Rijden in een middelgrote hatchback met lage bijtelling is meestal net zo ontspannend als wadlopen, en ongeveer even snel. Dit is de Volvo V40 D4 Business.
Je kunt het gerust een nationale crisis noemen. Op dit moment pruttelen duizenden Nederlandse autoliefhebbers pruilend rond in auto’s waar geen barst aan is. Gaat de Volvo V40 D4 Business daar verandering in maken?
Hoe gaat hij dat aanpakken?
Auto’s met een lage CO2-uitstoot en dito bijtelling, met gesmoorde motoren die nauwelijks iets verbranden en dus niet vooruit te branden zijn. Behalve mensen die beweren dat CO2 uit personenauto’s de Oorzaak Van Al Het Kwaad Aller Tijden is, wordt niemand hier vrolijk van. Dus zijn veel fabrikanten aan het goochelen om een lage uitstoot te combineren met prettige prestaties. Want hybrides en elektrische auto’s zijn leuk en aardig, maar de grootste groep mensen bedien je toch met gangbare benzine- en dieselmotoren.
Er wordt overal van alles uit de kast getrokken, tot aardgas aan toe. Volvo is de eerste die met niets dan een conventionele turbodiesel de handen van milieuridders én pk-fanaten op elkaar weet te krijgen. De nieuw ontwikkelde Drive-E viercilinder uit de Volvo V40 D4 Business levert 190 pk en draagt met slechts 99 g/km CO2 toch niet bepaald bij aan de heerlijke zomer die we dit jaar genoten. Omdat de regels in Nederland altijd net even strenger zijn dan elders, krijgen we bovendien een speciale Business-uitvoering. Hierbij in begrepen zijn een actieve grille, 16-inch velgen met eco-banden en aangepaste bakverhoudingen. Die overigens maar liefst 85 g/km laat noteren. Deze versie komt tot eind 2014 in aanmerking voor 14 procent bijtelling en is daarmee meteen de sterkste auto in deze categorie, op een stel extreme plug-in Porsches na.
De Volvo V40 D4 Business is een genot om te rijden
Hij geeft je simpelweg nooit het idee dat je ergens aan hebt moeten inleveren. De motor ademt vrij en is krachtig als een beer. De handgeschakelde zesbak beweegt kort en precies door z’n versnellingen. En de besturing is direct en gewillig. Op snelheid is de auto koersvast en fluisterstil, zodat je alle tijd hebt om achterover te gaan zitten en te genieten van z’n beeldschone interieur. Stap je uit, dan geniet je nog volop na. De V40 is namelijk wat ons betreft nog steeds de mooiste Volvo van de afgelopen decennia.
Nadelen? Die mogen niet echt een naam hebben: het infotainment-systeem laat zich nogal knullig bedienen bijvoorbeeld. Het onderstel gedraagt zich wat bokkig en in koude toestand klinkt de motor een beetje ratelig. Trivialiteiten tegenover het design, de luxe, de prestaties en de centen die je als zakelijke rijder in je zak houdt.
Met de V40 D4 geeft Volvo de aftrap voor een nieuwe generatie krachtige en plezierige spaarmobielen. Hopelijk doet hij de geknepen sloompies van de afgelopen tijd snel vergeten. Zoals altijd zal goed voorbeeld goed doen volgen. Wie weet, rijdt zakelijk Nederland binnenkort weer rond met een glimlach in plaats van een traan. Hoera.
Specificaties Volvo V40 D4 Business
Motor
1.969 cc
viercilinder twinturbo
190 pk / 400 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 in 7,5 s
top 190 km/u (begrensd)
Verbruik/milieu
3,3 l/100 km
85 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.369 x 1.802 x 1.439 mm (l x b x h)
2.647 mm (wielbasis)
1.364 kg
62 l (diesel)
335 / 1.032 l (bagage)
Prijzen
NL € 26.995 (14%)
BE € 28.840 (99 g/km)
VONNIS
Dit is waar iedereen op zit te wachten: een snelle, comfortabele, volwaardige auto die toch de Belastingdienst doet knarsetanden. Volvo, bewaker van veiligheid en nu ook voorvechter van schone en betaalbare pk’s: de leasewereld dankt u
Reacties