaar kraait. Maar dat zouden we wel moeten doen.

Grotere accu’s zijn niet per definitie iets goeds. En dat ligt niet alleen aan het gewicht van de accu’s zelf – alles eromheen zal ook zwaarder en steviger moeten worden gemaakt om daarmee om te kunnen gaan. Zelfs in de kou deed de Avenger vrolijk met alles mee en haalde hij dik 5,6 kilometer per kWh, terwijl de Smart met moeite 4,8 km/kWh haalde. Wat natuurlijk ook betekent dat de Jeep goedkoper is in het gebruik, en met de hoge elektriciteitsprijzen is dat een factor van belang.

Welke crossover-EV is de mooiste?

De Volvo en Jeep zijn de meest aansprekende van het stel. De Smart is het soort auto dat gereden zou worden door een ‘hilarische’ presentator van een kinderprogramma. Hij is vrolijk, een beetje mollig en draagt een toupetje uit de feestwinkel. Wonderlijk zijn de koplampen: verbonden door een lichtstreep en precies op de voorste hoeken geplaatst, het kwetsbaarste punt van elke auto. Het wordt zo een eitje om ze kapot te rijden tijdens parkeermanoeuvres.

De Hyundai oogt daarentegen wat ongemakkelijk. Kijk eens naar die opbollingen langs de flanken, de vreemde lijnen en zinloze inkepingen. Wat hadden de designers nou eigenlijk voor ogen? Puur qua uiterlijk is er niemand van ons die te midden van de andere drie voor de Kona zou gaan. De Avenger houdt met succes vast aan iets wat je bij Jeep vaker ziet: net doen alsof je een veel grotere auto bent, terwijl niets minder waar is. Hij is maar net iets meer dan 4 meter lang.

Intussen gooit de Volvo er hier en daar wat riedeltjes retro doorheen om cooler en verfijnd over te komen. Hij is clean en fraai, ziet er duur uit en heeft die klasseloze klasse waar voorheen de VW Golf zo goed in was, waardoor hij waarschijnlijk een breed publiek zal aanspreken. Maar beter ook, want voor zijn praktische bruikbaarheid zullen ze niet komen.

Welke crossover heeft de grootste kofferbak?

Twee van deze auto’s zijn prima geschikt voor jonge families. Geen van beide is geel. Met hun lagere daklijn en afgekapte achterkant zijn zowel de Jeep als Volvo opgescheept met donkere en krappe ruimtes achter de voorstoelen, en hun bagageruimtes kunnen misschien net de wekelijkse boodschappen aan. De Smart en Hyundai zijn echter klaar voor een weekendje weg met zijn vieren.

Volvo EX30 kofferbak

De #1 heeft, ondanks zijn gelijke basistechniek, wel een 100 millimeter langere wielbasis dan de EX30, wat allemaal ten gunste van de beenruimte op de achterbank lijkt te zijn gekomen. Het is de meest genereuze van dit stel, met een hoog dak en een lichte, luchtige cabine, al is de bagageruimte nauwelijks groter dan die van de andere twee. Neem je vaker bagage mee dan passagiers? Ga dan voor de Kona, met zijn 407 liter ruimte achterin. Waar die het dan weer niet van moet hebben, is van zijn interieurdesign.

Het is hier grijzer dan in een bejaardentehuis. Nergens zit een kleurig detail of iets van een andere textuur. Het is alsof iemand de designafdeling een foto heeft laten zien van een aardrijkskundeleraar aan de Open Universiteit in de jaren ’70 met de boodschap: ‘Ontwerp maar een interieur voor hem.’ Het is inspiratieloos en saai, smaak noch kraak is ook maar ergens te vinden, het is de valeriaan onder de auto-interieurs. Maar hij heeft wel knoppen. Veel knoppen zelfs. Ze zijn lekker groot en zitten op de plekken waar je ze verwacht.

Hyundai Kona electric dashboard

Het interieur van de Volvo EX30 heeft voor- en nadelen

Nee, kijk dan eens in de Volvo, waar een meedogenloze klopjacht op alle knopjes heeft plaatsgevonden. Dit is in ieder geval één van de verklaringen voor die vriendelijke prijs. Maar het zal niet het eerste zijn dat je opvalt. De deurhendels zijn prachtige streepjes metaal, de ventilatieopeningen zijn mooi gemaakt, materialen en afwerking zijn om door een ringetje te halen. Polestar zou een luxe Volvo zijn? Dat is precies andersom. Deze strakke stijl, de prima opbergmogelijkheden, de manier waarop de bekerhouders uit de middenconsole met armsteun komen glijden – het is allemaal hoogst rustgevend.

Tot je er daadwerkelijk iets wilt gaan doen. Wil je de buitenspiegels instellen? Het handschoenenvakje openen? De rijhulpjes uitzetten? De verlichting aanzetten? Je raadt het al: je mag het touch-screen in. Oké, het is een goed touchscreen – met afstand het beste hier – met prima ontworpen menu’s en logische, goed leesbare structuren. Maar er zijn wel een onvoorstelbare hoop keuzes en opties in gepropt.

Volvo EX30 interieur overzicht

En voor zover wij hebben kunnen ontdekken, is er geen manier om dat helse systeem uit te zetten dat de bestuurder bij de les wil houden. Het piept werkelijk continu. Maar waar piept het over? Die informatie verschijnt ergens heel klein op het scherm, je kijkt er zó overheen. ‘Let op de weg’, zegt het. Dat deden we, tot jij begon te piepen, ellendeding. Kom aan bij een rotonde, kijk naar links: piep. Kijk even op je snelheidsmeter: piep.

En de cabines van de andere twee?

Dit is niet rustgevend. De Smart doet hetzelfde, net als, zij het in mindere mate, de Hyundai en de Jeep. Dit is niet wat wij vooruitgang zouden willen noemen. Dit zijn geen veiligheidssystemen, ze zorgen alleen maar voor stress en ongerustheid en moeheid, omdat ze je nooit eens met rust laten. Eén kilometertje per uur te hard, net tegen een witte lijn aan, een auto vóór je: piep.

Ze kunnen je laten schrikken, bemoeien zich overal mee, hebben geen finesse, geen kennis van andere factoren die een rol spelen. Software-updates zouden voor verbetering moeten zorgen, wordt gezegd. Nou, dat is een absolute must, anders kopen we wel een pre-digitaal derdehandsje.

  • Smart #1 interieur
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Smart #1 interieur scherm
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Jeep Avenger interieur overzicht
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Jeep Avenger interieur achterbank
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • Smart #1 interieur
  • Smart #1 interieur scherm
  • Jeep Avenger interieur overzicht
  • Jeep Avenger interieur achterbank

De cabine van de Jeep voelt na de Volvo wat goedkoop aan, maar zowel hij als de Smart geeft een gevoel van plezier dat de EX30 moet ontberen. Wij zouden goed kunnen leven zonder die hinderlijke, ook weer bemoeizuchtige geanimeerde vos die in het touchscreen van de Smart woont, maar afgezien daarvan is de #1 een innemende auto.

De recht(er)opstaande A-stijlen vergroten het zicht rondom, er zit een extra informatieschermpje voor de bestuurder dat de Volvo niet heeft, de stoelen zitten lekker. Het is hier vrolijk. Ergens wil je het helemaal niet leuk vinden dat je in zo’n ding zit, maar dat doe je wel, en dat zal ook voor je familie gelden.

Hoe rijden de elektrische crossovers?

De Smart #1 is ook behoorlijk vlot. Goed, het is een beetje een pudding om in te rijden, maar de hoge, lichte cabine heeft het beste zicht rondom van dit kwartet, en net als de andere rijdt hij licht, gemakkelijk en stil. Het is allemaal perfect aangenaam, maar ook totaal niet opwindend. Voor het rijplezier hoef je trouwens van geen van deze vier veel te verwachten.

Jeep Avenger en Hyundai Kona Electric rijdend voorkant

Het enige dat nog een beetje in de buurt van interactie komt, is het feit dat je kunt spelen met de mate van regeneratie van de Hyundai, via flippers achter het stuur. De Jeep is waarschijnlijk nog de meest dynamische, wat eigenaardig lijkt als je denkt dat dit een Amerikaanse auto is. Maar dat is hij niet. Hij komt immers van het megabedrijf Stellantis, is zodoende een kopie van de Peugeot E-2008 en DS 3 E-Tense en heeft daar een hint van Franse flair aan overgehouden.

En de EX30 dan?

De Volvo, die 200 kilo meer weegt, maar wel 116 pk extra heeft, is veel sneller – de snelste hier, om precies te zijn. Niet dat hij daar qua uitgelatenheid veel mee doet, trouwens. Geen vleugje joie de vivre hier. Het onderstel kan het vermogen maar net bijhouden zonder te gaan bokken of tegenwerken, maar kom in geen geval in de verleiding om de tweemotorige versie van deze auto te bestellen (of de Smart met de Brabus-badge). Je koopt een familieauto, geen snelheidsmonster, en de 272 pk van de instapversie is al goed voor een sprintje naar 100 km/u in 5,3 seconden, volgens onze meetapparatuur.

Smart #1 en Volvo EX30 rijdend schuin voor

Daarbij: de EX30 heeft een zenuwslopend licht besturing – althans, totdat je een reisje door de menu’s organiseert om de boel iets steviger te maken. Hij heeft achterwielaandrijving, dus er is geen sprake van getrek in het stuur als je hem van een rotonde af jaagt, en voor rondhobbelen in de stad is ie de beste van het stel. Hij is snel weg bij het stoplicht, wringt zich overal tussendoor en doet dat allemaal schouderophalend. Voor de snelweg is hij ook niets te beroerd – maar dat zijn ze geen van alle, al is de Jeep wat sneller buiten adem dan de andere. 156 pk is genoeg, maar het houdt ook niet echt over.

Op deze vlakken wint de Volvo EX30 de strijd

En dat geldt eigenlijk voor de Jeep in z’n geheel. Het is een sterk staaltje design, hij ziet er tof uit en weet goed raad met al je spullen, maar hij is binnenin toch wat goedkoop en lijkt, zeker vergeleken bij de kwaliteit van de Volvo, behoorlijk aan de prijs. De Smart doet ongeveer met hetzelfde met de Hyundai – het is de blijere, vrolijkere auto van de twee.

Als je het type mens bent dat, op praktisch gebruiksgemak en betrouwbaarheid na, niet zoveel heeft met auto’s, pak dan de Hyundai. Hij zal je niet teleurstellen. Vergeet alleen niet dat je ook een Kona op benzine kunt kopen en dan zo’n 10 mille goedkoper uit bent. Elektrisch is de meer verfijnde keuze, maar niet voor iedereen.

En zo scoort Geely een 1-2-overwinning in deze test. Zowel de Smart als de Volvo gebruikt Chinees ondergoed en kleedt zich vervolgens succesvol aan met Europese outfits. De Smart is beter dan je denkt dat hij is, maar de Volvo is onze winnaar. Hij is niet heel ruim en de bemoeisystemen zijn om knettergek van te worden, maar aan het design, de kwaliteit en de uitvoering kan geen van deze drie tippen. En hij is ook nog eens aantrekkelijk geprijsd. Goed gedaan, Volvo. Deze voelt aan als een Polestar.

Uitslag: de Volvo EX30 vs zijn concurrenten

Winnaar: Volvo EX30 (16/20)
Niet heel ruim, maar een prima elektrische auto. Prachtig afgewerkt, vlot, efficiënt en begerenswaardig. Gaat het vast goed doen.

Tweede plaats: Smart #1 (14/20)
Speelgoed-uiterlijk verbergt een praktisch interieur. Best leuk, zij het wat stug om te rijden, maar belangrijker: de meeste waar voor je geld.

Derde plaats: Hyundai Kona Electric (14/20)
Wil je gewoon een elektrische crossover en er verder niet te veel over nadenken? Dan is deze voor jou. Competent, praktisch, betrouwbaar en saai.

Vierde plaats: Jeep Avenger (12/20)
Ziet er tof uit, maar je kunt zien hoe snel de ontwikkelingen gaan; is te duur, heeft te weinig vermogen en kan niet tegen de kwaliteit van de Volvo op.

Met dank aan intercompcompany.com voor het lenen van de weegschaal

Specificaties van de Volvo EX30 (2024)


Prijs
€ 36.795 (NL)
€ 38.990 (B)
Motor                                                                                                              
1 elektromotor
Vermogen                                                                                                   
272 pk
Koppel                                                                                                           
343 Nm
Acceleratie                                                                                                
0-100 5,7 s
Topsnelheid                                                                                              
180 km/u
Accu (netto), bereik                                                                           
49 kWh, 337 km
Verbruik                                                                                                        
17,1 kWh/100 km
Gewicht (geclaimd/gemeten)                                                   
1.758/1.775 kg
Laadsnelheid 20-80%, max. laadvermogen
22 min., 134 kW
Bagageruimte                                                                       
318 l

Specificaties van de Smart #1 (2024)


Prijs                                                                                                                  
€ 37.365 (NL)
€ 36.495 (B)
Motor                                                                                                              
1 elektromotor
Vermogen                                                                                                   
272 pk
Koppel                                                                                                           
343 Nm
Acceleratie                                                                                                
0-100 6,7 s
Topsnelheid                                                                                              
180 km/u
Accu (netto), bereik                                                                           
49 kWh, 310 km
Verbruik                                                                                                        
15,2 kWh/100 km
Gewicht (geclaimd/gemeten)                                                   
1.788/1.836 kg
Laadsnelheid 20-80%, max. laadvermogen                
22 min., 130 kW
Bagageruimte                                                                       
323 l

Specificaties van de Hyundai Kona Electric (2024)


Prijs                                                                                                                  
€ 39.995 (NL)
€ 43.499 (B)
Motor                                                                                                              
1 elektromotor
Vermogen                                                                                                   
217 pk
Koppel                                                                                                           
255 Nm
Acceleratie                                                                                                
0-100 7,8 s
Topsnelheid                                                                                              
172 km/u
Accu (netto), bereik                                                                           
65,4 kWh, 513 km
Verbruik                                                                                                        
14,7 kWh/100 km
Gewicht (geclaimd/gemeten)                                                   
1.698/1.791 kg
Laadsnelheid 20-80%, max. laadvermogen                
40 min., 100 kW
Bagageruimte                                                                       
466 l

Specificaties van de Jeep Avenger (2024)


Prijs                                                                                                                  
€ 38.500 (NL)
€ 37.500 (B)
Motor                                                                                                              
1 elektromotor
Vermogen                                                                                                   
156 pk
Koppel                                                                                                           
260 Nm
Acceleratie                                                                                                
0-100 9,6 s
Topsnelheid                                                                                              
150 km/u
Accu (netto), bereik                                                                           
51 kWh, 400 km
Verbruik                                                                                                        
15,5 kWh/100 km
Gewicht (geclaimd/gemeten)                                                   
1.520/1.579 kg
Laadsnelheid 20-80%, max. laadvermogen                
31 min., 100 kW
Bagageruimte                                                                       
321 l

Reacties

  • Lachwekkend heeft op 30 juni 2024 geschreven:

    Die Volvo ziet eruit alsof ze de motorkap hebben laten smelten en die over de grill heen is gedropen. Geen gezicht.

    Maar geheel in de huidige trend bij Topgear moet alles zo geschreven worden dat het in het voordeel van de Chinezen uitkomt. Wie betaalt, bepaalt. Journalistieke principes eruit, bloedgeld erin. Jeremy Clarkson zal er van walgen.

    • EX30 heeft op 30 juni 2024 geschreven:

      Ik rijd sinds een paar maanden een EX30 en krijg alleen maar positieve reacties. De auto verwordt veel luxer/duurder ingeschat dan hij is. Zelf vind ik hem echt de betere van deze serie, lekker sportief model zonder zo’n nep grille. Maar ja, smaken verschillen natuurlijk.
      Trouwens, dat het ze niet gelukt is om driver assistence uit te zetten is bijzonder. Het is even wat menu’s door werken, maar prima te vinden.

      Reageer
    • Charlie heeft op 30 juni 2024 geschreven:

      Dit is wel herkenbaar. Ik ken echt niemand die de EX30 mooi vindt. De Smart wil ook niemand hebben want die wordt nauwelijks verkocht. Het is echt opvallend hoe de zogenaamde autojournalisten een frame pushen wat in de praktijk heel anders is.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)